Kur'an ve İnsanın Anlam Arayışı
"Oku-Düşün-Anla-Yaşa: Güncel değerleri yaşayarak öğrenip-üreterek hayata katıyorum!" Prof. Dr. Ahmet Nedim SERİNSU
    • İyilik yap,
      elinden geldiğince iyilik yap...
    • Mehmet SERİNSU (Şumnu 1925-Ankara 8.Eylül.2016 Perşembe)
    • Okuyacaksınız, okutacaksınız!
      Kürsüde, minberde, mektepte ve üniversitede.
      İlmin en büyük ibâdet olduğunu halka öğreteceksiniz.
    • Nurettin TOPÇU (1909-1975)
    • Küçük şey yoktur!
    • Kemal URAL (v. 30.Nisan.2016)
    • Her zaman en güzel eylemi (salih ameli) çıkarabilmek için çok çalışmak,
      ben’i bulup biz’i de keşfedip hep beraber yürüyebilmek
      ve hizmet edebilmek,
      istikbalin ikbal ışığı olmak
      ve memleketi ışığa boğacak gayreti yaşamak
      gerçek Ankara İlâhiyatlı olmak bu demek.
    • İnsanı insan kılan,
      onun bağlı bulunduğu değerler sistemidir.
    • Prof. Dr. Necati ÖNER (v. 2 Ocak 2019)
    • Yaşamak,
      hizmet etmek ve af dilemek için bir mühlettir.
    • Elbistanlı Dr. Rahmi ERAY (1918-1958)

Abuzer BULUT / 10070064    24.01.2014

-Dersten Kazanımlarım-

Benim bu dersten kazanımlarım;

-Tefsir nedir

-Tefsir yaparken nelere dikkat edilmeli

-Tefsir yapacağım zaman faydalanmam gereken kaynaklar

-Müfessirler hakkında bilgi

-Müfessirlerin izledikleri yollar

-Peygamber,sahabe ve tabiun döneminde tefsir nasıl yapılmıştır

-Tefsirin ne kadar zor ve emek istediği

-Kur’an’ı anlamada tefsirin önemi

-Sebeb-i Nuzül nedir ve önemi


0 Yorum - Yorum Yaz


DERSTEN KAZANIMLARIM

Önceki seneler de aldığım Kur’an’ın Ana Konuları dersının bu tefsır usulü dersınde faydalarını oldukça gördüm.Kur’andaki belli başlı konularıbilerek ve Kur’an a ben bakış acısıyla yaklaşmam gerektığını ilahi emirlerin bir muhatabıda ben olduğum için kendimi ötekileşstırmeden Kur’an’ı anlamay ilk adımı atmış bulundum.Önceki dönemlerde bircok mufessırın Kur’an’ı anlasılabılır kılmak adına yaptıkları tefsırfaalıyetlerınde kullandıkları yöntem,metod ve daha bırcok seyı ogrenmıs bulundum.Bu sayede hayatımın rehberı olaN kıtabımın tefsrıne okurken nerelere dıkkkat etmem gerektıgını nasıl okumam gerektıgını daha ıyı kavradım.Rivayet ve Dırayet tefsırının bırbırıınden bağımsız ve farklı olmadığını görüp aralarındakı bagı  ve ilişkiyi anladım.Kur’anı anlamak için öncelikle nazıl olduğu dönemi iyi anlamak gerektıgını ve sartlara göre okumanın daha sonrada guncellemenın daha faydalı olduğunu ve doğru ısabetlı kararlara ancak bu sekılde ulaşılacağını ogrendım.


0 Yorum - Yorum Yaz


derslerimiz her zman bir biriyle bağlantılı.ve temel mesaj kuranı anlamlandırmak ve kuran insanı olma çabası bizde allah izin verdikçe derslerinize katkı da bulunup sizden birşeyler öğrenmeye çalışıyoruz allah yardımcımız olsun selam ve dua ile
1 Yorum - Yorum Yaz


Herşeyden önce Kur'an insanı olmak ne demek? Kur'an-ı Kerim'le insanın hayatını anlamlandırması ne demek ? bu ders sayesinde öğrendim. Zihnimde yepyeni boyutlar, bu boyutların içinde yeni kapılar açıldı. Artık her yaptığım hareketimde yürürken konuşurken, birşeyler paylaşırkan bir Kur'an insanına yakışır bir şekilde miyim sorusu zihnimin bir köşelerinde beni uyarıp duruyor hep. Belki de o yolda daha büyük adımlar atmam için bana yardımcı oluyor.

Bunun dışında, hayatımla ilk defa tefsirle tanıştım ve onun incelikleri, usulü hakkında bilgi sahibi oldum. Bunlar benim Kur'an'ı okurken, Meal ve tefsirleri okurken onlara bakış tarzımı değiştirdi. Aslında daha önceki okuyuşlarımda direk okuduğumu doğru gibi görürken şimdi aslında onu yorumlayanın da bir insan olduğunu göz önünde tutup bu, bu kişinin dirayeti diye düşünebiliyor ve bazen başkası nasıl tefsir etmiş diye merak edebiliyorum. 

Kur'an okumak içindir den ziya de, Kur'an'ın yaşamak için olduğunu öğrendim. Yaptığım ibadetler, benim sınavımı geçmem hususunda  yüzde bir etkili olacak ama Kuran insanı olmayı başarır ve bunu hayatıma geçirekek yaşarsam ve Allah yolunda hizmet edersem, işte sınavın  %99 luk bölümünden bu şekilde geçebileceğimi öğrendim.

Emeklerinizden dolayı Allah Razı Olsun.  Üzerimizde çok emeğiniz va hakkınızı helal edin hocam.  

  


1 Yorum - Yorum Yaz


Bu dönem boyunca almış olduğum tefsir dersinden kazanımlarım, öncelikle Kur'an-ı tefsir etmenin ne kadar zor ve sorumluluk isteyen birşey olduğunu öğrendim. Tefsir ne zaman ve nasıl başlamış. ne şekilde ilerlemiş bunlar hakkında hiçbirşey bilmezken artık kendi cümlelerimi kurabilecek kadar bilgiye sahip oldum , oluyorum. Kur'an-ı açıklamanın ne kadar gerekli olduğunu daha iyi kavradım. Okuyup da bir türlü anlayamadığım Kur'an ve Bağlam kitabının dilini şimdi daha iyi kavradım. Tefsir demenin derinliklerini çözdüm. Belki de benim hiç cesaret edemeyeceğim birşey. Okuduğum kitaplar, makalaler, derste anlatılanlar ,aslında hepsinin amacı aynı; Kur'an-ı nasıl açıklarım. Bunun yöntem ve kaynakları. Esbab-ı nuzülü bilmek bize neler katar. neden bu kadar önemlidir. Kur'an-ı sadece okumak değil, anlayarak okumak. Anlam derinliğine bi nebze de olsa inebilmek. En çok dikkatimi çeken de Kur'an da zaman kavramı yok. Herkesin sorusuna cevap verebilen bir mucize. tefsirle bunu da fark ettim. Bir dersinizde '' sizler benim geleceğimsiniz'' sözünüz, belkide bana en büyük dersti. Kimi hocalar haftalarca derse gelmeye tenezzül bile etmezken, siz her saniye bize ilim verebilmeye çalıştınız hocam. Kimi geleceğim dediğiniz arkadaşlarımı dersdinizde uyuklarken görünce doğal olarak üzüldünüz. Ben elimden geldiğince dersinizde bulunmaya çalıştım. Siz baştan sona ilimle donatılmış bir insansınız. En azından ben bunun bilincindeyim. Bunun için de size teşekkür ederim hocam.
0 Yorum - Yorum Yaz

RABİYE KARTAL 12070217    01.01.2014

5.ÖDEV. Dersten kazanımlarınızı yazınız.

 

Kur’an’ı anlamada yeni bakış açıları kazanmamı sağladı. Tefsir metinlerine ihtiyatlı yaklaşmak gerektiğini öğrendim. Allah’ın muradını anlamanın zor olduğunu gördüm. Farklı tefsiler okumanın gerekliliğini öğrendim. Kendi anlamamdan bile şüphe etmek gerektiğini gördüm. Çünkü insan yaşadığı çağın çocuğu olarak çevresinde ve geçmiş bilgilerinden sıyrılarak anlama gerçekleştiremiyor. 


0 Yorum - Yorum Yaz

DEPLASMANDIR BU DÜNYA    02.01.2014

EMİNE KAYA

12070221/ YDÖ

Tefsir Tarihi ve Usulü hakkında geliş bir bilgi elde edip bunları tarihsel süreç içerisinde nasıl algılamam gerektiğini ve günümüz tefsir faaliyeti ve metinleşme sürecinde nasıl ileriye dönük kullanabileceğimize dair bilgi edindim.

Esasen derse duyduğum ilgi, Kur'an'ın en başta insanın kendi öz beni ile konuşması, meseleleri kendinden yola çıkarak çözümlemesi, değerlendirmesi, bu süreç sonunda bir insan olma olanağı ortaya koyabilmesi ve bireyin yaşantısı etrafında bir değer inşa etme eğilimine sahip olduğunu anlamam ile yeni bir boyut kazandı. Ardından insan ilişkilerinin ehemmiyeti kastedildiğinde merhamet, cömertlik, tevazu, sadakat, çalışkanlık, muhabbet ve cesaretin bizi yücelten kavramlar olduğunu tecrübe ettim. 

Oscar Wilde, Dorian Grey'in Portresi kitabında ''Çünkü birini etki altında bırakmak ona kendi ruhunu aşılamaktır...'' sözü ile yaşayan Kur'anında insanın en derinlerine tesir etmesinin biz müslümanlar için bir gaye olması gerektiğine inanıyorum.

Kitabın benden beklediğini, bana emrettiğini ya da beni kurtaracak olanı değil; kalbimin derinliklerinde tasdikleneni yapmam gerektiğini ve kısacası iyiliği içselleştirmem gerektiğini söylediğini fark ettim. 


0 Yorum - Yorum Yaz


ADI SOYADI: EMİNE ACARAKÇAY

ÖĞRENCİ NO: 11070004

BÖLÜM: YDÖ2

KURAN VE BAĞLAM

SORU: Kuran ilimlerinin doğuşu ve gelişimi hakkında bilgi veriniz?

