2012-2013 Bahar Dönemi Tefsir Dersinden kazanımlarınızı maddeler halinde yazınız.
Hedef Tarih: 10 Mayıs 2013
Değerlendirme: Toplam en yüksek puan 30’dur. Dönem sonu sınavı puanına eklenecektir.
ÜNİTE 6
-Mukatil bin süleyman; ilmi tefsir çalışmalarıyla ünlenmiştir.Değişik farklı konularda tefsirleri de vardır.Mukatilin tefsiri ayet sırasına göre tefsir edilmiştir.Eserinin ismi Tefsiru müşkili i’rabil Kur’an ve Meanihi’dir.Eserinde vücuh nezair ve sebebi nüzul, kısaalar üzerinde birçok açıklamalrı vardır.
-İbni Kuteybe; hadis, fıkıh,kelam, tefsir, tarih gibi ilimlerle uğraşmış, fakat asıl derinleşmesini dil, edebiyat ve şiir üzerinde yapmıştır.Tefsirini filolojik delillerle yapmıştır.Eserleri Te’vilu Müşkilül Kuran ve Garibul Kur’an ‘dır.Fazla detaylara inmemiş, garip kelimeleri açıklarken yine Ku’an a başvurmuştır.En yaygın olan anlamıyla kelimeleri kullanmıştır.
-Taberi; birçok dalda, birçok alimden ders almıştır.Değişik mezhep fıkıhlarını da bilmektedir.Eserinin ismi Cami-ul Beyan Et-Te’vili AYİ’L kur’an’dır.Rivayet tefsirinin ilk örneklerindendir.Bu eserde taberi ihtiyaç duyduğunda fıkhi konulara veya gramerlerini ilişkin yorumlar yapmıştır.Eski arap şirilerinden garip kelimelerin anlaşılmasında yardım almıştır.
-İbni Ebi Hatim; aklın alanını en aza indiren ve nasları te’vil etmeksizin onlardan hüküm çıkarmaya çalışmıştır.Ona göre bütün problem nassların sıhhatinde emin olmaktır.Eserinin ismi Tefsirul Kuranil Azim Müsneden AN Rasulullahi ves sahabeti vettabiundur.Hz. Peygamberden, sahabeden ve tabiundan gelen rivayetleri bir muhaddis titizliğinde incelemiştir.
-Zemahşeri; usulul fıkıh,kelam,hadis, tefsir, mantık, felsefe ve arapça dersleri almıştır.Eserinin ismi el Keşşaf an Hakaıtıl Tenzil ve Uyunil-Ekavil’dir.Tefsiri daha çok soru-cevap şeklindedir.Mutezili görüşe sahip olduğu için çokça tenkit edilmiştir.
-Fahruddin-Razi
Birçok ilim seyahatinde bulunmuştur. Sadece hadis ilminde değil, birçok fen ve
dini ilimle uğraşmıştır. Ancak meşhur olduğu ilim dalı kelamdır. Felsefi
kelamın kurucusu kabul edilir. Akıl-vahiy uyumundan en iyi şekilde yararlanır.
Tefsirinin ismi mefatihu’l-gayb dır. Çok büyük ve geniş bütün her şeyi ihtiva
ettiği için kimilerine göre en mükemmel tefsir olduğu için tefsiru’l-kebir de
denmiştir. Her ayeti farklı yönlerden açıklamıştır. Ehl-i sünnete mensuptur.
Eserinde kelam ilminin birçok konusunu da paylaşmıştır. Şeriat ilimlerinde de
âlim bir usulcü idi. Tefsirinde kendi münazaralarından, seyahatlerinden ve
hususiyetlerinden bahseder. Ayeti ayetle tefsire önem arz etmiştir. Taberinin
tefsirinden ve cassas’tan, ibn kesir’den oldukça yararlanmıştır. Kurandaki
sağlam kaidelerden istifadeyi en güzel delil olarak görür. İsrailiyatı faydalı
görmez. Kelami mücadelelerini genellikle mutezile ile yapmıştır.Kurtubada
doğmuştur. Çeşitli ilimlerde eğitim almıştır. Babasının şehit edilmesinden
sonra ailesine bakmıştır. Eserinden mezhep taassubuna kapılmadığı görülür.
Ahkâm ağırlıklı tefsirdir. Kuranı baştan sona tefsir etmiştir. Uzun bir
mukaddimesi vardır. Ayet bir hüküm ihtiva etmiyorsa tefsir ve te’vilini vermeye
çalışır. Tefsiri rivayet ağırlıklıdır ancak dirayete de yer vermiştir. Bütün
mezheplerden yararlanmaya çalışmıştır. Batıl mezhepleri çürütme çabası içindedir.
İbnul Arabiyi ne kadar tenkit etse de en önemli kaynakları arasında yer alır.
