MEHMET VEYSİ ÖZLÜK
ÖĞRENCİ NO: 13952753
BİRLEŞİK DOKTORA
DERSTEN KAZANIMLARIM
ÖMER FARUK SERDAROĞLU
YÜKSEK LİSANS ÖĞRENCİSİ
2014 BAHAR DÖNEMİ ÖDEVİ
DERS : HADİS ESERLERİNDE TEFSİR RİVAYETLERİ II
KONU :
DERSTEN KAZANIMLARIMIZ
1. Bilginin Bütünlüğü
Şüphesiz, İslamî İlimlerin temel kaynağı Kur’an-ı Kerim’dir. Kur’an’ da yer alan iman,
itikat, ibadet, ahlak, muamelat (hukuk) gibi konulara ilişkin ayetlerin
yorumlanıp sistemli hale getirilmesi Tefsir, Kelam, Fıkıh gibi dini disiplinler
tarafından gerçekleştirilmiştir.
Tefsir, Hadis ve Fıkıh gibi İslam ilimleri, birlikte bir bütünlük ortaya
koymuşlardır. Kur’an’ın doğru anlamlarına ulaşmak için Tefsir disiplini
geliştirilmiştir. Tefsir de bu anlamları Peygamber ve onun Ashabından öğrenmek
amacıyla Hadis’e ve onların konuştuğu Arapça’ya başvurmak zorundadır. Böylece
Tefsir, Hadislerle birlikte İslam’ın en başta gelen kaynağını açıklamış
olmaktadır. Fıkıh ise bu açıklamalarla, Kur’an’ı diğer kaynaklarla birlikte bir
kaynak olarak ele almakta ve yeni durumlar için bu kaynaklardaki bilgilere
uygun hükümler üretmektedir.
Bu bağlamda, insanın sosyal hayatta karşılaştığı olayların
nedenlerini doğru bir şekilde kavramasını ve en doğruyu, en güzeli seçmesini, anlama, kavrama, ve akıl yürütme aşamalarında isabetli
karar almasını sağlayan “kapasite”, veya
kısaca insan şuurunun “kavrama faaliyeti” gibi çeşitli tanımlarla analatılan “bilginin bütünlüğü” çok önem
arzetmektedir.
Bu dersimizde, özellikle “Bilginin Bütünlüğü” ödevimizi
hazırlamakla başta İslami İlimler olmak üzere her konuda “bilginin bütünlüğünün”
ne kadar önemli olduğunu” öğrendik .
2. Tarih
Mütalaası - Tefsir, Hadis ve Fıkıh Mütalaası
Tefsir Tarihi ve Kur'an-ı Kerim'i
anlama konusunda, İslâm Tarihi boyunca farklı yaklaşımlar olmuştur. Asırlar
boyunca meydana gelmiş olan çeşitli tefsir tarzları, bunun neticesidir. Allah (c.c.) gönderdiği Kitab’ın tefsirini
birinci derecede Resulüne tevdi etmiştir.
Sahabe ve Tabiin de, Kur’an Tefsiri konusunda üzerlerine düşeni
yapmışlardır. O dönemlerdeki Tefsir çalışmaları şöyle özetlenebilir:
* Sahabe asrında yapılan tefsirler
yazılmamıştır.
* Sahabe Kur’an’ın tamamını sıra ile tefsir
etmemiştir.
* Ayetlere icmali mana vermekle yetinilmiştir.
* Ahkam ayetlerinden istinbatlar fazla yapılmamıştır.
* Sahabe arasındaki ihtilaf tezat
ihtilafı değil, nevî ihtilafıdır.
Hadis
Tarihi konusunda
sahabe, tâbiîn ve tebe-i tâbiîn denilen ilk üç neslin büyük önemi vardır. Hz.
Peygamber’in ( a.s ) söz, fiil ve takrirlerinden oluşan hadislerin
öğrenilmesine karşı sahabe devrinde gösterilen istek, aynı şekilde tâbiîn
döneminde de devam etmiştir.