CEVAP: Kuran ilimlerinin kaynağı Kuran-ı Kerim’dir. Çünkü Kuran-ı Kerim üzerinde düşünülmesini, anlaşılmasını ve açıklanmasını, isteyen neticede yaşanır kılınmasına okuyucularını, muhataplarını teşvik eden vahiy mahsulü bir kitaptır. Hz. Peygamber döneminde ve ashabı döneminde Kuran ilimlerinin telifine gerek duyulmamıştır. Çünkü nüzulu müşahede edenler bizzat ilk Muallim’in tedrisinden geçenler o sırada hayattadır. Düzgün konuşma alışkanlıklarını muhafaza etmektedirler. Mesajı anlayabilmekte veya anlayamadıklarını soracak kimseleri bulabilmektedirler. Kuran-ı Kerim’le karıştırılabilir endişesiyle telif hareketlerine sıcak bakmamaktadırlar. Sonra Ulumu’l Kuran olarak adlandırılacak olan bahislerin Hz. Peygamber ve ashabı tarafından bilindiğini söyleyebiliriz. Çünkü bu bahislerin hepsi iki kaynağa dayanmaktadır.

1-) Arap Dili ( Garibu’l Kuran, İcazu Kuran, Mecazül Kuran),

2-) Gözleri önünde cereyan eden hadiseler (Hz. Peygamberin tefsiri)

Nübüvvet Döneminde Ulumu’l Kuran böyle geçti. Sahabe döneminde bu bilgilerin rivayet yoluyla devamlı olarak kendilerinden sonraki nesillere öğretilmektedir.

Kuran ilimleri önceleri Kuran tefsir edilirken O’nu anlama çabaları sürecinde bir ihtiyaç sonucu ortaya çıkmış olan araştırmalardır.

Hz. Peygamber ve sahabe Kuaran-ı Kerim’i hem sözleriyle hem de eylemleriyle tefsir etmişlerdi. Yani yaşanan hayata uyarlamışlar O’nun ahkamını elle tutulur, gözle görülür bir hale koymuşlardı.

SORU: Kuran-ı Kerim lügavi yönden kim tarafından ele alınmıştır?

CEVAP: Kuran-ı Kerim lügavi yönden ele alınması Ebu’l-Esved ed-Dueli’nin Kuran’a noktalama ile hareke koymasıyla başladı. Böylece İ’rabül Kuran İlmi neşet etmiş oldu. Ayrıca Esbab-ı Nuzul, Mekki-Medeni, Nasih-Mensuh ve Garibu’l Kuaran ilimlei ilk tedvin edilen, kayda geçirilen Kuran-ı Kerim ilimleridir.

SORU: Eshab-ı Nuzul nedir?

CEVAP: Bir veya daha fazla ayetin tazammun etmek cevap vermek veya hükmünü açıklamak üzere inmesine vesile teşkil eden hadiseye denir. Sebeb-i Nuzul, semadan gelen vahyi ilahinin yeryüzünde istikbal edilmiş çerçevesidir.

SORU: Eshab-ı Nuzul’u bilmenin yolu nedir?

CEVAP: Eshab-ı Nuzul ancak Sahih nakille bilinebilir. Dolayısıyla bu alanda ictihada veya İmal-i Fikir etmeye mahal yoktur. Yani nuzul sebebi akılla, görme suretiyle bilinebilen ve sahabeden gelen rivayettir.

SORU: Eshab-ı Nuzul rivayetlerini tasnif ediniz?

CEVAP: -Eshab-ı Nuzul rivayetlerini ‘vürudu’ itibariyle tasnif etmek,

- Bir ayet için çeşitli sebepler zikredildiğinde hadis uslu kriterleri uygulanarak yapılan tasnif,

- Şah Veliyullah Dihlevi’nin Tasnif’i,

- Tahir b. Aşur’un Sened-i Sahih olan Esbab-ı Nuzul rivayetlerini beş kısma ayırması,

- Eshab-ı Nuzul rivayetlerini nevileri açısından tasnif etme.

KİTAP ADI VE MAKALELELER:

Esbab-ı Nuzul İle İlgili Kitaplar;

-Kuran’ın Anlaşılması – Yakup Bıyıklıoğlu

- Esbab-ı Nuzul - Ali bin Ahmet El Vahidi

-Fatiha’dan Nas’a Kadar Esbab-ı Nuzul – Prof. Dr. Bedrettin Çetiner

- Esbab-ı Nuzul – Abdulfettah el Kadi

- Kuran-ı Kerim Tercümesi – Prof. Dr. Niyazi Kahveci

Makaleler;

-Esbab-ı Nuzul – Mennaul Kattan ( Çeviren Erdoğan Pazarbaşı, İbrahim Görener )

-Nuzul Sebeplerini Bilmenin Kuran Tefsirinde ki Önemi ( İshak Yazıcı )

Fahreddin er Razide Esbabı Nuzul Değerlendirmesi – Abdurrahman Elmalı

-Kuran’ın Anlaşılmasında Esbab-ı Nuzul’ün Rolü – Ahmet Nedim Serinsu

-Nuzul Sırasına Göre Ayet Ayet Kuran’ın Yorumu, 9. Eylül Üni. Dergisi – Prof. Dr. Rıza Savaş, Prof. Dr. Ömer Dumlu

                                           İLİTAM KİTABI

SORU: Rivayet Tefsiri nedir? Meşhur Rivayet Tefsirlerinden örnekler yazınız?

CEVAP: Rivayet Tefsiri: Ayetlerin tefsirine ilişkin Hz. Peygamberden, sahabeden ve tabi undan nakledilen rivayetleri bünyesinde toplayan tefsirlerdir.

- İbn Cerir et-Taberi’nin ‘Cemiu’l beyan an Te’vilil Kuran

- İbn Ebi Hatim’in ‘Tefsiru’l Kurani-l Azim’i’

- Ebu’l Leys es Semarkandi’nin Tefsir’i

- El Vahidi’nin ‘ el-Vaciz fi Tefsiri’l Kuran-Aziz’i

- El Bağavi’nin ‘ Mealimu’t Tenzil’i

- İbn Atiyye’nin ‘ El-Muharreu’l Veciz fi Tefsir’i Kitabi’l Aziz’i

- İbn Kesir’in ‘ Tefsiru’l Kuran’ıl Azim’i

- Celaluddin es Suyuti’nin ‘ Ed Durrul Mensur fit Tefsir bil Me’sur’u

- Cemaluddin el-Kasımı’nin ‘ Mehasinu’t Tevil’i

SORU:  Rivayet tefsirleri kaç noktada tenkit edilmiştir?

CEVAP: - Uydurma hadislerin çokluğu,

 - İsrailiyata yer verilmesi,

- İsnadların hazfedilmesidir.

SORU: Dirayet Tefsiri nedir? Kaça ayrılır örneklerle açıklayınız?

CEVAP: Kuran-ı Kerim’in rivayetlere dayanmaksızın akla göre yapıldığı tefsirlere denir. 2’ye ayrılır;

1-) Çok Yönlü Dirayet Tefsirleri; Dilbilimsel analizler, edebi sanatlar bağlamında açıklamalar, kıraate ilişkin açıklamalar, kelam-ı yorumlar, ahlak-ı yorumlar, fıkhı yorumlar, felsefi yorumlar ve tahliller, doğa bilimleri çerçevesinde değerlendirmeler, izahlar yer alır.

- Hud b. Muhkem el- Huvvari’nin Tefsiru’l  Kitabillahi’l Aziz’i 4 cilt halindedir,

- Ebu Cafer et-Tusi’nin ‘ et- Tibyan’ı,

- Zemahşeri’nin el- Keşşaf an ‘ Hakaikit Tenzil’i,

- Ebu Ali et- Tabresi’nin ‘ Mecmeul’l Beyan fi Tefsiri’l Kuran’ı

- Fahruddin er- Razi’nin ‘ Mefatihul Gayb’ı

 2-) Tek Yönlü Dirayet Tefsirleri: Müfessirlerin özellikle bir konu, bir disiplin ve bir ilgi noktasında yola çıkarak Kuran-ı Kerim’in belirli ilgili bölümleri üzerine yoğunlaşmalarıdır.

Dilbilimsel Tefsir:

- Zeyd b. Ali’nin  ‘ Tefsirul Garibi’l Kuranııl Mecid’i,

- Eban b. Tağleb’in ‘ Garibu’l Kuran’ı,

- Yunus b. Habib’in Kitabu Meanil Kuran’ı,

- El Ferra’nın  Meanil Kuran’ı

Fıkhı Tefsir:

Kuran’ın ibadet ve hukukla ilgili ayetlerini açıklar ve onlardan hükümler çıkarır.

- İmam eş Şafi’nin ‘Ahkamul Kuran’ı,

- Et Tahavi’nin  ‘Ahkamul Kuran’ı,

- Cessas’ın ‘Ahkamul Kuran’ı,

İlmi Tefsir:

-Tantavi Cevher’in el- Cevahir fi Tefsiril Kuran’ı

Felsefi Tefsir:

Tasavvufi Tefsir:

-Sehl b. Abdullah et- Tusteri’nin Tefsiru’l Kuranil Azim’i,

-Ebu Abdirrahman es. Sülemi’nin Hkaikut Tefsir’i.

SORU: Günümüzde tefsir çalışmaları nasıl olmaktadır, açıklayınız?

CEVAP: Günümüzdeki tefsir çalışmaları öncekilerde olduğu gibi içinde yapıldığı zaman diliminin düşünce ve kültür dünyasının ürünleri olmuştur. Günümüzde eski tefsir şeklini sürdüren çalışmalar olmuştur. Mesela Türk Müfessir Elmalı Hamdi Yazır eski tefsirlerin izlediği yolu izleyerek tefsirini yazmıştır.

SORU: Günümüzde tefsir çalışmalarının çeşitleri nelerdir?

CEVAP: -Yenilikçi tefsir çalışmaları,

-İlmi tefsir çalışmaları,

-İdeolojik tefsir çalışmaları,

-Tarihsel tenkitçi tefsir çalışmaları

SORU: Mukatil b. Süleyman hakkında bilgi veriniz?

CEVAP: Mukatil 80/699 tarihinde Belh’te doğmuştur. Meru, Bağdat ve Basra’da ilim tahsil etmiş ve yine aynı yerlerde tedris faaliyetlerinde bulunmuştur.

Mukatil, çeşitli biyografik eserlerde senetsiz, tedlis ve yalan haber rivayet etmesi gibi hadis ilmi ile alakalı hususlardan ve Mürcie Zeydiyye veya Şia’dan oluşu gibi siyasi ve kelamı fikirleri yönünden epey tenkide uğramıştır. Kuran dilinin lugat, nahiv ve belağat inceliklerine vakıf oluşu ve bunun yanında başarılı akli terkip ve tahlillerde bulunuşu sebebiyle başta İmam-ı Şafi olmak üzere Ahmet b. Hanbel, Sufyan b. Uyeyne ve Abdullah b. Mübarek gibi şahsiyetler tarafından övülmüştür.