En son mısır’da12 ciltlik baskısı yapılmış ve Müslümanların istifadesine
sunulmuştur.
İbni Kesir;Tarih tefsir hadis ve fıkıh ilimlerinde öne çıkmış
âlimlerimizdendir. 7 yaşında iken dımaşk’a göç etti ve ilmini orada artırdı.en
çok ibn teymiyyeden etkilendi. Onu etkisiyle Hanbeli kelamını benimsedi.
Şiileri sevmezdi. Hayatının sonlarına doğru gözlerini kaybetti. Tefsirinin adı
tefsiru’l-kuranu’l-azimdir. Rivayet tefsirlerinin en önemli olanıdır. Kuranın
kuranla tefsirinde ün yapmıştır. İsrailiyyattan kaçınmıştır. İbn hacere hocalık
yapmıştır.
Ebu Suud;İstanbul yakınlarında doğmuştur. O da ilk dersini babasından aldı.
Yavuz sultan selim zamanında hocalık yaptı. Osmanlının 13. şeyhülislamıdır.
Şeyhülislam makamında 30 sene kalarak en uzun süre bu görevi yapan kişi
olmuştur. Devlet kanunlarını dinin hükümlerine uygun şekilde telif etmiştir.
Üslubu latifeliydi. Kuranın tamamının tefsir etmiştir. Zemahşeri razi
beydavi’nin tefsirlerinden yararlanmıştır. Ancak bazen de isim vermeden tenkit
etmiştir. Kıraat farklılıklarından yararlanır. İsrailiyyattan yararlanmış ancak
bazen de bunların uydurma olduğunu belirtmiştir. Ahkam ayetlerde Hanefi
mezhebinden yararlanmıştır. Ancak diğerlerine de yer vermiştir. Bazen zayıf ve
uydurma hadisleri almıştır. Dirayet tefsiri olmasına rağmen ayetlerin ayetleri
izahı ve Hz. Peygamberin sünnetiyle beyan edilmesine dair örnekler olduğu için
bazen rivayet tefsirine örnek gösterilir. Sebeb-i nüzule önem vermiştir.
Tasavvuftan da bahsetmiştir.
İsmail Hakkı Bursevî
h.160-1137 / m.1653-1725
Bulgaristan’da doğmuştur. Bursa’da ikamet
etmiştir. Küçükken elini öpüp duasını aldığı Osman Fazlı Efendi ilerde şeyhi
olmuştur. Onun dışında İstanbul’da başka hocalardan da ders almıştır. Hat
dersleri de almıştır. Birçok yerde vaaz verdi halifelik yaptı. Bursa’da verdiği
vaazları toplayıp düzenledi ve tefsirini oluşturdu. Ruhu’l-beyan yaklaşık yirmi
yılda tamamlandı. İki defa hacca gitti ve ilkinde eşkıya baskınına uğradı.
Osmanlı döneminde Îşâri tefsir ekolünde yazılmış önemli eserlerdendir. Hem
rivayet hem de dirayet kullanılmıştır. İslamın itikat esasları ile ters düşen
tespitleri vardır. Örneğin nübüvvetin sona ermediğini veliler aracılığıyla
devam ettiğini belirtir.
Muhammed abduh ;Aslen Türkmen olup mısır’da doğmuştur. Derviş Hızır ile tanıştıktan
sonra ilme olan ilgisi artmıştır. El-Ezher üniversitesinden mezun oldu ve orada
hocalık yaptı. Ayrıca hakimlik görevleri de aldı. Başta el-Ezher üniversitesi
olmak üzere Mısır’daki eğitim ve yargı kurumlarının yeniden yapılandırılması
için faaliyetlerde bulundu. Hayatının sonuna kadar tefsir çalışmasında bulundu.
Hocası Reşid Rıda’nın yarım kalan tefsirini tamamlama yolunda gitmiştir ve onun
metodunu kullanmıştır. Ancak bazen kendisi ile hocası arasında çelişmeler
olmuştur. Tefsirinin gayesi dünya ve ahiret mutluluğunu sağlayacak doğru bir
itikat ve sağlam bir yaşayış programı sunmaktır. Kendisi aşırı derecede hür
akılcıdır ve bu bazen onun sahih hadisleri bile inkarına gitmiştir.
İsrailiyyata yer vermemiş ve verenleri de tenkid etmiştir.
Muhammed İzzet Derveze ;Filistin’de doğdu. Maddi imkanı olmadığı için eğitimi
yarım kaldı. Daha sonra İngilizlere karşı olan ayaklanmaya karşı mücadele
ettiği için görevden alınmıştır. Bir süre Fransız askeri mahkeme kararınca
tutuklu kaldı. Ancak bu sürede vazgeçmedi ve kuranı hıfzetti. Daha sonra da
İngilizlerin baskısı oldu ve en sonunda dayanamayarak Türkiye’ye geldi. Kuran’ı
nüzul sırasına göre tefsir etti. Tefsirinin ismi tefsiru’l-hadistir. Tefsirinde
siyerden oldukça yararlanmıştır. İlmî tefsire karşı çıkmıştır. Muhammed
Abduh’tan etkilenmiştir.