Fıkıh
tarihi incelendiğinde
de diğer tüm islami ilimler de olduğu gibi ilk ve en büyük kaynağın tartışmasız
Kur’an olduğu görülmektedir.
Bu
dersimizde ve Tarih Mütalaası ödev çalışmamızda,
“Kur'an-ı Kerim'i anlama konusunda,
İslâm tarihi boyunca farklı yaklaşımların ortaya çıktığını bu yüzden Tefsir
ilminin yapacağı ilk işin, Kur'an'ın açıklanmasında, Hz. Peygamberin işlevini
gözönünde bulundurmak olduğunu” öğrendik.
Yine bu dersimizde, “İslami
ilimlerin en eskilerinden biri olan Hadis ilminin bazı asırlarda parlak ve
şaşalı dönemler geçirdiğini , bazı asırlarda ise aynı parlak ve şaşalı dönemler
geçiremediğini” öğrendik. “Hz. Peygamberin kendisine gelen Kur’an ayetlerinini olduğu
gibi sahabeye nakletmesi, bunları açıklayıcı söz, fiil ve takrirlerde bulunması
ile oluşan Fıkıh İlminin de aynı şekilde birbirinden farklı dönemler
geçirdiğini” öğrendik.
3. İbn-i
İshak
Tarihçilerin,
özellikle de İslam Tarihçilerinin bir konuyu ele alırken, “niye öyle oldu? ve “sonuçları neydi?”
sorularını sormadan önce “ o zamanın şartları nelerdi?” sorusunu sormaları ve
bu sorunun doğru cevabını tespit ederek ona göre çalışmalarını sürdürmeleri kaçınılmazdır.
Yine, insanın
özne olduğu tarihsel varlık alanında her önceki olay, her sonraki olayı
etkileyebilir, determine edebilir. Dolayısıyla tarihsel varlık alanındaki bu
nedensellik gereği, nedenlerin ve sonuçların sistemli bir biçimde
değerlendirilmesi gerekmektedir.
Bu dersimizde, okuduğumuz ders kaynaklarından,
ve sunduğumuz “İbn-i İshak ve İbn-i Hişam Hakkında on Literatür” ödevimizi
hazırlamak için yaptığımız araştırma ve çalışmalardan, “İncelenilen her
hangi bir dönemin kendi tarihsel
koşullarında coğrafi, kültürel, sosyal, siyasi, ekonomik ve dini kabuller açısından
tanınmayı gerektirdiğini ve tarihsel bir olgunun asla momentinin dışında tam
anlamıyla açıklanamıyacağını” öğrendik.
4. İbn-i
Hişam
Olayların
zamanı ve meydana geliş sırası, olaylar arasındaki ilişkiyi belirleme
noktasında çok önemlidir. Çünkü kronoloji,
neden ve etkileri belirlemede yorum için önemli bir anahtardır.
Olayların arka planı vardır. Bu arka plan aydınlatılmadığı sürece olayın gerçek
analizini yapmak imkanı yoktur. Bu da ancak kronoloji takip edilerek
başarılabilir.
Bu
dersimizde, İbn-i İshak ve İbn-i Hişam’ın metodlarını ve bu metodlar arasındaki
benzerlik ve farklılıkları inceleyerek, “Olayların kronolojik sırasına göre ele
alınmasının, o olaylar arasındaki ilişkilerin belirlenmesinde, nedenleri,
etkileri ve arka planlarının tesbit edilmesinde ve olaylar hakkında doğru
analizler ve doğru yorumlar yapılmasında
önemli katkılar sağlayacağı” gerçeğini öğrendik.
5. Kur’an
Nedir?
Kur'an-ı Kerim, hayatın, gerçek olanın, bizzat
yaşadığımızın değişen safalarını yönetme kabiliyetine sahip ve her asra hitap
edecek yeterlikte yegane ilahi kitaptır.