İlk fıkhı tefsirlerinden et-Tefsiru’l Kebir, Tefsiru’l Hamsimieti Ayetin Min’el Kuran adlı eseri ile birlikte Kuran-ı Kerim bilgisi açısından önem arz eden el Vücuh ven Nezair adlı eseridir.

Tefsiri:

Mukatil’in tefsiri et-Tefsirul Kebir, Tefsirul Mukatil diye anılır. Kuran-ı Kerim’in temalarını ayet sırasına göre içine alan bir tefsirdir. Eserde muğlak kelimelerin izahları yapılmakta  vücuh ve nezair üzerinde durulmaktadır. Tefsirde israili haberlerle ve tarihi hadiselere yer verilmektedir. Tefsirde hemen hemen isnad yok gibidir.

SORU: El- Ferra hakkında bilgi veriniz?

CEVAP: El- Ferra h.144 yılında Kufe’de doğmuştur. Küçük yaşlardan itibaren lugat ve tefsir ilimlerine ilgi göstermiştir. Kuvvetli bir hafızaya sahip olan Ferra not tutmaya gerek duymaz hocalarından duyduklarını hafızasına kaydederdi. Bu sayede kitaplarında yazılı metne bakmaksızın talebelerine aynen imla ettirirdi.

Bağdat’a gittiği zaman şehrin en büyük kıraat ve nahiv âlimi Kisai ilmi bir sohbet sonrası ondaki cevheri keşfederek O’nu en gözde talebeleri arasına kattı. Ferra hocası Kisai’nin vefatı üzerine de arkadaşlarının ısrarı ile O’nun yerine geçmiş ve böylece  hocalık hayatına başlamıştır.

Ferra’nın Arap Dili’nin özellik ve kurallarının tesbit edilmesinde büyük katkısı olmuştur. O sadece öğrendiklerini nakletmekle kalmamış onları tahlil ederek tenkit süzgecinden geçirmiş ve yeni sonuçlara varmıştır.

Tefsiri: Meanil Kuranadıyla meşhur olmuş eserin asıl adı, Tefsuru’l Muşkililrabil Kuran ve Meanihi’dir. Ferra tefsirini mevcut Kuran tertibi üzerine yazmıştır. Fakat her ayet üzerinde durmamış, kendisine göre tefsirine ihtiyaç duyulabilecek ayetler üzerinde durmuştur. Tefsirin hedefi Kuran-ı Kerim’in metninin anlaşılmasında karşılaşılan dil problemlerine ışık tutmaktır. Bu sebeple O, önce ele aldığı ayette izaha ihtiyaç duyulan kelime ve kelimelerin irabı üzerinde durmakta ve kendi irab tercihine uygun olarak ayetin manasını vermektedir.

SORU: İbnu Kuteybe tefsiri hakkında bilgi veriniz?

CEVAP: İbnu Kutaybe’nin günümüze kadar ulaşan iki esei Te’vilu Müşkilul Kuran ile Garibu’l Kuran aslında birbirini tamamlayan iki eserdir. Bunlardan ilki önce, ikincisi ise ondan sonra kaleme alınmıştır. İbnu Kutaybe Garibul Kuran’na Allah’ın isim ve sıfatları ile ilgili 26 kavramı teker teker ele alıp iştikatları ve manaları hakkında bilgiler vererek başlamıştır. Fatiha’dan başlayarak Nas’ın sonuna kadar her surede anlaşılması zor olan kelime ve terkipler üzerinde durarak eserini bitirmiştir.

SORU: Et-Taberi’nin hayatı ve tefsiri hakkında bilgi veriniz?

CEVAP: Teberistan’ın Mul şehrinde 224/838 yılı sonlarında doğmuştur. Yedi yaşında hafız oldu. Dokuz yaşında hadis ezberlemeye başladı. İlim tahsili için Rey, Basra, Küfe, Medine, Suriye ve Mısır gibi şehir ve ülkeleri dolaşmıştır. Fıkıhta önceleri Şafii mezhebine mensup iken sonradan mutlak müctehidlik mertebesine ulaşmıştır.

Tefsiri: Eserinin tam adı Camiul Beyan an Te’vili Ayil Kuran’dır. Rivayet tefsirlerinin ilklerinden ve en önemlilerinden birisidir. Bu tefsir kendinden sonraki rivayet tefsirlerine kaynaklık etmiştir. Ancak dirayet tevsiri yönünden de küçümsenemeyecek derecede tesbitleri ihtiva eder.

Tebari tefsirine bir mukaddime ile başlar. Mukaddime’de Kuran ile ilğili bazı konulara yer verilir. Kuran’ın nazil olduğu Arapça’nın özelliklerinden ve lehçelerinden söz eder. Tefsir ve Te’vili terimlerini açıklar. Kuran-ı kendi re’yi ile tefsiri yasaklayan hadisleri peşinden de Kuran tefsirine teşvik eden hadisleri ve sahabeden Kuran’ı tefsir edenleri zikreder.

Tebari, eserine Tefsir değil de Te’vil adını vermiştir. Tebari ihtiyaç duyduğu yerde ayetlerin gramer tahlillerine girişir, ayetlerden çıkaraılacak fıkhı hükümlere bu fıkhı hükümlerin dayandığı delillere temas eder.

SORU: Ez- Zemahşeri tefsiri hakkında bilgi veriniz?

CEVAP: Eserinin adı El- Keşşef an Hakaikı’t Tenzil ve Uyuni’l Ekavil fi  Vücühit Te’vil’dir. Zemahşeri’nin bütün İslam âleminde tanınmasını sağlayan bu tefsiridir. Kısaca Keşşaf olarak tanınır. Zemahşer’i kendinden önce yazılmış tefsir ve müfessirlerden büyük ölçüde istifade etmiş eserinde onlardan nakillerde bulunmuştur.

Zemahşeri’nin tefsiri dil ve belegat bakımından önemlidir. Çünkü O bu eseriyle belagat yününden Kuran’ın mucizeliğini ortaya koymaya çalışmıştır. Eserin bu yönünden kendinden sonra gelen bütün dirayet tefsirleri istifade etmişler ve Keşşaf Tefsiri Ummut Tefasir; Tefsirlerinin anası veya ana tefsir olarak kabul edilmiştir.

TEFSİR USULU

SORU: Kuran-ı Kerim’in vahyediliş tarzı nasıldır?

CEVAP:  Vahiy 3 türlüdür.

–Allah bazı bilgileri ve manaları peygamberin veya başka bir insanın kalbine bırakır.

-bir perde arkasından elçisine hitap eder,

-Allah’a insan arasında farklı yaratılışta olan melek zümresinden vazifeli bir meleği elçi olarak gönderir. Ve bu elçi melek peygambere Allah’ın mesajını iletir.

SORU: Kuran-ı Kerim’in toplumun ihtiyaçlarına göre şartlar oluştuğunda parça parça indiriliş sebebi nedir?

CEVAP: Kuran ayetlerinin bu şekilde indirilmesi Kuran’ı vahyeden Allah’ın sadece buyuran, yasaklayan ve cezalandıran biri olmadığını, O’nun hazır olmadıkları, güç yetiremedikleri takdirde insanları hiçbir şeyle yükümlü kılmayacağını gösteriyordu.

SORU: Kuran-ı Kerim’in parça parça indirilişinin hikmetleri nelerdir?

CEVAP:  Kuran’ın kolaylıkla ezberlenmesi, yazılmasını sağlamaktır. Yazı malzemesinin kıtlığı, yazı yazan insanların azlığı göz önüne alınırsa Kuran’ın parça parça indirilmesinin O’nun yazıya kaydedilmesinde bir kolaylık getirdiği anlaşılır.

SORU: Kuran’ın Cem’inden maksat nedir?

CEVAP: Sahabiler ve Hz. Peygamberin evinde zaten yazılı halde bulunan Kuran-ı Kerim daha derli toplu bir hale getirip daha iyi yazı malzemesi kullanarak kitap şekline getirmektir.

SORU: Farklı kıratların oluşmasının sebepleri nelerdir?

CEVAP: Yedi harf olgusunun serbestlik havası içinde Kuran’ın bazı kelimelerinin farklı olması sonucunun doğmasında etkili olduğu söylenebilir. Başka bir sebebi de Arap yazısının hususiyetleri olabilir. Hz. Peygamber döneminden başlayarak yaklaşık olarak hicri 1. Asrın ikinci yarısına kadar Kuran yazısında sesleri ve noktalı harfleri belirtecek işaretlerin bulunmadığıdır.

SORU: Kıraatın Sahih olması için neler gerekir?

CEVAP: -Hz. Peygamber den Sahih senetle rivayet edilmesi,

-Hz. Osman’ın mushafına takdiren de olsa uygun olması,

- Arapçanın kaidelerine uygun olması.

SORU: Kuran-ı Kerim’i ilk defa harekeleri nokta şeklinde koyan kimdir?

CEVAP: Ebu’l Esved ed- Dueli  (ö.69/688)

SORU: Kuran’ın mevzularına göre tasnif oluşu neleri getirmiştir?

CEVAP: O’nun sürekli bir el kitabı olması sonucunu doğurmuştur. O, kıyamete kadar rehberliğini sürdürecek olan bir kitap olarak bir defada bir veya birkaç kişinin veya tarihin bir döneminde anlaşılması tamamlanıp fonksiyonunu yitirecek bir kitap olmamıştır. Mevzular kendi bütünlükleri içinde ayrı ayrı ele alınsaydı O’nun anlaşılması bir defada gerçekleşir ve insanlar ona ilgi duymazlardı.

SORU: Ayetlerin tertibi nasıl olmuştur?

CEVAP: Ayetlerin tertibi ilahi bir tayinle olmuştur. Tevkifidir.

SORU: Kuran- Kerim de sureler isimlerini nasıl almıştır?

CEVAP: - İçindeki kıssalardaki önemli şahsiyetlerden,

-Adı geçen topluluklardan,

-İhtiva ettiği bazı konulardan veya varlıklardan,

-Başlarında ki Huruf-u Mukatta’dan alırlar.