Seyyid Kutub ;Dini ilimle ilgilenen bir ailede mısır’da doğmuştur. Dini ilimlere adımı
sayılan bir makale yayınlamış ve Müslümanları, toplumun ıslahına çağırmıştır.
Bir suikast girişimi nedenile o da bir müddet tutuklu kalmıştır. Mahmeme’ye
göre 15 yıl hapis cezası verildi. Ancak bir müddet sonra da idam edildi.
İçtimai-ilmi tefsir tarzı vardır. Edebiyat bilgisinden de yararlanmıştır. Kuranın
kuranla tefsirine önem vermiştir. Hapiste kitap sıkıntısı çektiği için
hadislerden pek yararlanamamıştır. Kuranı geçmişte olmuş bitmiş bir hadise
olarak değil günümüze göre yorumlamıştır. Müteşabih ayetlerin yorumundan uzak
durmuştur.
İbnu Âşur ;Tunus’ta
doğmuştur. En sevdiği hocaları dedeleridir. İbn Âşur mücadeleci bir şahsiyete
sahipti ve ülkesinin bağımsızlığı için sonuna kadar mücadele etmiştir. Hayatını
kuranın ve sünnetin anlaşılmasına adamıştır. Yaklaşık 40 eseri bize kalmıştır.
İslam’daki emirlerin hikmeti üzerinde düşünmüştür. Hem klasik hem de çağdaş
anlayışı içeren muazzam bir eserdir
a)Öncelikle ilk dersten itibaren vurgu yapılan,Kur’an’ın
insanın hayatını anlamlandıran kitap olduğu anlayışını iyice aklımıza
yerleştirmiş bulunmaktayız.
b)Önemli Tefsir alimleri hakkında çok ayrıntılı olmamakla
beraber bilgi sahibi olduk ve önemli tefsir kitaplarını genel özellikleri
itibari öğrenme imkanı bulmuş durumdayız.
c)Tefsiri daha önce sadece din ile ilgili konulardan ibaret
zannederken,Tefsirlerde bilimsel konulara da vurgu yapıldığını ve bu yönüyle
tamamen insanın dünyayı algılayışı ve kavraması ile yakından ilgili bir alan olduğunu
öğrenmiş bulunmaktayız.
d)Peygamberimiz,Sahabe ve Tabiin dönemi Tefsir özelliklerini
genel itibari ile öğrenmiş ve bir kaç söz söyleyebilecek konuma gelmiş
bulunmaktayız.
e)Kur’an’ın Bütünlüğü Üzerine kitabı ile bir bütün olarak
Kur’an’ı değerlendirmenin önemini ve birbiri ile bağlantısına bakılmaksızın
yorumlanan ayetlerin ne kadar yanlış anlaşılabileceğini görmüş bulunmaktayız.
f)Kur’an Nedir isimli kitap ile de Kur’an’ın sadece kuru bir
bilgiler manzumesinden oluşmadığını bizzat yaşanılarak anlam kazanacağını ve
oku düşün anla yaşa ilkelerinin Kur’an’ın anlaşılması açısından çok önemli
olduğunun farkına varmış bulunmaktayız.
g)Tefsir kelimesinin anlamını,mahiyetini,meal ve tercümeden farkını ve
Te’vil ile Tefsir arasındaki benzerlik ve farkları görmüş ve anlamış
bulunmaktayız.
h)Kur’an’ı Kerim Tefsirinin nasıl ve neden ortaya çıktığını
öğrenmiş ve günümüzdeki tefsir çalışmaları hakkında genel anlamda bilgi sahibi
olup birkaç söz söyleyebilecek konuma gelmiş bulunmaktayız.