Kur'an insandan:
Okunmasını, üzerinde düşünülmesini, anlaşılmasını ve ihlasla
açıklanmasını istemekle ve muhataplarını buna teşvik etmekle zikredilen amacın
gerçekleşmesini bizzat desteklemektedir. Bu sebeple Hz.Peygambere ümmi olmasına
rağmen " tebliğ" ve " tebyin" ile görevli olduğunu
bildirmiştir.
Kur'an-ı Kerim'in insan-hayat ve kainata can veren, anlam veren ve
rehberlik eden ilahi bir kitap olduğu yolundaki beyanını benimseyip göz önüne
alarak, Kur'an'a ve Kur'an ilimlerine bu bağlamda bakmanın ne kadar önemli
olduğu aşikardır.
Nüzül Asrı’ndan bugüne kadar Kur'an-ı Kerim'in anlaşılması için
sarfedilen bütün çabaların, “bir binanın inşa edilmesi” gibi olduğu da bir
gerçektir.
Bu dersimizde,
özellikle “Kur’an Nedir” ödevinin hazırlanmasında, ”Her binanın bir temel
üzerine oturduğu, çatıyı ise duvarların taşıdığı gibi; bu Kur’an ve Kur’an
İlimleri” binasının temellerini de, nüzül asrında oluşan Kur'an-ı Kerim'i
hayata geçirme şeklinin; duvarlarını,
sonraki asırlarda hayatı anlamlandırmada Kur'an-a yaklaşımların; çatıyı
ise onların var oluşlarını vahiyle gerçekleştirmeleri ile oluşan vahiy kültürünün
temsil ettiğini” öğrendik.. Dolayısıyla “Selef ve Halef’in Kur'an-ın insanını
gerçekleştirme yolunda halife sorumluluklarını yerine getirdiklerini, günümüzde
ise sıranın günümüz bilim adamlarında olduğunu” öğrendik.
6. Kur’an ve Karakter Eğitimi
Karakter, bir bireyin kişiliğini oluşturan ve çevresine gösterdiği
tepkileri belirleyen sürekli duygusal niteliklerin tümüne verilen addır. Seciye
huy, tabiat, mizaca benzer anlamlara gelir. Deneyler, insandaki doğuştan var
olan karakterleri az veya çok ama sürekli olarak gizleyen ve iten, sonradan
edinilmiş bir karakterin ortaya çıktığını göstermektedir. Bir kimsenin kendi
karakterini yeterince enerjik bir irade çabasıyla değiştirme gücüne gelince, bu
durum, varlığı inkar edilmeyen bir gerçektir. Bunun içindir ki kişinin
psikolojik ve manevi hayatı durmadan değişir, gelişir ve hatta sonsuz bir
şekilde ilerleyebilir. Çevre, statü ve rol farklılıkları karakter üzerinde çok
büyük bir etki yapar.
Karakterin
eğitilmesi konusunda Cenab-ı Hak emir, nehiy ve cezaları insanın kaldırabileceği
kapasitede yaratmıştır. İyi ve kötü duygular vermiş, insanı serbest bırakmış
ama iyiyi seçmesi için yol göstermiştir. Onu,
kötüden uzaklaşması için uyarmış, korkutmuş, iyiyi övmüş ve teşvik etmiş
ve neticesini müjdelemiştir.
İnsan karakterini yöneten değerler üç gruba ayrılmaktadır:
* Yüksek
Değerler:
Sevgi, inanmak, sözde/eylemde doğruluk, çalışkanlık, masumluk, dürüstlük,
insaflılık, dostluk, vefa, güven, saygı...
İnsanın bu değerlere doğuştan sahip olduğunu,
*
Vasıta
Değerler:
Fayda, çıkar, kuşku, çekememezlik, hasetlik, hoşlanmak, hoşlanmamak,
kıskançlık... İnsanın bu değerlere de
doğuştan sahip olduğunu,
* Alışılan Değerler:
Alışkanlıkların, modanın, zevkin, kitle
kültürünün değerleri...