WEB SİTELERİ:

-duabahçesi.com, i slamipartal.net, islamsitesi.net, islamkent.com, dinimizislam.com, firaset.net, kevser.org, huzurislamda.com, müslümanca.net, İnançdünyası.net

DERSTEN KAZANIMLARIM;

Bu derste Kuran-ı Kerim’le okumayı, düşünmeyi, anlamayı, yaşamayı öğrendim. Hayatımı Kuran ile anlamlandırmayı, hayatı anlamayı, farkındalığımın artmasını (her gün önünden geçtiğim ağacın ne kadar güzel olduğunu) insanlara gülümsemenin önemini bizi biz yapan değerlerimizin ne kadar önemli olduğunu, nuzul asrının hangi basamaklardan geçtiğini, Eshab-ı Nuzulün önemini, Taberiyi, Seyyid Kutubu, İbn Aşuru vs. öğrendim.

 

  

 

 

   

 

 

   

 

 


0 Yorum - Yorum Yaz


ADI SOYADI: EMİNE ACARAKÇAY

ÖĞRENCİ NO: 11070004

BÖLÜM: YDÖ2

KURAN VE BAĞLAM

SORU: Kuran ilimlerinin doğuşu ve gelişimi hakkında bilgi veriniz?

CEVAP: Kuran ilimlerinin kaynağı Kuran-ı Kerim’dir. Çünkü Kuran-ı Kerim üzerinde düşünülmesini, anlaşılmasını ve açıklanmasını, isteyen neticede yaşanır kılınmasına okuyucularını, muhataplarını teşvik eden vahiy mahsulü bir kitaptır. Hz. Peygamber döneminde ve ashabı döneminde Kuran ilimlerinin telifine gerek duyulmamıştır. Çünkü nüzulu müşahede edenler bizzat ilk Muallim’in tedrisinden geçenler o sırada hayattadır. Düzgün konuşma alışkanlıklarını muhafaza etmektedirler. Mesajı anlayabilmekte veya anlayamadıklarını soracak kimseleri bulabilmektedirler. Kuran-ı Kerim’le karıştırılabilir endişesiyle telif hareketlerine sıcak bakmamaktadırlar. Sonra Ulumu’l Kuran olarak adlandırılacak olan bahislerin Hz. Peygamber ve ashabı tarafından bilindiğini söyleyebiliriz. Çünkü bu bahislerin hepsi iki kaynağa dayanmaktadır.

1-) Arap Dili ( Garibu’l Kuran, İcazu Kuran, Mecazül Kuran),

2-) Gözleri önünde cereyan eden hadiseler (Hz. Peygamberin tefsiri)

Nübüvvet Döneminde Ulumu’l Kuran böyle geçti. Sahabe döneminde bu bilgilerin rivayet yoluyla devamlı olarak kendilerinden sonraki nesillere öğretilmektedir.

Kuran ilimleri önceleri Kuran tefsir edilirken O’nu anlama çabaları sürecinde bir ihtiyaç sonucu ortaya çıkmış olan araştırmalardır.

Hz. Peygamber ve sahabe Kuaran-ı Kerim’i hem sözleriyle hem de eylemleriyle tefsir etmişlerdi. Yani yaşanan hayata uyarlamışlar O’nun ahkamını elle tutulur, gözle görülür bir hale koymuşlardı.

SORU: Kuran-ı Kerim lügavi yönden kim tarafından ele alınmıştır?

CEVAP: Kuran-ı Kerim lügavi yönden ele alınması Ebu’l-Esved ed-Dueli’nin Kuran’a noktalama ile hareke koymasıyla başladı. Böylece İ’rabül Kuran İlmi neşet etmiş oldu. Ayrıca Esbab-ı Nuzul, Mekki-Medeni, Nasih-Mensuh ve Garibu’l Kuaran ilimlei ilk tedvin edilen, kayda geçirilen Kuran-ı Kerim ilimleridir.

SORU: Eshab-ı Nuzul nedir?

CEVAP: Bir veya daha fazla ayetin tazammun etmek cevap vermek veya hükmünü açıklamak üzere inmesine vesile teşkil eden hadiseye denir. Sebeb-i Nuzul, semadan gelen vahyi ilahinin yeryüzünde istikbal edilmiş çerçevesidir.

SORU: Eshab-ı Nuzul’u bilmenin yolu nedir?

CEVAP: Eshab-ı Nuzul ancak Sahih nakille bilinebilir. Dolayısıyla bu alanda ictihada veya İmal-i Fikir etmeye mahal yoktur. Yani nuzul sebebi akılla, görme suretiyle bilinebilen ve sahabeden gelen rivayettir.

SORU: Eshab-ı Nuzul rivayetlerini tasnif ediniz?

CEVAP: -Eshab-ı Nuzul rivayetlerini ‘vürudu’ itibariyle tasnif etmek,

- Bir ayet için çeşitli sebepler zikredildiğinde hadis uslu kriterleri uygulanarak yapılan tasnif,

- Şah Veliyullah Dihlevi’nin Tasnif’i,

- Tahir b. Aşur’un Sened-i Sahih olan Esbab-ı Nuzul rivayetlerini beş kısma ayırması,

- Eshab-ı Nuzul rivayetlerini nevileri açısından tasnif etme.

KİTAP ADI VE MAKALELELER:

Esbab-ı Nuzul İle İlgili Kitaplar;

-Kuran’ın Anlaşılması – Yakup Bıyıklıoğlu

- Esbab-ı Nuzul - Ali bin Ahmet El Vahidi

-Fatiha’dan Nas’a Kadar Esbab-ı Nuzul – Prof. Dr. Bedrettin Çetiner

- Esbab-ı Nuzul – Abdulfettah el Kadi

- Kuran-ı Kerim Tercümesi – Prof. Dr. Niyazi Kahveci

Makaleler;

-Esbab-ı Nuzul – Mennaul Kattan ( Çeviren Erdoğan Pazarbaşı, İbrahim Görener )

-Nuzul Sebeplerini Bilmenin Kuran Tefsirinde ki Önemi ( İshak Yazıcı )

Fahreddin er Razide Esbabı Nuzul Değerlendirmesi – Abdurrahman Elmalı

-Kuran’ın Anlaşılmasında Esbab-ı Nuzul’ün Rolü – Ahmet Nedim Serinsu

-Nuzul Sırasına Göre Ayet Ayet Kuran’ın Yorumu, 9. Eylül Üni. Dergisi – Prof. Dr. Rıza Savaş, Prof. Dr. Ömer Dumlu

                                          İLİTAM KİTABI

SORU: Rivayet Tefsiri nedir? Meşhur Rivayet Tefsirlerinden örnekler yazınız?

CEVAP: Rivayet Tefsiri: Ayetlerin tefsirine ilişkin Hz. Peygamberden, sahabeden ve tabi undan nakledilen rivayetleri bünyesinde toplayan tefsirlerdir.

- İbn Cerir et-Taberi’nin ‘Cemiu’l beyan an Te’vilil Kuran

- İbn Ebi Hatim’in ‘Tefsiru’l Kurani-l Azim’i’

- Ebu’l Leys es Semarkandi’nin Tefsir’i

- El Vahidi’nin ‘ el-Vaciz fi Tefsiri’l Kuran-Aziz’i

- El Bağavi’nin ‘ Mealimu’t Tenzil’i

- İbn Atiyye’nin ‘ El-Muharreu’l Veciz fi Tefsir’i Kitabi’l Aziz’i

- İbn Kesir’in ‘ Tefsiru’l Kuran’ıl Azim’i

- Celaluddin es Suyuti’nin ‘ Ed Durrul Mensur fit Tefsir bil Me’sur’u

- Cemaluddin el-Kasımı’nin ‘ Mehasinu’t Tevil’i

SORU:  Rivayet tefsirleri kaç noktada tenkit edilmiştir?

CEVAP: - Uydurma hadislerin çokluğu,

 - İsrailiyata yer verilmesi,

- İsnadların hazfedilmesidir.

SORU: Dirayet Tefsiri nedir? Kaça ayrılır örneklerle açıklayınız?

CEVAP: Kuran-ı Kerim’in rivayetlere dayanmaksızın akla göre yapıldığı tefsirlere denir. 2’ye ayrılır;

1-) Çok Yönlü Dirayet Tefsirleri; Dilbilimsel analizler, edebi sanatlar bağlamında açıklamalar, kıraate ilişkin açıklamalar, kelam-ı yorumlar, ahlak-ı yorumlar, fıkhı yorumlar, felsefi yorumlar ve tahliller, doğa bilimleri çerçevesinde değerlendirmeler, izahlar yer alır.

- Hud b. Muhkem el- Huvvari’nin Tefsiru’l  Kitabillahi’l Aziz’i 4 cilt halindedir,

- Ebu Cafer et-Tusi’nin ‘ et- Tibyan’ı,

- Zemahşeri’nin el- Keşşaf an ‘ Hakaikit Tenzil’i,

- Ebu Ali et- Tabresi’nin ‘ Mecmeul’l Beyan fi Tefsiri’l Kuran’ı

- Fahruddin er- Razi’nin ‘ Mefatihul Gayb’ı

 

2-) Tek Yönlü Dirayet Tefsirleri: Müfessirlerin özellikle bir konu, bir disiplin ve bir ilgi noktasında yola çıkarak Kuran-ı Kerim’in belirli ilgili bölümleri üzerine yoğunlaşmalarıdır.

Dilbilimsel Tefsir:

- Zeyd b. Ali’nin  ‘ Tefsirul Garibi’l Kuranııl Mecid’i,

- Eban b. Tağleb’in ‘ Garibu’l Kuran’ı,

- Yunus b. Habib’in Kitabu Meanil Kuran’ı,

- El Ferra’nın  Meanil Kuran’ı

Fıkhı Tefsir:

Kuran’ın ibadet ve hukukla ilgili ayetlerini açıklar ve onlardan hükümler çıkarır.

- İmam eş Şafi’nin ‘Ahkamul Kuran’ı,

- Et Tahavi’nin  ‘Ahkamul Kuran’ı,

- Cessas’ın ‘Ahkamul Kuran’ı,

İlmi Tefsir:

-Tantavi Cevher’in el- Cevahir fi Tefsiril Kuran’ı

Felsefi Tefsir:

Tasavvufi Tefsir:

-Sehl b. Abdullah et- Tusteri’nin Tefsiru’l Kuranil Azim’i,

-Ebu Abdirrahman es. Sülemi’nin Hkaikut Tefsir’i.

SORU: Günümüzde tefsir çalışmaları nasıl olmaktadır, açıklayınız?