I)Son olarak,sayın hocamız Ahmet Nedim Derinsu’yu tanımış
olmaktan çok memnun olduğumuzu belirtmek istiyorum,kendilerine bize verdiği
değerli bilgilerinden ve ilmi belleğimize yaptığı katkılarından dolayı çok teşekkürlerimizi
sunuyoruz…
Kur'an nedir? adlı kitaptan kutsal kitabımız Kur'an'ı "insan" çerçevesinde değerlendirmeyi ve Kur'an'ın insanın hayatını anlamlandıran kitap olduğunu, Yüce Allah'ın insana,insan,evren ve yaratıcı ile ilişkilerinin nasıl olması gerektiğini öğretmek için örnek ve önder kişilikler olarak peygamberleri gönderdiğini öğrendim.Kur'an'ın bütünlüğü üzerine adlı kitaptan ise Kur'an'ı bir bütün olarak değerlendirmemiz gerektiğini, Kur'an'ın kendi ifadesiyle çelişkiden uzak kitap olduğunu, Kur'an'ı değerlendirirken mümkün olduğunca öznellikten kaçınılması gerektiğini, Kur'an'ı anlamada sünnetin, sahabenin, Arap dili ve edebiyatının, insanlık tarihini göz önünde bulundurmanın vb. önemli olduğunu, Kur'an'ın kendi kendini açıklayıcı bir özellik taşıdığını öğrendim.Tefsir tarihi ile ilgili de genel bilgiler edindik.Dersimizde Kur'an'ı hayatın her safhasında yeri olan kutsal kitabımız olarak öğrenmek bence çok güzel bir kazanımdı.Ancak Kur'an'ı nasıl tefsir etmemiz gerektiğiyle ilgili derslerimizde daha çok bilgi verilip örnekler gösterilseydi bizim için çok faydalı olacaktı.Ayrıca ödevlerimizi siteye girmekle ilgili de pek çok sorun yaşadık, ödevleri siteye girmeye çalışırken kitapları okuduğum süreden daha çok zaman harcadım.Sitenin amacı güzel ama kullanışlı değil.
Büşra İNAN / 11040437 / İDKAB-2
· *
Ku *Kur’an’ın hayatı anlamlandırmaya çalışan biz insanlar için,özümüze uygun davranışları bize bildirerek hayatımıza anlam katan,hayatımızı anlamlandıran hidayet rehberi olduğunu,
*Oku,düşün,anla,yaşa
diyerek, sadece anlamadan okunup raflara kaldırılacak bir kitap olmadığını,insan
için sürekli başvurması gereken bir hayat rehberi olduğunu,
*Kur’an’ın
bize araç ve amaç değerleri fark ettiren,amaç değerlere ulaşmak için araç değerlerin
kullanılması gerektiğini hatırlatan özel kitap olduğunu,
*Doğru
anlaşılması için,onu bir “bütün” olarak ele almanın çok önemli olduğunu zira
farklı surelerde geçse de ayetlerin birbirini tamamladığını;bir kelimenin
birden fazla anlama gelebildiği için de önceki ve sonraki ayetler ile ve o
kelimenin kullanıldığı diğer ayetlerle değerlendirilmesi gerektiğini,
*Bunun
yanında yine doğru anlaşılması adına Arapçaya hakim olmak gerektiğini,özellikle
de Kur’an’ın indiği dönem arapçasının gözden geçirilmesinin çok önemli olduğunu
,
*Her
insanın dolayısıyla tefsircilerin de yaşadıkları dönem,kültürleri,aldıkları
eğitim,uzmanlık alanları,kavrayışları,mensubu oldukları mezhep vs. birbirinden
farklı olduğu için üzerinde durdukları konuların,bazı kelimeler için seçtikleri
anlamların bu farklılıklardan etkilendiğini,kaynak aynı olsa da tefsirlerin
farklı olabildiğini/olma nedenini ,
*Tefsirlerin,
tefsircilerin görüşlerini yansıttığını dönemin bilim,ilim,anlayışlarından
etkilendiklerini,bundan dolayı tefsircilerin kimi zaman yanılabildiklerini,örneğin
tefsirinde dünyanın düz olduğunu yazan tefsirciler olduğunu, Razi’nin de
tefsirinde “dünyanın dönmediğini yazdığını,Muhammed Abduh’un da Darvin teorisine sıcak baktığını,
*Hayatı
anlamlandırmanın 3 şekilde gerçekleştiğini 1)Salih amel 2)Sevmek 3)Sabır ki Kur’an da da sık sık karşımıza çıkan unsurlar olduklarını (
And olsun zamana ki, insan gerçekten ziyan içindedir.
Ancak, iman edip de sâlih ameller işleyenler, birbirlerine hakkı tavsiye
edenler, birbirlerine sabrı tavsiye edenler başka (Onlar ziyanda değillerdir).
(ASR S. ) hatırlatan bir ders
olmuştur.
Bunun yanında:
*Levhaların
hayatın her anı ile ilgili mesajlar verdiklerini ve bununla ilgili olarak
insanları düşünmeye sevk ettiklerini,
*Eski yapıtların,eserlerin” günümüzde yapılanların aksine” çoğu zaman ayrıntısına varıncaya kadar çok özel anlamlar içerdiklerini.örneğin; Selimiye cami nin pencerelerinin 5 kademeli oluşunun islamın 5 şartını ,pencerelerin 99 tane oluşunun Esma-ül Hüsnayı,külliyenin tümünde de 32 kapı olması da 32 farzı temsil etmektedir.Bunların yapımında ince bir zeka,estetik anlayışı olduğunu, öğrendik/hatırladık.