Temelini toplum ve kültür hayatında bulan, zamanla otomatikleşen ve doğal
olarak algılanan eylemleri yöneten değerlerdir. Bu değerlerin çağdan çağa,
toplumdan topluma, kültürden kültüre değiştiğini bilimsel olarak öğrendik.
Bu dersimizde,
hasseten “Kur’an ve Karakter Eğitimi Hakkında on Literatür” ödevinimizin
hazırlanması esnasında, okuduğumuz her bir ayetin bize ne mesaj verdiği, her bir ayetten ne
anlamamız gerektiği ve bunu hayatımıza nasıl yansıtmamız gerektiği sorularını
devamlı kendimize sormamızın icabettiğini” öğrendik...
7. Fıkh-ı Buhari
”Sahih-i Buhari” adıyla meşhur hadis kitabını yazan büyük hadis âlimi,
hadis ilminin ve hadis âlimlerinin önderi kabul edilen İmam-ı Buhari’nin
(Muhammed bin İsmail) binlerce hadis-i şerifi ezberlediği bilinmektedir.
Hadis-i şerifleri metinleri ve senetleriyle birlikte ezberleyen hadis-i
şeriflerin ravilerini çok inceleyen bu yüzden, dinin emirlerine uymada, edeplerini gözetmede
ve ahlakında kusur olanların rivayet ettiği hadis-i şerifleri almayan bu büyük
alimin, hadis-i şeriflerin metinlerini ezberlediği gibi, o hadis-i şerifleri
rivayet eden kimselerin, künyelerini, doğum ve ölüm tarihlerini, ahlak ve
yaşayışlarını, kimden rivayette bulunduklarını, o raviden başka kimlerin
hadis-i şerif aldığını öğrendiği de malumdur.. Gittiği her yerde, etrafı
hadis-i şerif almak ve öğrenmek isteyenler ile dolup taşdığı, aynı zamanda
tefsir ve kelam ilimlerinde de üstad olduğu bilinen. İmam-ı Buhari
hazretlerinin tefsire dair bildirdiği rivayetler tefsir âlimlerinin eserlerini
süslemektedir.
Bu Dersimizde, Fıkh-ı
Buhari’den bölümler okuyup mütalaa etmekle ve ödev olarak “Fıkh-ı Buhari
Hakkında Beş Literatür” hazırlamakla, “İmam Buhari”ve “Fıkh-ı Buhari”yi daha
iyi tanıdık. Bu bağlamda, İmam Buhari’nin, Fıkh-ı Buhari’de:
* Peygamber
tefsirine örnekler verdiğini,
* Sahabe
tefsirine örnekler verdiğinin,
*
Sahabe rivayetlerine yer verdiğini,
* Sahabe fetvalarına yer verdiğini,
* Tabiin
tefsirine örnekler verdiğini,
*
Bab başlıkları gösterdiğini,
*
Bab başlıklarına ayet hadis delili yazdığını,
* Bab
başlıklarında tertib uyguladığını,
*
Kendisinin şer-i ameli hükümler çıkardığını,
*
Kendisine zamanında “Seyyid-ül Fukaha” denildiğini,
*
Muhalif görüşlere de isim vermeden yer verdiğini,
*
Tekrarlardan kaçınmadığını,
*
Kesinlikle dil felsefesi yapmadığını
öğrendik.
Sonuç olarak: 2014 Yılı Bahar Döneminde, Prof. Dr. Ahmet
Nedim Serinsu hocamızda okuduğumuz “Hadis Eserlerinde Tefsir Rivayetleri II” ve
“Tefsir Rivayetlerine Göre Kur’an’ın Nüzul Ortamı” Derslerimizden çok
kazanımlarımız oldu. Muhterem Hocamızdan çok istifade ettik, çok faydalandık.