CEVAP: Günümüzdeki tefsir çalışmaları öncekilerde olduğu gibi içinde yapıldığı zaman diliminin düşünce ve kültür dünyasının ürünleri olmuştur. Günümüzde eski tefsir şeklini sürdüren çalışmalar olmuştur. Mesela Türk Müfessir Elmalı Hamdi Yazır eski tefsirlerin izlediği yolu izleyerek tefsirini yazmıştır.

SORU: Günümüzde tefsir çalışmalarının çeşitleri nelerdir?

CEVAP: -Yenilikçi tefsir çalışmaları,

-İlmi tefsir çalışmaları,

-İdeolojik tefsir çalışmaları,

-Tarihsel tenkitçi tefsir çalışmaları

SORU: Mukatil b. Süleyman hakkında bilgi veriniz?

CEVAP: Mukatil 80/699 tarihinde Belh’te doğmuştur. Meru, Bağdat ve Basra’da ilim tahsil etmiş ve yine aynı yerlerde tedris faaliyetlerinde bulunmuştur.

Mukatil, çeşitli biyografik eserlerde senetsiz, tedlis ve yalan haber rivayet etmesi gibi hadis ilmi ile alakalı hususlardan ve Mürcie Zeydiyye veya Şia’dan oluşu gibi siyasi ve kelamı fikirleri yönünden epey tenkide uğramıştır. Kuran dilinin lugat, nahiv ve belağat inceliklerine vakıf oluşu ve bunun yanında başarılı akli terkip ve tahlillerde bulunuşu sebebiyle başta İmam-ı Şafi olmak üzere Ahmet b. Hanbel, Sufyan b. Uyeyne ve Abdullah b. Mübarek gibi şahsiyetler tarafından övülmüştür.

İlk fıkhı tefsirlerinden et-Tefsiru’l Kebir, Tefsiru’l Hamsimieti Ayetin Min’el Kuran adlı eseri ile birlikte Kuran-ı Kerim bilgisi açısından önem arz eden el Vücuh ven Nezair adlı eseridir.

Tefsiri:

Mukatil’in tefsiri et-Tefsirul Kebir, Tefsirul Mukatil diye anılır. Kuran-ı Kerim’in temalarını ayet sırasına göre içine alan bir tefsirdir. Eserde muğlak kelimelerin izahları yapılmakta  vücuh ve nezair üzerinde durulmaktadır. Tefsirde israili haberlerle ve tarihi hadiselere yer verilmektedir. Tefsirde hemen hemen isnad yok gibidir.

SORU: El- Ferra hakkında bilgi veriniz?

CEVAP: El- Ferra h.144 yılında Kufe’de doğmuştur. Küçük yaşlardan itibaren lugat ve tefsir ilimlerine ilgi göstermiştir. Kuvvetli bir hafızaya sahip olan Ferra not tutmaya gerek duymaz hocalarından duyduklarını hafızasına kaydederdi. Bu sayede kitaplarında yazılı metne bakmaksızın talebelerine aynen imla ettirirdi.

Bağdat’a gittiği zaman şehrin en büyük kıraat ve nahiv âlimi Kisai ilmi bir sohbet sonrası ondaki cevheri keşfederek O’nu en gözde talebeleri arasına kattı. Ferra hocası Kisai’nin vefatı üzerine de arkadaşlarının ısrarı ile O’nun yerine geçmiş ve böylece  hocalık hayatına başlamıştır.

Ferra’nın Arap Dili’nin özellik ve kurallarının tesbit edilmesinde büyük katkısı olmuştur. O sadece öğrendiklerini nakletmekle kalmamış onları tahlil ederek tenkit süzgecinden geçirmiş ve yeni sonuçlara varmıştır.

Tefsiri: Meanil Kuranadıyla meşhur olmuş eserin asıl adı, Tefsuru’l Muşkililrabil Kuran ve Meanihi’dir. Ferra tefsirini mevcut Kuran tertibi üzerine yazmıştır. Fakat her ayet üzerinde durmamış, kendisine göre tefsirine ihtiyaç duyulabilecek ayetler üzerinde durmuştur. Tefsirin hedefi Kuran-ı Kerim’in metninin anlaşılmasında karşılaşılan dil problemlerine ışık tutmaktır. Bu sebeple O, önce ele aldığı ayette izaha ihtiyaç duyulan kelime ve kelimelerin irabı üzerinde durmakta ve kendi irab tercihine uygun olarak ayetin manasını vermektedir.

SORU: İbnu Kuteybe tefsiri hakkında bilgi veriniz?

CEVAP: İbnu Kutaybe’nin günümüze kadar ulaşan iki esei Te’vilu Müşkilul Kuran ile Garibu’l Kuran aslında birbirini tamamlayan iki eserdir. Bunlardan ilki önce, ikincisi ise ondan sonra kaleme alınmıştır. İbnu Kutaybe Garibul Kuran’na Allah’ın isim ve sıfatları ile ilgili 26 kavramı teker teker ele alıp iştikatları ve manaları hakkında bilgiler vererek başlamıştır. Fatiha’dan başlayarak Nas’ın sonuna kadar her surede anlaşılması zor olan kelime ve terkipler üzerinde durarak eserini bitirmiştir.

SORU: Et-Taberi’nin hayatı ve tefsiri hakkında bilgi veriniz?

CEVAP: Teberistan’ın Mul şehrinde 224/838 yılı sonlarında doğmuştur. Yedi yaşında hafız oldu. Dokuz yaşında hadis ezberlemeye başladı. İlim tahsili için Rey, Basra, Küfe, Medine, Suriye ve Mısır gibi şehir ve ülkeleri dolaşmıştır. Fıkıhta önceleri Şafii mezhebine mensup iken sonradan mutlak müctehidlik mertebesine ulaşmıştır.

Tefsiri: Eserinin tam adı Camiul Beyan an Te’vili Ayil Kuran’dır. Rivayet tefsirlerinin ilklerinden ve en önemlilerinden birisidir. Bu tefsir kendinden sonraki rivayet tefsirlerine kaynaklık etmiştir. Ancak dirayet tevsiri yönünden de küçümsenemeyecek derecede tesbitleri ihtiva eder.

Tebari tefsirine bir mukaddime ile başlar. Mukaddime’de Kuran ile ilğili bazı konulara yer verilir. Kuran’ın nazil olduğu Arapça’nın özelliklerinden ve lehçelerinden söz eder. Tefsir ve Te’vili terimlerini açıklar. Kuran-ı kendi re’yi ile tefsiri yasaklayan hadisleri peşinden de Kuran tefsirine teşvik eden hadisleri ve sahabeden Kuran’ı tefsir edenleri zikreder.

Tebari, eserine Tefsir değil de Te’vil adını vermiştir. Tebari ihtiyaç duyduğu yerde ayetlerin gramer tahlillerine girişir, ayetlerden çıkaraılacak fıkhı hükümlere bu fıkhı hükümlerin dayandığı delillere temas eder.

SORU: Ez- Zemahşeri tefsiri hakkında bilgi veriniz?

CEVAP: Eserinin adı El- Keşşef an Hakaikı’t Tenzil ve Uyuni’l Ekavil fi  Vücühit Te’vil’dir. Zemahşeri’nin bütün İslam âleminde tanınmasını sağlayan bu tefsiridir. Kısaca Keşşaf olarak tanınır. Zemahşer’i kendinden önce yazılmış tefsir ve müfessirlerden büyük ölçüde istifade etmiş eserinde onlardan nakillerde bulunmuştur.

Zemahşeri’nin tefsiri dil ve belegat bakımından önemlidir. Çünkü O bu eseriyle belagat yününden Kuran’ın mucizeliğini ortaya koymaya çalışmıştır. Eserin bu yönünden kendinden sonra gelen bütün dirayet tefsirleri istifade etmişler ve Keşşaf Tefsiri Ummut Tefasir; Tefsirlerinin anası veya ana tefsir olarak kabul edilmiştir.

                                       TEFSİR USULU

SORU: Kuran-ı Kerim’in vahyediliş tarzı nasıldır?

CEVAP:  Vahiy 3 türlüdür.

–Allah bazı bilgileri ve manaları peygamberin veya başka bir insanın kalbine bırakır.

-bir perde arkasından elçisine hitap eder,

-Allah’a insan arasında farklı yaratılışta olan melek zümresinden vazifeli bir meleği elçi olarak gönderir. Ve bu elçi melek peygambere Allah’ın mesajını iletir.

SORU: Kuran-ı Kerim’in toplumun ihtiyaçlarına göre şartlar oluştuğunda parça parça indiriliş sebebi nedir?

CEVAP: Kuran ayetlerinin bu şekilde indirilmesi Kuran’ı vahyeden Allah’ın sadece buyuran, yasaklayan ve cezalandıran biri olmadığını, O’nun hazır olmadıkları, güç yetiremedikleri takdirde insanları hiçbir şeyle yükümlü kılmayacağını gösteriyordu.

SORU: Kuran-ı Kerim’in parça parça indirilişinin hikmetleri nelerdir?

CEVAP:  Kuran’ın kolaylıkla ezberlenmesi, yazılmasını sağlamaktır. Yazı malzemesinin kıtlığı, yazı yazan insanların azlığı göz önüne alınırsa Kuran’ın parça parça indirilmesinin O’nun yazıya kaydedilmesinde bir kolaylık getirdiği anlaşılır.

SORU: Kuran’ın Cem’inden maksat nedir?

CEVAP: Sahabiler ve Hz. Peygamberin evinde zaten yazılı halde bulunan Kuran-ı Kerim daha derli toplu bir hale getirip daha iyi yazı malzemesi kullanarak kitap şekline getirmektir.

SORU: Farklı kıratların oluşmasının sebepleri nelerdir?

CEVAP: Yedi harf olgusunun serbestlik havası içinde Kuran’ın bazı kelimelerinin farklı olması sonucunun doğmasında etkili olduğu söylenebilir. Başka bir sebebi de Arap yazısının hususiyetleri olabilir. Hz. Peygamber döneminden başlayarak yaklaşık olarak hicri 1. Asrın ikinci yarısına kadar Kuran yazısında sesleri ve noktalı harfleri belirtecek işaretlerin bulunmadığıdır.

SORU: Kıraatın Sahih olması için neler gerekir?

CEVAP: -Hz. Peygamber den Sahih senetle rivayet edilmesi,

-Hz. Osman’ın mushafına takdiren de olsa uygun olması,

- Arapçanın kaidelerine uygun olması.

SORU: Kuran-ı Kerim’i ilk defa harekeleri nokta şeklinde koyan kimdir?

CEVAP: Ebu’l Esved ed- Dueli  (ö.69/688)

SORU: Kuran’ın mevzularına göre tasnif oluşu neleri getirmiştir?