*Taberi,Er-Razi,İsmail
Hakkı Bursevi,Seyyid Kutub gibi bir çok tefsirciyi genel olarak tanıdık.çoğunun
üstün zekalı,çok yoğun çalışan ve yaşayan,küçük yaşlardan itibaren çok iyi bir
eğitimden geçerek bir çok ilimle kendilerini donatan insanlar olduklarını,
örneğin Taberi’nin 40 sene boyunca her gün 40 varak yazarak oldukça hacimli
eserler meydana getirdiğini,
*Bazı
tefsircilerin dönemin siyasi gelişmelerinden etkilendiğini mesela,Seyyid
kutub’un (yoldaki işaretler,Fizilali’l Kur’an) siyasi nedenlerden dolayı idam
dildiğini öğrendiğimiz/hatırladığımız bir ders oldu.
*Son
olarak da:İnsan bedeninin insana emanet olarak verildiğini,genç yaşta kendimize
dikkat ettiğimiz ölçüde yaşlılıkta rahat olacağımızı,bunun için de doğru düzgün
beslenmenin (kahvaltı yapmak,süt ve yumurtayı ihmal etmemek gibi) çok önemli olduğunu hatırladığımız bir ders
oldu bu dönem tefsir dersi.
· *
Ku *Kur’an’ın hayatı anlamlandırmaya çalışan biz insanlar için,özümüze uygun davranışları bize bildirerek hayatımıza anlam katan,hayatımızı anlamlandıran hidayet rehberi olduğunu,
*Oku,düşün,anla,yaşa
diyerek, sadece anlamadan okunup raflara kaldırılacak bir kitap olmadığını,insan
için sürekli başvurması gereken bir hayat rehberi olduğunu,
*Kur’an’ın
bize araç ve amaç değerleri fark ettiren,amaç değerlere ulaşmak için araç değerlerin
kullanılması gerektiğini hatırlatan özel kitap olduğunu,
*Doğru
anlaşılması için,onu bir “bütün” olarak ele almanın çok önemli olduğunu zira
farklı surelerde geçse de ayetlerin birbirini tamamladığını;bir kelimenin
birden fazla anlama gelebildiği için de önceki ve sonraki ayetler ile ve o
kelimenin kullanıldığı diğer ayetlerle değerlendirilmesi gerektiğini,
*Bunun
yanında yine doğru anlaşılması adına Arapçaya hakim olmak gerektiğini,özellikle
de Kur’an’ın indiği dönem arapçasının gözden geçirilmesinin çok önemli olduğunu
,
*Her
insanın dolayısıyla tefsircilerin de yaşadıkları dönem,kültürleri,aldıkları
eğitim,uzmanlık alanları,kavrayışları,mensubu oldukları mezhep vs. birbirinden
farklı olduğu için üzerinde durdukları konuların,bazı kelimeler için seçtikleri
anlamların bu farklılıklardan etkilendiğini,kaynak aynı olsa da tefsirlerin
farklı olabildiğini/olma nedenini ,
*Tefsirlerin,
tefsircilerin görüşlerini yansıttığını dönemin bilim,ilim,anlayışlarından
etkilendiklerini,bundan dolayı tefsircilerin kimi zaman yanılabildiklerini,örneğin
tefsirinde dünyanın düz olduğunu yazan tefsirciler olduğunu, Razi’nin de
tefsirinde “dünyanın dönmediğini yazdığını,Muhammed Abduh’un da Darvin teorisine sıcak baktığını,
*Hayatı
anlamlandırmanın 3 şekilde gerçekleştiğini 1)Salih amel 2)Sevmek 3)Sabır ki Kur’an da da sık sık karşımıza çıkan unsurlar olduklarını (
And olsun zamana ki, insan gerçekten ziyan içindedir.
Ancak, iman edip de sâlih ameller işleyenler, birbirlerine hakkı tavsiye
edenler, birbirlerine sabrı tavsiye edenler başka (Onlar ziyanda değillerdir).
(ASR S. ) hatırlatan bir ders
olmuştur.
Bunun yanında:
*Levhaların
hayatın her anı ile ilgili mesajlar verdiklerini ve bununla ilgili olarak
insanları düşünmeye sevk ettiklerini,
*Eski yapıtların,eserlerin” günümüzde yapılanların aksine” çoğu zaman ayrıntısına varıncaya kadar çok özel anlamlar içerdiklerini.örneğin; Selimiye cami nin pencerelerinin 5 kademeli oluşunun islamın 5 şartını ,pencerelerin 99 tane oluşunun Esma-ül Hüsnayı,külliyenin tümünde de 32 kapı olması da 32 farzı temsil etmektedir.Bunların yapımında ince bir zeka,estetik anlayışı olduğunu, öğrendik/hatırladık.