Ayrıca, “Kur’an ve İnsanın Anlam
Arayışı” Sitesi ile bu sitedeki bilgi, belge, mesaj ve site aracılığı ile
ödevlerimizin takdim edilebilmesi imkanı bizim için apayrı bir kazanım oldu.
Kendilerine en kalbi saygı, hürmet ve şükranlarımızı arzediyoruz...
İSA TÜNÇ
ÖĞRENCİ NO:13912773
YÜKSEK LİSANS ÖĞRENCİSİ
DERSTTEN KAZANIMLARIMIZ
Tefsir usulü ilmini bütüncül olarak tanımaya çalıştık ve bu ilmin ne olduğunu öğrendik. Bu ilmin tefsir ilmine bir giriş mahiyetinde olup bu ilimsiz sağlıklı bir tefsir faaliyetinin olamayacağı kanaatine vardık. Bilginin bütünlüğünün ne denli önemli olduğu bu ders vesilesi ile öğrenilmiştir. Dolayısıyla İslami ilimlerde de bilgi bütünlüğü esastır ve bu sağlanamazsa verimlilik de ortadan kalkar.
Fıkıh , hadis ve tefsir tarihinin birbiriyle mukayeseli mütalaa edilmesi Kuran’ın mesajını anlamak için şarttır. Mukayeseli tarihler mütalaası ödevi, aynı zamanda bilgi bütünlüğünün kazanılması ve bütünün görebilmesi için teşvik edici bir örnek olmuştur.
Kur ‘anın anlaşılmasında usul ilminin yanında özellikle Esbab-ı nüzul ilminin tanımı, tespiti ve bu alanda yazılan eserler hakkında bilgi sahibi olmakla ufkumuz genişlemiştir.
İmam Buhari, eseri ve “O’nun fıkhı bab başlıklarındadır” sözünden yola çıkarak bab başlıkları detaylı incelenmiş, fıkhı hakkında bilgi edinilmiş, böylece eseri okunduğu zaman daha iyi anlama fırsatı elde edilmiştir.
Usul ilminin Kur ‘anın anlaşılmasında her ne kadar önemli bir yer işgal etse de esbab-ı nuzul, nüzul asrının; sosyal, fikri, iktisadi, siyasi şartları ve dönemin insanını inceleyen araştırmaları sebebiyle Kur’an’ı anlamak için daha fazla faydalanmamızı sağlayacaktır.
Kur’an tefsirin kural ve kaideleri öğrenildi ve İdeal bir tefsirin nasıl yazılabileceği hakkında bilgi sahibi olundu.
İbn İshak ve İbn Hişam’ın hayatı ve eserleri hakkında da bilgi edinilmiş, derste de İbn Hişam’ın es-Siret’ün-Nebeviyye adlı eserinden, bazı bölümlerin okunması iyi bir kazanım olmuştur.
Mürtaza Trabzon
Yüksek Lisans Öğrencisi 2013/2014
Öğrenci no: 13912724
DERSTEN KAZANIMLARIMIZ
Bütüncül
bir yaklaşım, İslamî ilimlerde hayatî bir öneme sahiptir.
Bütüncül
bir yaklaşımla meselelerimize çözüm getirmek için ortaklaşa çalışmalar
yapılmalıdır.
Ödevler
sayesinde usul öğrendik.
Ödevler,
bizleri kitaplardan ve dijital ortamlardan araştırma yapmaya sevk etti.
Eserlerle
ve müellifleriyle tanıştık.
Yüz
yüze yaptığımız derslerde hocamızdan sorularımıza dair cevaplar aldık. Dikkat çektiği
konular bizlere derinlik ve ufuk verdi.
Dersimizle
ilgili kaynaklardan bölümler okuduk.
Değerli
Hocamız bir ilim adamı tavrıyla, derslerinde şahit olduğumuz gerçek çabası,
samimi gayreti ve engin tevazuuyla bizlere model olmuştur.