CEVAP: O’nun sürekli bir el kitabı olması sonucunu doğurmuştur. O, kıyamete kadar rehberliğini sürdürecek olan bir kitap olarak bir defada bir veya birkaç kişinin veya tarihin bir döneminde anlaşılması tamamlanıp fonksiyonunu yitirecek bir kitap olmamıştır. Mevzular kendi bütünlükleri içinde ayrı ayrı ele alınsaydı O’nun anlaşılması bir defada gerçekleşir ve insanlar ona ilgi duymazlardı.

SORU: Ayetlerin tertibi nasıl olmuştur?

CEVAP: Ayetlerin tertibi ilahi bir tayinle olmuştur. Tevkifidir.

SORU: Kuran- Kerim de sureler isimlerini nasıl almıştır?

CEVAP: - İçindeki kıssalardaki önemli şahsiyetlerden,

-Adı geçen topluluklardan,

-İhtiva ettiği bazı konulardan veya varlıklardan,

-Başlarında ki Huruf-u Mukatta’dan alırlar.

WEB SİTELERİ:

-duabahçesi.com, i slamipartal.net, islamsitesi.net, islamkent.com, dinimizislam.com, firaset.net, kevser.org, huzurislamda.com, müslümanca.net, İnançdünyası.net

DERSTEN KAZANIMLARIM;

Bu derste Kuran-ı Kerim’le okumayı, düşünmeyi, anlamayı, yaşamayı öğrendim. Hayatımı Kuran ile anlamlandırmayı, hayatı anlamayı, farkındalığımın artmasını (her gün önünden geçtiğim ağacın ne kadar güzel olduğunu) insanlara gülümsemenin önemini bizi biz yapan değerlerimizin ne kadar önemli olduğunu, nuzul asrının hangi basamaklardan geçtiğini, Eshab-ı Nuzulün önemini, Taberiyi, Seyyid Kutubu, İbn Aşuru vs. öğrendim.

 

  

 

 

   

 

 

   

 

 


0 Yorum - Yorum Yaz


DERSTEN KAZANIMLARIM;

Bu derste Kuran-ı Kerim’le okumayı, düşünmeyi, anlamayı, yaşamayı öğrendim. Hayatımı Kuran ile anlamlandırmayı, hayatı anlamayı, farkındalığımın artmasını (her gün önünden geçtiğim ağacın ne kadar güzel olduğunu) insanlara gülümsemenin önemini bizi biz yapan değerlerimizin ne kadar önemli olduğunu, nuzul asrının hangi basamaklardan geçtiğini, Eshab-ı Nuzulün önemini, Taberiyi, Seyyid Kutubu, İbn Aşuru vs. öğrendim.


0 Yorum - Yorum Yaz

MERVE BENZER 12070069    03.01.2014

 BİR DÖNEMİ DAHA GERİDE BİRAKIRKEN MUHASEBE KONTUROL EDİLMELİ. HESAP KONTUROLU İNSANIN HAYATINA OLUMLU OLARAK YANSIR.

DERS İÇERİGİMİZ TEFSİR USULU OLARAK KALMAYIP GUNLUK HAYAT KONULARINADA DEGİNEREK GEÇMİŞ OLMASI GÜZELDİ.HAYATIMIZDA YÖN TAYİN EDECEK SÖZLER LİTERATÜRÜME ÇOKÇA SÖZ EKLEMİŞ BULUNMAKTAYIM.

BANA EN ÖNEMLİ KATKISIDA OKUMAKTA ZORLANACAĞIMI DÜŞÜNDÜĞÜM KİTAPLARIN OKUNA BİLECEĞİNİ GÖSTERDİ.


0 Yorum - Yorum Yaz

DERS KAZANIMLARIM    04.01.2014

NURCAN  DAŞDEMİR 11070074 /YDÖ 2

   İKBALİME YENİDEN HIZ KAZANDIRMAK NİYETİYLE ÇATISI ALTINDA BULUNDUĞUM

 MEKTEBİM ,İNŞİRAH BEKLENTİSİ İÇİNDE OLDUĞUM  HER AN  EN DOĞRU BİLGİYLE DONANMIŞ BİR ŞEKİLDE   YOL ALMAM GEREKTİĞİNİ BANA AŞILADI.

  TEFSİR USULÜ VE TARİHİ DERSİMİN BANA KAZANDIRDIĞI ŞEY DE ,İLİM YOLUNDA YÜKSÜNMEDEN RIHLELER (İLİM YOLCULUKLARI) YAPARAK KUR'ÂN'A HİZMET ETMİŞ MÜFESSİRLERİ TANIMAMI,KENDİLERİNE YAPTIKLARI KATKININ ASLINDA BİZLER İÇİN YAPILDIĞINI İDRAK EDİŞİMDİ. 

    KUR'ÂN YERYÜZÜNDE KENDİSİNE HİZMET EDİLECEK YEGÂNE KİTAP, KULLUK BİLİNCİNİN NASIL OLDUĞUNU GÖSTEREN EN MÜHİM YAZARIN (HZ. ALLAH)  KALEME ALDIĞI EN GÜZEL CÜMLELER   HAZİNESİ............................


0 Yorum - Yorum Yaz


ÖDEV 5

DERSTEN KAZANIMLARIM

Tefsir usulü dersinde;tefsirin geçmişten günümüze kadar gelmiş olan eserleri ve müfessilerini öğrendim.Tefsir çeşitlerini ,yazılan eserlerde bunların uygulanışını öğrendim.Kur'an'ın tarihi incelemelerini ,metinleşme tarihini hayatımızı kolaylaştırma ve anlamada yardımcı olduğunu öğrendim.Kur'an ilimlerini ve tefsir usulünde kullanılan kavramları öğrendim.tefsir çalışmalarını ,faaliyetlerini öğrenirken tefsire olan ilgim ve hevesim arttı.En önemlisi ;Kur'an'ı hayatıma rehber edinmeyi ,O'nu anlayarak yaşamayı ve insan şeytanı olmaktan kaçınmayı öğrendim..


0 Yorum - Yorum Yaz

DERSTEN KAZANIMLAR    07.01.2014

Dersten Kazanımlarım: Bilgi konusunda dersten kazandıklarım oldukça çok. Ama bunun yanında en önemlisi de bakış açım değişti. Farkında olmadığım şeylerin farkına vardım. Daha çok hal, hareket, ve özellikle düşünce noktasında. Bir şey yapmak için artık mantıklı düşünerek hareket ediyorum ve değerler eğitimin bana bu konuda çok faydası oldu. Dersin içeriği olarak bana kazandırdıkları Kur’an ve tefsiri hakkında çok şey öğrendim. Dersten çok şey kazandım.
0 Yorum - Yorum Yaz

Rukiye AKDEMIR/12070015    07.01.2014

Dersten Kazanımlarım: Bilgi konusunda dersten kazandıklarım oldukça çok. Ama bunun yanında en önemlisi de bakış açım değişti. Farkında olmadığım şeylerin farkına vardım. Daha çok hal, hareket, ve özellikle düşünce noktasında. Bir şey yapmak için artık mantıklı düşünerek hareket ediyorum ve değerler eğitimin bana bu konuda çok faydası oldu. Dersin içeriği olarak bana kazandırdıkları Kur’an ve tefsiri hakkında çok şey öğrendim. Dersten çok şey kazandım.
0 Yorum - Yorum Yaz

dersten kazanımlarım    07.01.2014

Rabia yıldız 12070406

Bu yıl bu derste kazanımlarım tefsiri önemini kuranı anlamada nasıl bir etkisinin olduğunu anladım. Tefsir ile ilgili öğrenmem gereken bilgileri örgendim.geçen dönem kuranı kerimin hayatımdaki önemini anladım bu dönem ise kuranı kerimin daha iyi anlaşılması için tefsirin önemini anladım.


0 Yorum - Yorum Yaz


Tefsir’in ne demek olduğunu, nasıl başladığını, neden ihtiyaç duyulduğunu, süreçlerini, gelişim süreçlerini, çeşitlerini öğrendim. Kur’an İlimlerinin bize neler kazandıracağını gördüm. Farklı Tefsirlere bakış açısı kazandım. 


0 Yorum - Yorum Yaz


Bu dönemde de geçmiş konularla bağlantılı olarak gitmemiz ve  yeni kaynak olarak bu dönem gördüğümüz ilitam kitabı slaytlarla birlikte dersimizi farklı boyutlara taşımış oldu.Daha önce lisede gördüğümüz tefsir dersinin üzerini İlahiyatta gördüğümüz bu ders tefsirde daha derinlemesine bilgi edinmemizi sağladı.Kur’an’ın Tefsirinin tarihi boyutu,Tefsirde kullanılan kaynak ve metotlar,çeşitli ekollerle mezheplerin tefsire olan etkileri,müfessirleri hayatı ve eserleri,Tefsirdeki çeşitlilikler ve son olarak Ulumu’l Kur’an ilimlerinin Tefsire etkisi derslerimizde işlendi.Tefsir örneklerini görmemiz ve müfessirlerin dönemleriyle ilgili bilgiler edindik ve bütün bunlar dersimizin daha da verimli geçmesini sağladı.Şunu kesin olarak söyleyebilirim ki;bu ders beni lisede gördüğüm tefsir dersinden daha farklı boyutlara taşıdı.Bu yönüyle kendi adıma çok verim aldım bu dersten.Siz değerli hocamızın bu ödevi vermesi konunun daha iyi anlaşılmasına katkı sağladı.Bu yüzden siz değerli hocamız ve bu sitede emeği geçenlerden Allah razı olsun….


0 Yorum - Yorum Yaz


DERSTEN KAZANIMLARIM

Öncelikle bize değer verdiğiniz için teşekkür ederim hocam. Verdiğiniz ödevler çalışma konusunda tetikleyiciydi. Bu ödev sayesinde sınava çalışmadan girdim denilebilir. Çünkü ödev hazırlarken zaten çalışmış gibi oldum. Ödevin direk elinize verilmeyip siteden ulaştırılması çok paylaşımcı oldu. Arkadaşlarımın ödevlerini görmek farklı bakış açıları kazandırdı. Dersin bana kattıkları ise Tefsir Usulünü bilmeden bir insanın tefsirin ne demek olduğunu asla anlayamayacağını gördüm. İnsan Müfessirin yöntemini anlamadan Müfessirin ele aldığı tefsir ide doğru anlamlandıramayacağını, dolayısıyla kazanımının az olacağını gördüm. Bunu bize fıkıh hocamız anlatmıştı hocam ama bence bu ders içinde bu geçerli. Biz direk bir Amazon ormanına daldığımızda ormandan korkabilir, yolumuzu kaybeder, etrafımızda ki her şey bize korkunç ve anlamsız gelir. Ama ilk önce ormanın üstünden bir kuş bakışıyla gezinti yapmış olsak ormana hayran kalır. Aslında nasılda fevkalade bir yer olduğunu görmüş oluruz. Ormanın güzelliklerini ormana girmeden biliriz. Yollarını öğreniriz. İşte tefsir usulüde tefsiri öğrenmeden önce öğrenmemiz gereken temel şeydir. Kişi tefsir usulünü bilmeden tefsirin ne demek olduğunu anlayamaz. Uzun lafın kısası herşey için çok teşekkürler hocam. Saygıyla ellerinizden öperim.