*Taberi,Er-Razi,İsmail
Hakkı Bursevi,Seyyid Kutub gibi bir çok tefsirciyi genel olarak tanıdık.çoğunun
üstün zekalı,çok yoğun çalışan ve yaşayan,küçük yaşlardan itibaren çok iyi bir
eğitimden geçerek bir çok ilimle kendilerini donatan insanlar olduklarını,
örneğin Taberi’nin 40 sene boyunca her gün 40 varak yazarak oldukça hacimli
eserler meydana getirdiğini,
*Bazı
tefsircilerin dönemin siyasi gelişmelerinden etkilendiğini mesela,Seyyid
kutub’un (yoldaki işaretler,Fizilali’l Kur’an) siyasi nedenlerden dolayı idam
dildiğini öğrendiğimiz/hatırladığımız bir ders oldu.
*Son
olarak da:İnsan bedeninin insana emanet olarak verildiğini,genç yaşta kendimize
dikkat ettiğimiz ölçüde yaşlılıkta rahat olacağımızı,bunun için de doğru düzgün
beslenmenin (kahvaltı yapmak,süt ve yumurtayı ihmal etmemek gibi) çok önemli olduğunu hatırladığımız bir ders
oldu bu dönem tefsir dersi.
-Tefsir dersini en son imam-hatipte görmüştüm ve çok sevdim.Burda da tefsir dersimiz olduğunu öğrenince çok sevinmiştim fakat zorlanacağımı düşündüm.O yüzden çok çalıştım, fakat istediğim puanı alamayınca üzüldüm.Bu beni tefsir dersinden soğuttu.Sizin çok farklı bir ders işleme metodunuz var.Biz buna alışık değiliz.Bu dersten çok bir şey öğrendiğimi de düşünmüyorum malesef diğer derslerde olduğu gibi.Çoğu arkadaşın yaptığı gibi bende sadece dersi geçmek için uğraşıyorum bir şeyler öğrenmek için değil.Genel olarak baktığımda bilgisayarı kullanmayı öğrendim.Bu yazıları yazarken çok zorlandım çünkü bilgisayarım yoktu.Bir tek o sıkıntı oldu.Her şey için teşekkürler.hakkınızı helal edin.
ESRA UĞUR / 11040330 İDKAB-II
ESRA UĞUR / 11040330 İDKAB-II
Öncelikle tefsir dersinin işleniş tarzı düşündüğümden farklı olduğunu belirtmek istiyorum. Lisede gördüğümüz gibi tektip ayet tefsiri şeklinde bir ders yerine insanlara Kur’an’ı nasıl anlatabileceğimiz hakkında güzel bilgiler verdiğinizi düşünüyorum. Derste okuduğunuz slaytların çok verimli olduğunu düşünmüyorum çünkü hep yazı içerikli slaytlar öğrencileri genelde sıkar. Bunun yanında uykumuzu açmak için yaptıklarınızı da göz ardı etmemek gerek J.
İlk okuduğumuz Kur’an nedir? kitabıyla Kur’an’ın insan hayatına nasıl anlam kattığını kavramış oldum. ‘’Kur’an’ın Bütünlüğü Üzerine ‘’adlı kitaptan da Kur’an’ın kendi bütünlüğü içinde anlam taşıdığını ve Kur’an’ın bir bütün içinde değerlendirildiğinde daha anlaşılır olabileceğini öğrendim. Okuduğum kitapların yanında derste tefsir tarihi ile ilgili bilgiler edindim. Özellikle verdiğiniz fotokopi bilgilerinin bu noktada kendime oldukça katkısı olduğunu düşünüyorum. Özetlerin blogda paylaşımı sırasında çok sorun yaşasakta blogda paylaşım düşüncesi bence faydalı oldu.
RUKİYE USLU / 11040322 İDKAB-II
Tefsir dersi hakkında kazanımlarımın gözle görünür derecede arttığını düşünüyorum. Gerek okuduğumuz kitaplar gerekse verdiğiniz fotokopiler her biri kendimi geliştirmem adına fayda sağladı. Öncelikle Kur’an Nedir? kitabıyla Kur’an’ın insan hayatına kattığı anlamı öğrendim. Kur’an nedir diye sorulduğunda buna birçok cevap verilebilir fakat bu kitapla en doğru cevabı nasıl verebileceğimi düşünmeye başladım. Bu kitaptan sonra Kur’an’ın bütünlüğü üzerine okuduğumuz kitap, kavrayışımı daha arttırdı. Kur’an’ı tek tek ayetler halinde değil bir bütün olarak ele alınması gerektiğini anladım ve Kur’an’ın bir bütün halinde anlam verdiğini öğrendim. Derste aldığımız ek bilgiler(fotokopiler) bilgimi arttırdı. Sınıfta sınav kağıtlarına bakarak en iyiyi söylemeniz teşvik amaçlı olabilirdi fakat kötüleri yermeniz doğru bulmadım. Bunun yanında bloğa yazı paylaştıktan sonra yazılar birbirine girdiği için zorluk yaşadığımızı da ayrıca belirtmek istiyorum.