Ahmet YILMAZ – 13912772
(Yüksek Lisans)
Bilginin bütünlüğü, çalışmalara bütüncül bir bakışla giriş
yapabilmemizi ve bu bütüncül bakış ise, bilgiyi elde ederken ve işlerken
bizleri hataya düşmekten koruyacağını özellikle dini ilimlerde bütüncül bakış
açısı ile hakikate ulaşılabileceğimizi öğrendik. Kısaca ilimlerin bir bütünlük
içinde mülahaza edilmesi gerektiğini tespit ettik.
Fıkıh, Hadis ve Tefsir ilimlerinin tarihlerini mukayeseli mütalaa
ederek Tefsirin doğuş sebeplerini, kaynaklarını, kaynaklarının nasıl değerlendirildiği,
Kur’an’ı anlamada Hadis ve Fıkıhtan yararlanmanın gerekliliğini mütalaa ettik.
İmam Buhâri, eserleri, Sahih’inin özellikleri, İmam-ı Buhâri’nin
fıkıh anlayışı, Sahih’indeki bab başlıkları, Hz. Peygamber ve Sahabi
tefsirlerindeki kullanılan kalıplar ve örnekler mütalaa edildi.
Sebebi Nüzul’un Kur’an okumalarındaki önemi, Sebebi Nüzul kalıpları
mütalaa edildi.
Bir konuda literatür nasıl aranır, literatürler kaynakça ve
dipnotlarda nasıl gösterilir konularında bilgi ve deneyim kazandık.
Kur'ân Nedir? isimli Kitabı okuyarak; İnsan-hayat ve kâinata can
veren, anlam veren ve rehberlik eden ilâhî bir kitap olan Kur’ân’ın hayatı
anlamlandırması, “Kamil İnsan” olabilmemiz için Kur’an’ın rehberliğine olan
ihtiyacımız Kur’an ilimleri çerçevesinde cevap bulduk.
Emek verilerek hazırlanmış bilgilerin başkalarının istifadesine
sunulmasının önemi ve bunun yolları mütalaa edildi. Bu bağlamda internet ve
bilgisayar kullanımının önemini kavradık.
Hocamızın bizlere ve odasına gelen diğer öğrenci ve misafirlere
olan tavrı, yaklaşımı, yardımcı olabilmek için gösterdiği çaba ve ikramlarıyla
nasıl iyi insan olunur sorusunun cevaplarını bulduk.
HADİS
ESERLERİNDE TEFSİR RİVAYETLERİ II
ZEYNEP ARSLAN
YÜKSEK LİSANS
NO: 13912774
Bilginin bütünlüğü ile Kur’an-ın doğru anlaşılıp yorumlanmasında İslami ilimleri bütüncül olarak değerlendirmenin ne denli önemli olduğunu kavradık.
İmamı Buhari ,fıkhı ,eserinin özellikleri
ve metodu hakkında bilgi sahibi olduk.
Tefsir,fıkıh ve hadis tarihinin mukayeseli olarak mütaala edilmesi ile hem bu ilimler hakkında bilgi sahibi olduk hem de bu ilimlerin iç içe geçmiş olduğunu ve bu bütünlüğün Kur’an-ı anlamadaki rolünü fark ettik.
Bir konu ile ilgili literatür çalışmasının nasıl yapılması gerektiği hakkında bilgi sahibi olduk.
Çalışmalarımızda internet ortamından nasıl yararlanılması gerektiğini uygulamalı olarak öğrendik.
Kur’an nedir? kitabı ile , anlam arayışı içinde olan insanın ancak ona
hidayet rehberi olan Kur’an ile hakikate ulaşıp ,kamil insan olacağını
öğrendik.