0 Yorum - Yorum Yaz


Hocam..Öncelikle Merhaba :)
Geçen sene okuduğumuz Kur'an Nedir ,Tefsir Usulü,Kur'an ve Bağlamı bu sene tekrar okumak benim için faydalı oldu..Her sınavda onlarından sorumlu tutulduk ve okudukça daha çok idrak etmeye başladım .Verdğiniz fotokobileri okurken sıkılmadım.Sınav sorularınız sanki hep birbirine benziyordu.Açıkcası soruları anlamakta zorluk çekiyordum Konuyu bilsemde nasıl cevap vereceğimi nasıl başlacağımı bilemedim.Derste gösterdiğiniz slaytlar sıkılmayalım diye açtığınız anlamlı hikayeler çok hoştu.Geçen seneki verdiğiniz Nüzul suresine göre okumamız gereken ödevi pek yapamamıştım.Ama bu ödevde öyle olmadı.Teknolojinin üstüne düşmeniz çok güzel.Faydalı olmak bize birşeyler verebilmek istediğinizi görebiliyorum.Öğrenciye değer veriyorsunuz.Sınavlarnıza çalışarak giriyorum ama çok yüksek notlar alamadım 70-80 arası aldım genelde.Açıkcası bunu güzel sözler yazamama ve pek soruların özünü anlayamama bağlıyorum.Bunun dışında güzel bi dönem oldu .Teşekkür ederim..

0 Yorum - Yorum Yaz


Bu sene derste tefsir ve tevil arasındaki farkı anladım. Geçen sene okuduğumuz kitapları daha iyi özümsedim. Farklı müfessirleri tanıdım hayatlarını bilmek iyi oldu ve onların kitaplarını okumam gerektiğini anladım. Yüksek notlar alamadım bu sene ama ikinci sene de sizin dersimize girmenizin bana katkısı çok oldu.


0 Yorum - Yorum Yaz


Dersten kazanımlarınızı yazınız.

Bu derste yanlızca tefsir değil aynı zamanda insan olmanın gereklerini, günlük hayatımızdaki konularla birlikte bu olaylardan hayatımıza neler katabileceğimizi ve en nihayetinde” BEN” den gelip “BİZ”e varmanın yolunu ve gerekliliğini öğrendim. Tefsir konusunda neredeyse hiçbir şey bilmiyordum çünkü düz lise mezunuyum, ancak geçen yılla birlikte pekçok kazanım elde ettim. Bilgi dağarcığım genişledi.

                                                                                                                                              TEŞEKKÜR EDERİM              

                                                                                                                                                     HOCAM

                                                                                                                                    ŞEYMANUR ŞEKER N:12070335   


0 Yorum - Yorum Yaz

ŞEYDA HAKBİLEN 12070192    07.01.2014

Bu dönemki tefsir usulü ve tarihi dersinden tefsir literatürüne dair pek çok şey öğrendim.Tefsir tarihini ana hatlarıyla ögrendim. Tefsir faaliyetinin ne olduğunu ve nasıl geliştiğini öğrendim. Tefsirlerin bölümlerini ve her birinin içeriklerini kavradım. Tefsir tarihine geçen ilkleri oluşturan müfessirlerin kimler olduğunu ve hayatlarına dair bilgiler edinmek bana onların tefsirlerini anlamamda kolaylık sağladı çünkü müfessiri yaşadığı dönemden bağımsız düşünmek mümkün değildir.Okumamızı önerdiğiniz kitaplardan ve derslerden azami faydayı elde etmeye çalıştım ... SELAMETLE
0 Yorum - Yorum Yaz

DERSTEN KAZANIMLAR    14.01.2014

Öğrenci adı-soyadı:Amine Cemeleli

No:12070081

Bölüm:Yaygın Din Uygulamaları-2

                     TEFSİR USULÜ DERSİ HAKKINDA

   Tefsir, Kur'an-ı Kerim lafızlarının açıklamasını ifade eden terim olduğu gibi tefsir usulü de açıklanan lafızlarının hangi yöntemle açıklandığını ve kaynak olarak neyi esas aldığını ifade eden ilim dalıdır. Bu bağlamda Hz. Peygamber'in bir hadis-i şerifinde şöyle buyurulmaktadır: "Her kim Kur'an-ı Kerimi kendi görüşüyle açıklarsa..." Burada anlatılmak istenen belli bir yöntem kullanmadan açıklamak, gelişi güzel açıklamak kastedilmektedir. Bu yüzden tefsir faaliyetinde bulunurken tefsir usulünü de bilmek gerekir. Bu dönem işlediğimiz tefsir usulü dersi ise bize bir tefsir kitabı okuduğumuzda, okuduğumuz tefsir kitabını anlamada, ileride yapacağımız bir tefsir işinde nasıl yöntem izleyeceğimizde veya en önemlisi Kur'an-ı Kerim'i okurken bilinmeyen bir kelime hakkında ne yazılmış ne söylenmiş bunu bilmede bize fayda sağlar. İşlenen bu dersin bizim açımızdan çok faydası oldu. Saygılarla...


0 Yorum - Yorum Yaz

DERSTEN KAZANIMLAR    15.01.2014

Öğrenci adı-soyadı:Amine Cemeleli

No:12070081

Bölüm:Yaygın Din Uygulamaları-2

                     TEFSİR USULÜ DERSİ HAKKINDA

   Tefsir, Kur'an-ı Kerim lafızlarının açıklamasını ifade eden terim olduğu gibi tefsir usulü de açıklanan lafızlarının hangi yöntemle açıklandığını ve kaynak olarak neyi esas aldığını ifade eden ilim dalıdır. Bu bağlamda Hz. Peygamber'in bir hadis-i şerifinde şöyle buyurulmaktadır: "Her kim Kur'an-ı Kerimi kendi görüşüyle açıklarsa..." Burada anlatılmak istenen belli bir yöntem kullanmadan açıklamak, gelişi güzel açıklamak kastedilmektedir. Bu yüzden tefsir faaliyetinde bulunurken tefsir usulünü de bilmek gerekir. Bu dönem işlediğimiz tefsir usulü dersi ise bize bir tefsir kitabı okuduğumuzda, okuduğumuz tefsir kitabını anlamada, ileride yapacağımız bir tefsir işinde nasıl yöntem izleyeceğimizde veya en önemlisi Kur'an-ı Kerim'i okurken bilinmeyen bir kelime hakkında ne yazılmış ne söylenmiş bunu bilmede bize fayda sağlar. İşlenen bu dersin bizim açımızdan çok faydası oldu. Saygılarla...


0 Yorum - Yorum Yaz


Bu derste Kur'an ile insan yaşamı arasındaki bağı , hayatımızı nasıl anlamlandırmamız gerektiğini ve Kur'an'ın hayatımızı anlamlandırmamızdaki rolünün ne derece önemli olduğunu anladım. Kur'an'ın yalnızca iki kapak arasında bulunan bir kitap değil , hayatımız üzerinde uygulayacağımız , her anımızda onu yaşayacağımız bir rehber olduğunu öğrendim.
0 Yorum - Yorum Yaz

12070375 KAZIM UYAR    18.01.2014

DERSTEN KAZANIMLARIM

Bana sabrı öğretti bu ders aslında sabırla beraber bakış açısını.Çevreme fikir ve düşünclere saygı duyup sinirlenmeden güzel bir üslupla cevap verme yetisi kazandırdı.Tefsir yapabilmede çok şeyi masaya koyup çok şeyi tarttıktan sonra doğru sağlam tefsir yapmanın önemini öğrendim.kul hakkı yememeyi,çevremize duyarlı olmayı ve bir çok şeyi karakterimin oluşmasında yardımcı olan siz değerli hocama sonsuz şükranlarımı sunuyorum. 


0 Yorum - Yorum Yaz

Mehmet Akbaş 12070011    20.01.2014

 Bu dönem,üst raflara koyduğum tozlu hislerimin farkına varıp hedeflerimi tekrar gözden geçirdim.Okumanın,yazmanın,düşünmenin ve fikir ortaya koyabilmenin ehemmiyetini tekrar görüp bu doğrultuda kendimi geliştirmeyi tekrar birinci plana aldım.Örnek alınacak birçok âlimin,araştırılacak birçok konunun,üzerinde düşünülecek bolca fikirin,yaşanmaya çalışılacak nâdide yaşamların idrâkine tekrardan vardım...
0 Yorum - Yorum Yaz


Sayın hocam bu dönem içerisinde görmüş olduğumuz Tefsir dersimiz bana bazı sorumluluklarımın bilincine varmayı öğretti.Bu sorumluluklardan bazılarıda Kuranı anlama ve bu yolda en iyi olmaya yönelmiş olmaktır.İnsanın yaratılış amacı Allah'ı en iyi şekilde tanımak ve tanıtmaktır.Bu amaç ve gaye ye ulaşmadaki birinci kaynağımız Kur'anı Kerimdir.Dersimiz bana Kuranı anlama yöntem ve metotlarını göstermesi açısından önemli bir unsur teşkil etmektedir.Ayrıca sadece dersle kalmayıp bizlere saygı ve sevgiyi öğretmenizde benim için ayrı bir kazanımdır.Benim yaşantıma katmış olduğu değerler sayesinde hayatı yeniden yorumlamama vesile olmuştur. 
0 Yorum - Yorum Yaz


Benim bu dersten en büyük kazanımım şahsiyetime ve günlük yaşantıma yeni değerlerin katılmış olmasıdır.
1 Yorum - Yorum Yaz

Dersten Kazanımlarım    23.01.2014

12070332 Sümeyye ŞAHİN

 

 Öncelikle Kuran'ı anlamak konusunda farklı bakış açıları kazandım. Önemli olan Kuran'ı okumak değil onu yaşamak olduğunu öğrendim.