FİRDEVS BETÜL BARAN 11040058 İDKAB2
Kazanımlarımı şu şekilde sıralamak isterim:
1-kuran nedir? diye sorulduğu zaman herkesin aynı cevabı vereceği klasik bir cevabım vardı ama şu an insanları etkileyecek ve dikkatlerini çekecek bir tanıma sahibim.
2-Kur'anın bizden ne istediği ve bize düşen görevlerin neler olduğu konusunda daha bilinçli hale geldim.
3-Geçmişten günümüze bütün insanların aynı fıtrat üzere yaratıldığını fakat insanların kendi kişiliklerini farklı şekillerde oluşturduklarını,
4-bütün insanların anlam arayışı içinde olduklarını ,yaptığı davranışların ve düşüncelerin kendilerine göre mantıklı olduğunu,
5-bütün peygamberlerin tevhid inancı üzerinde durduklarını,
6-Kur'anın indirilişinden günümüze tefsir faaliyetinin devam ettiğini , her bir tefsir faaliyetinde bir önceki nesilden etkilenildiğini ve iletişim içinde olunduğunu,
7-Kur'an okumanın aktif bir süreç olduğunu , Kur'anın bizden yalnızca okunmasını istemediğini hayatımızı Kur'anla anlamlandırmamızı istediğini bu derste öğrendim.
8-Hayatını ilimle geçirmiş ve büyük fedakarlıklar yapmış olan önemli alimlerimizi birazda olsa tanıma imkanı buldum ve genel bilgi sahibi oldum.
9-Kur'anı kendi bütünlüğü içinde anlamamız gerektiğini ve Kur'anın kendi kendini tefsir ettiğini öğrendim.
10-tefsir süreci hakkında bilgi sahibi oldum.
11-derste farklı yöntemler kullanmanın çok faydalı olduğunu ,dikkat çekici slaytlar ve videoların çok başarılı olduğunu düşünüyorum.
12-bu ders sayesinde iki tane kitap daha okumuş oldum
13-hocamıza çok teşekkür ediyorum çok değerli bir insan bu ders benim için hakikaten çok verimli oldu, genel bir zihniyet kazanmış oldum.hocamızda dikkatimi çeken en önemli özellik çok fedakar olmasıydı bizlere çok emek verdiğini gördüm.bize önem verip derslerimize geldiği için ayrıca teşekkür ederim hayatı boyunca başarılar diliyorum...
Kur'an'ı anlamak için önce onun ne olduğunu bilmemiz gerektiği,insanın hayatını anlamlandırmaya yönelik bir fıtratı olduğu ve Kur'an'ın buna uygun bir kitap olduğunu,internetten ödev göndermenin nasıl olduğunu ve insanın gördüğünün ötesindekini anlamak için çaba sarfetmesi gerektiğini ve şuan aklıma gelmeyen birçok yeni şeyler öğrendim. Ve bu dersin yarım döneme sığdırılamayacak kadar önemli ve kapsamlı olduğunu düşünüyorum. Saygılarımı sunuyorum hocam tamamen verimli olmasa da çok şey öğrendiğimi düşünüyorum
TEFSİR DERSİNDEN KAZANIMLARIM/Eser KUŞ/11040240/ İDKAB-2
Tefsir dersiyle ilgili kazanımlarım şunlardır:
*Tefsir dersi bana hayatı anlamlandırmanın yegane yolunun Kur'an olduğunu tekrar hatırlattı.
* Kur'an'ın Allah'ın rızasını arayan insanlara nasıl "kamil insan" mertebesine ulaşılacağının bilgilerini içermekte ve bunu bizlere sunmaktadır.
*Kur'an'ın tefsirinin, yine Kur'an'ın kendi içinde varolduğu, bu yüzdende Kur'an'ın Kur'anla tefsir edilmesinin gerektiğini, böylece Kur'an 'ın bizlere verdiği mesajların daha doğru şekilde algılanacağını anladım, Yani Allah'ın mesajları yine O'nun mesajlarıyla açıklığa kavuşturulabilir.
*Kur'an kendi bütünlüğü içinde değerlendirilmelidir.
* Bilimsel metodların tefsir bilimi için ne kadar önemli olduğunu ve araştırmacıların bu konuda ne kadar titiz davrandıklarını öğrendim. Günümüzdeki tefsir çalışmalarında bilimsel metodlar daha da ağırlık kazanmıştır.
*Yürütülen tefsir çalışmalarında araştırmacılar zaman zaman kendi görüşlerini de yansıtmışlar ya da mensubu bulundukları mezheplerin görüşleri paralelinde çalışmalar yapmışlardır.