DERSTEN KAZANIMLARIMIZ
AYŞE SARI
YÜKSEK LİSANS
BAHAR DÖNEMİ
ÖĞRENCİ NO:13912776
-- Müslümanlar için bilgi
kaynaklarının başında gelen vahyi (Kur'ân-ı Kerim)'i doğru bir şekilde anlamak
ve aktarma da bilgi bütünlüğünün önemi ve lüzumu öğrenildi.
-- Bir konuda yeterli ve
doğru bilgiye sahip olabilmek için, o konuyu bir bütün olarak ele almak
gerektiği, dini konularda bunun daha da önem arz ettiğini kavradık.
-- Farkında olsun yada
olmasın, insan fıtratını arıyor.Bu anlam arayışının fıtratla kesiştiği
noktalar, Kur'an'ın öngördüğü insanın yalnızca bir yönüne işaret ediyor.Kur'an
insanının bir başka deyişle''kamil insan''ın gerçekleşmesi ise hayattan
beklentilerin tümünün fıtratla ve vahiyle örtüşmesini gerektiriyor. Kur'ân-ı
Kerîm kendini "hidayet rehberi" olarak tanımlamakta, insan modelinin
nasıl olacağını göstermektedir. Biz de bu bağlamda "Kur'ân Nedir "
kitabında bu sorularımıza cevap aradık.
-- İlmi araştırmalarda
literatür oluşturmanın ve oluşturulan literatürden azami istifedenin nasıl sağlanması
konusunda bir ufuk kazandık. Bu kaynaklardan Tefsir Usulü, Hadis Usulü, Tefsir
Tarihi, Hadis Tarihi, es-Siret'ün Nebeviyye gibi eserlerin Kur'ân-ı anlamadaki
önemini kavradık.
-- İmam Buhari, eseri ve
Fıkh-ı Buhari hakkında malumat sahibi olduk.
-- Kaynaklara vakıf oldukça
alimlerin Kur'ân ilimlerine ne denli emek verdiklerine, hayratle ve hayranlıkla
şahit olduk. Bu bağlamda bize de büyük teşvik olduğunun farkındalığını yaşadık.
(Allah onlardan ve sizden razı olsun.)
İBRAHİM
UÇAN
YÜKSEK
LİSANS ÖĞRENCİSİ
ÖĞRENCİ NO:13912777
DERSTEN KAZANIMLARIMIZ
Kur’an-ı Kerimi anlamada olsun diger faklı ilimleri anlamada olsun evvala bir alt yapıyı sağlamak gerekir.Hocamız, bize bunu en iyi bir sekilde yapabilmenin, bilginin bir bütün olarak ele alınmasıyla ancak mümkün olabileceğini bizlere öğretti. Ve bu bağlamda bizlere mukayeseli fıkıh, tefsir ve hadis ödevi vererek İslami ilimlere bütüncül bir şekilde bakmımızı sağladıktan sonra yazmış olduğu kur’an nedir? Eserini en güzel şekilde anlamamıza ve ondan istifade etmemize yardımcı olmuştur.
Bunun yanı sıra bizlere vermiş olduğu literatür ödevleriyle bu alanlarda çalışılmış eserleri ve makaleleri tanıdık.
Derslerde takip etmiş olduğumuz İbn İshak ve İbn Hişam ın Siyeri Nebisinden,İmamı Buharinin Sahihinin kitab ut-tefsir bölümünden istifade ettik.
Rabbimden hocamız a sağlık sıhhat vermesini ve her daim ilimle meşgul olmasını niyaz ederim. Arkadaşlarıma da başarılar dilerim.
ADEM ORHAN
ÖĞRENCİ NO 13912778
YÜKSEK LİSANS
DERSTEN KAZANIMLARIM
Rahman ve rahim olan Allahın adıyla efendimiz hazreti Muhammed’e (s.a.v.) aline ve ashabına salat-ü selam olsun
Bu dönemde dersten kazanımlarımız, ilk olarak hocamızdan şunu öğrendik ki; her hangi bir şey hakkında doğru bilgiye sahip olabilmek için onu bütün yönleri ile ele almak gerektiğini, özellikle bilgi bütünlüğünün, terim ve kavramların dini ilimlerde daha çok önem arz ettiğini öğrendik.