 Ayrıca kitaplarınızı geçen sene ve bu sene tekrar okuduğumda farklı farklı izlenimler elde ettim. Okuyamam dediğim kitapları okudum. 

 Tefsir yapmanın zorluklarını anladım. Dirayet tefsiriyle Rivayet tefsirinin farkını anladım. 

 Bana kattığınız herşey için teşekkür ederim. 


0 Yorum - Yorum Yaz


Kuran'a ve tefsir ilmine yeni bir bakış açısı kazandım. Adını duyduğum duymadığım birçok müfessirin tefsirlerini ve hayatlarını tanıdım.


0 Yorum - Yorum Yaz


TUĞBA NURLU 10070196 Y.D.Ö.

Bu ders sayesinde tefsirin ne kadar ehemmiyet gerektiren bir çalışma olduğunu anladım.Tefsir sadece kur'an'ın yorumlanması değil aynı zamanda onu farklı ilimlerle birleştirerek onlardan destek alarak ilahi mesajın özünü anlatmak olduğunu farkettim.Tefsir usul ve yöntemleri ile ilgili önemli konular öğrendim.Farklı konuları ele alan tefsirler  çok ilgimi çekti.Örneğin ilmi tefsir,tasavvufi tefsir gibi tek yönlü dirayet tefsirlerini detaylı inceleme araştırma isteği uyandırdı ben de.


0 Yorum - Yorum Yaz


 DERSTEN KAZANIMLARIM

MEHMET DURAN 10070095  YDÖ 3

Dersten çıkarım daha  doğrusu bir okul dersinden farklı olarak hayatımızı  anlamlandıran bir ilahi kitabı yaşamımıza katmada önemli bir rol oynaması acısından katkıda bulundu.

Bir ilim dersi olarak baktığımızda bizim Kur’an’a bakışımızın onu anlama çabamızda kuru kuru okumadan ziyade bir ön araştırma sonucunda siyak sibak içerisinde Kur’an ı bir bütün içinde ele alabimemiz için katkılarda bulunmuştur.

Tarihte ki tefsir çalışmalarının başlaması gelişim süreci ve müfessirlerin bakış açısını bilmek bize en büyük örnek olmuştur.

Dersin teorik kısmı dışında hocamızın anlatımı, sunumları ve örnekleri hayatımız boyunca faydalı olacağı düşüncesindeyim .


0 Yorum - Yorum Yaz


5.ÖDEV

DERSTEN KAZANIMLARIM

A.KADİR TANER  10070223

·          Tefsir ilminin ne kadar önemli olduğunun farkına vardım.

·          Tefsir ilmi ve müfessirler hakkında bilgi sahibi oldum.

·          Kur’an’ın bir bütün olarak ele alınması gerektiğini öğrendim.

·          Tefsir yaparken kaynak ve yöntemin ne derece önemli olduğunun farkına vardım.

·          Tefsir yaparken ayetlerin iniş sebeplerini, ayetin indiği ortamı vs. bilmenin öneminin farkına vardım.

·          Kur’an’ı tam olarak anlayıp kendimize rehber etmek için, tefsir ilminin gerekli olduğu kanısına vardım.

·         Kısacası bu ders sayesinde Kur’an’a ve hayata karşı bakış açımda değişme oldu…..

 

 


0 Yorum - Yorum Yaz


Kur'an'ı anlamanın , yaşamanın önemini ve bu konuya bağlı olarak tefsir ilminin önemini öğrendim. Rabbimizin sözünü, bizden istediklerini en iyi şekilde kavramam gerektiğini , bunun için de tefsir ilminden faydalanmam gerektiğini öğrendim.
0 Yorum - Yorum Yaz


Tefsir dersinden kazanımlarım tefsir ilminin doğuş sebebi de olan Kur’an-ı Kerim’i anlama ve anlama çabasında bulunmama vesile olmuştur.Bu ilmin  tarihi sürecine bakarken aynı zamanda Kur’anın ışığında gündelik hayata bizim bazen yada zaman zaman göremediğimiz katkılarını fark etmeme en azından bu yolun varlığını fark etmeme neden olmuştur.


0 Yorum - Yorum Yaz

ödev 5    24.01.2014

SAMET YILMAZ   YDÖ/4  10070267  ÖDEV 5

TEFSİR USULÜ VE TARİHİ DERSİNDEN ÇIKARIMLARIM

Bu ders sayesinde olaylara bakışımda yeni bir açı daha yakaladım.Benliğimi saran gaflet perdesi, Kur’ân’ın nuruyla epeyce sıyrıldı.Bir farkındalık hissediyorum artık.Donukluk yerine içimden kaynayan ufak bir pınar akıyor sanki.En güzeli de Rabbimin kelamını daha iyi anlayarak, daha güzel işler yapabilmek  için yoğun bir enerji transferi hissediyorum ruhumda…  Bu farkındalığı yaşamama sebep olan değerli hocamız Ahmet Nedim Serinsu’ya en kalbi şükranlarımı sunuyorum.Allah hocamızın ömrünü uzun ve bereketli eylesin, bizlere de onun gibi genç yüreklerdeki iman ateşini coşturabilme kabiliyeti nasib eylesin…

 


0 Yorum - Yorum Yaz

Samet ALATAŞ - 10070022    24.01.2014

“Tarih içinde nice, karanlık çağlar gördüm;
Cehâletin elinde, Kur’ân’ı ağlar gördüm.”

Şairin tasvir ettiği çağlardan birinde yaşladığımıza hiç şüphe yok.

Modern dönemde müslümanların ilahi olanla, vahiyle dolayısıyla bir müslüman olarak Kur’an’la olan ilişkimizin nasıl olacağı hususunda fikir edinmemize yardımcı olan bu dersten kazanımlarımızı burada kelimelerle ifade etmek güç. Fakat bir kaçını zikretmekte fayda var. Öncelikle Kur’an’ın sebeb-i nuzulünün “insan” olduğunu, insanın kendisi için indirilen bu kitap ile (kitap tabiri ne kadar doğrudur bilemiyorum. Kur’an’da farklı manalar ihtiva eden bir kavram olduğu için.) ilişkisinin, İnsanın alemle olan ilişkisinin, ve Yaratıcı ile olan ilişkisinin Kur’an’da belirtilen esaslara göre nasıl olması gerektiğini, Kur’an’ın nazil olduğu dönem ve bağlamın bilinmeden birçok şeyin eksik kalacağını, esbab-ı nuzülün gerek tefsir ilmi açısından gerekse Kur’an’ı anlama yolundaki önemini farkettim.

 

“Kur’ân’ın sözü kaldı, özünü yasakladık,
Sözünü de, yaldızlı kılıflarda sakladık…”

Kur’an’da kastedilen Yusuf’un, Yusuf’a olan hitabın sadece, günümüzden 3 bin yıl evvel Mısır’da oturan nebiye değil kendimize de olduğunu, Züleyha’dan, Meryem’den, Asiye’den kastın tüm mümin kadınlar olduğunu, lanetlenen Ebu Leheb’in Mekke’de ölmediğini, Firavun’un Kızıldeniz’de boğulmadığını halen yaşadığını ve Kur’an’da ki hitapların hepsinin muhatabı olduğumuzu anladım.

Sezai Karakoç’un;

“Suna dedimse sen Leyla dedimse sensin

Seni saklamak için görüntülerinden faydalandım

Salome'nin Belkis'ın..” şeklindeki ifadesinin en güzel karşılığının Kur’an’da bulunduğunu gördüm. Firavundan maksatta, Yusuf’tan maksatta, Musa’dan, İbrahim’den, Yunus’dan maksatta insan olduğunu, dolayısıyla onlara yapılan hitapların, ithamların, lanetlerin, ikazların hepimiz yani bütün insanlar için geçerli olduğunu anladım.

Bu derse girinceye dek Kur’an’a olasn bakış açımızın, Kur’an’dan maksad olduğunu düşündüğüm şeyin merhum Akif’in eleştirisine muhatap olacak şekilde, yani;

“İbret olmaz bize her gün okuruz ezber de
Yoksa hiç mana aranmaz mı bu ayetler de 

Lafzı muhkem yalnız anlaşılan kuranın 
Çünkü kaydında değil hiç birimiz mananın

Ya açar nazmı celilin bakarız yaprağına 
Yahut üfler geçeriz bir ölünün toprağına” 
olduğunu gördüm.

Ancak dönem bitiminde sayenizde, Akif’in şiirinin son iki mısraının hikmetine erdiğimizi , hiç olmazsa o bilince erdiğimizi düşünüyorum:

“İnmemiştir hele Kuran şunu hakkıyla bilin 
Ne mezarlıkta okunmak ne de fal bakmak için.”

 

Şairin de dediği gibi;

“İnsan olmak; hayatı irfanla dokumaktır,
Kur’ân’ı gözle değil, gönülle okumaktır..”

Bizi bu sırra erdiren siz değerli hocamıza teşekkür ederim.


0 Yorum - Yorum Yaz


DERSTEN KAZANIMLARIM

 

Bu ders, düşünce dünyamda yeni ufuklar açtı.Artık Kur’an ı yaşayan bir kitap olarak okuyor ve hayatımda yaşamaya çalışıyorum.Onu yaşayarak okuyorum…


0 Yorum - Yorum Yaz


Tefsir Usulü ve Tarihi dersimiz bizim için yabancı olduğumuz bir ders olmadı. geçen sene aldığımmız Kur'an 'ın Ana Konuları drsinin devamı niteliğin de oldu. geçen sene Kur'an'ı anlamıştık. bu sene de bu anlamayı nasıl anlayacağımızın metodunu öğrenmiş olduk.
0 Yorum - Yorum Yaz

Mustafa ERDEM / 10070104    24.01.2014

Kur’an, kendi bireyselliğimde, ayetlerin ve surelerin bana hitap ettiği özelliklere dikkat ederek hayattan beklentimi bulmamı sağladı. Bana hidayet rehberi olarak indirilen bu kitabın muhatabı olarak nasıl hayatıma uygulamam gerektiğimi anladım. Kur’an hayatın ta kendisidir. Bunu bize öğreten herkesten Allah razı olsun. 


0 Yorum - Yorum Yaz
Ders Malzemeleri
Lütfen Kopyalamayınız!
2021-2022 Arşivi
2020-2021 Arşivi
2019-2020 Arşivi
2018-2019 Arşivi
2017-2018 Arşivi
2016-2017 Arşivi
2015-2016 Arşivi
2014-2015 Arşivi
2013-2014 Arşivi