Bilgi bütünlüğü bağlamında, fıkıh, hadis ve tefsir tarihi hakkında vermiş olduğu ödevle İslami ilimleri mukayese etme imkanı bulduk.
İbni ishak, ibni hişam ve imam buhari hakkında bilgi edindik,
Buhari’nin sahihinden kitabut-tefsir bölümünü okuyarak rivayet tefsirleri hakkında bilgi sahibi olduk.
Hocamızın vermiş olduğu literatür ödevleri ile bu alanlarda yazılmış olan eser ve makalelerden haberdar olduk.
Hocamızın Kuran nedir? Adlı eserini okuyup özetledik. Bu kitapta insanın tarih boyunca bir arayış içerisinde olduğunu, hayatı anlamlandırmaya çalıştığını, yaşamın anlamını soruşturduğunu ve bu araştırma merakının kendisinde fıtri olduğunu öğrendik.
Hocamıza yapmış olduğu çalışmalarından dolayı teşekkür eder hizmetinin devamını yüce Allahtan niyaz ederim.
FATMA DEMİRCİ
YÜKSEK LİSANS
ÖZEL ÖĞRENCİ
Bütüncül bir yaklaşım Kur'an'ı kerim'i doğru bir şekilde anlmak ve anlatmak için önemli olduğunu öğrendik , aynı zamanda hayatımızdaki bütün konulara bütüncül bir bakışla yaklaşmayı öğretti .
Bir araştırmanın sonunda Literatürler'in dipnotta nasıl yazılacağını öğrendik .
İmam buhari'nin fıkhını yakından tanıdık , dersdeki okumalarımız Buhari'nin eserini okuduğumuzda daha iyi anlamaya vesile olmuştur .
Kur'an'ı anlamak için fıkıh, hadis ve tefsir tarihinin birbiriyle mukayese edilmesi önemli noktadır .
İbn ishak ve İbn hişam'ın hayatları ve eserleri hakkında bilgi edindik .
Kur'an'ı okumada ve anlamada esbabı nüzulun önemine vakıf olduk .
Mustafa Yılmaz 13912745 Yüksek lisans
Bilginin bütünlüğü hakkında malumat sahibi olduk. Kavram nedir ? Terim nedir ? bunları öğrendik. Kavramın açıklığı ve seçikliği hakkında bilgilendirildik.
İmam Buhari ve eseri hakkında bilgi edindik. Buhari'nin fıkhına dair eserinde farklı örneklerle karşılaştık. Buhari'nin fıkhını anlamay çalıştık.
Müfessir kimdir ? Alim kimdir ? Eğitim-öğretim nasıl gerçekleşir ? bunlar hakkında tefekkür ettik.
Bilim tarihine genel hatlarıyla baktığımıda geçmişte yaşamış ilim adamlarının keldilerini yalnızca bir tek alanda yetiştirip, sadece o alanda yetkin olmadığını müşahade ettik. Bunun belki de en bariz örneğini İmam Buhari hazretlerinde gördük. Çok erken bir yaşta islami ilimlerin hepsinde eğitim gördüğünü ve bu alanlarda söz sahibi olduğunu müşahade ettik.
Yapmış olduğumuz okumalarda hiçbir ilmin diğerinden bağımsız olmadığını, tefsir, hadis ve fıkhın adeta iç içe geçmiş olduğunu gördük. Nitekim her birinin doğuşu ve gelişimi birbiriyle etkileşim içindedir.
İmam Buhari'nin derlemiş olduğu tefsir rivayetlerinden, Hz. Peygamber-Sahabe ve Sahabe-Sahabe ilişkilerine dair güzel örneklerle karşılaştık.