*Kur'an'ın doğru bir şekilde tefsir edilebilmesi için kişisel düşüncelerin bir kenara birakılıp, çalışmaların nesnel, yani bilimsel metodlara uygun yürütülmesi gerekmektedir
*Tefsir çalışmaları Peygamberimiz Hz. Muhammed'den başlayıp, sahabe, tabiin, tebei tabiin olmak üzere günümüze kadar gelişerek devam etmiştir.
*Kur'an'ın tefsirini yapabilmek için iyi bir Arapça'ya ve ayetlerin indiği dönemin şartlarının bilgisine sahip olmak gerekmektedir. Yani Kur'an'ın indiği dönemde ki kasdettiği anlamı iyi tahlil etmek gerekmektedir.
*Yine yürütülen çalışmalarda diğer bilimlerdende istifade etmek gerekmektedir.
*İbn Ebi Hatim, Ebussuud, El-Kurtubi, Ez-Zemahşeri, Muhammed Abduh, Seyyid Kutub, Et-Taberi gibi ilim insanları bu alanda kendilerini yetiştirmiş ve tefsir bilimine önemli katkılar sağlamışlardır.
Saygıdeğer hocam öncelikle bir Anadolu Lisesi mezunu olarak Tefsir dersini ilk kez almış bulunmaktayım. Bu dersi almadan önce Tefsir dendiğinde Tefsir’in Kur-an’ın tercümesi olduğu şeklinde bir düşünceye sahiptim. Ancak ilerleyen haftalarda anladım ki bu ders yalnızca bu amaca yönelik olmak dışında hayatın bizzat kendisi ile çok yakından ilişkilidir. Şöyle bir işlediğimiz derslere göz atacak olursak; tefsirin çekirdek dönemi, Tefsir’in meal, tercüme ve te’vil ile benzerlik ve farkları gibi konularda genel manada fikir sahibi oldum ve birkaç söz söyleyebilecek konuma geldiğimi düşünmekteyim. Ayrıca okuduğumuz Kur-an Nedir ? kitabı ile Kur-an’ın yalnızca bir bilgiler topluluğu olmadığını ve okurken oku, düşün, anla, yaşa anlayışıyla okunması gerektiğinin farkına vardım... Son olarak size verdiğiniz değerli bilgilerden dolayı çok teşekkür eder ve bilimsel yolculuğunuzda başarılar dilerim...
Tefsir her insanın hayatın anlamı için bilmesi ve hakkın da bilgi sahibi olması gereken bir konudur. İnsan dünyaya geldiği ilk andan itibaren var oluşun kapısından adım atmış olur. Bu nedenle insan neden yaratıldığını ve dünya hayatın da ki rollerini öğrenebiliceği yegane kaynak kutsal kitaplardır.
Mensubu olduğu kutsal kitabın insan ne anlama geldiğini insan bilmelidir. Aksi halde ona sadece yazıda iman etmiş olur ki bu da eksik kalır.
Tefsir belli başına bir ilimdir. Bizde bu derste bu ilimin tanımı kaynağı metodu ve tarih içinde ki seyri hakkında bilgi sahibi olduk. Gerek okuduğumuz kitaplar gerekse yapılan araştırmalarla bu ilimi kabaca tanımlama imkanı bulduk. Mesela tefsirin Hz. Muhammet ile başlaması ilk dönem tefsir alimleri metodunu ikiye ayrılması gibi. Aynı zaman da tefsir kavramını tanımakla kalmayıp onun öncü ve en iyilerini tanıma imkanı bulduk.
Benim adıma dersten aldığım en büyük katkı hocam Ahmet Nedim'in mükemmel sunumuydu. Bir öğretmen adayı olarak bunu kendime en büyük kazanç olarak görüyorum ve ileride aynı şekilde kullanmak için sabırsızlanıyorum. Hocamıza verdiği değerli bilgi ve birikimlerinden dolayı çok teşekkür ediyorum ve ilim yolculuğunda sonsuz başarılar diliyorum...
Düz lise mezunu olduğum için tefsir ilmiyle daha önce hiç karşılaşmamıştım. Sadece genel olarak ayetleri açıklayan disiplin olarak biliyordum. Ama artık az çok öğrendim tesfir nedir, ne değildir? Hangi yolları izler ve neyi amaçlar. Yani kısaca bilkentli kız gelip sordugu zaman ona tefsir ilmi hakkında söylecek birsürü seyim var bu ilmi bize gösterdiğiniz ve sevdirdiğiniz için teşekkürler hocam Allah sizden ve sizin gibi eğitim gönüllülerinden razı olsun.
Saygılarımla...
ZEYNEP EROL 11040134 İDKAB/2
*Kur’an’ın nasıl bir kitap olduğuna dair sorulacak bir
soruya kalıpların dışına çıkarak daha güncel, bilinçli ve kapsamlı cevap verebilecek
bilgiyi edindim.
*Kur’an’ın tefsirinin nasıl yapılması gerektiği, Kur’an
tefsirinde nelerin yanlış yapıldığı ve
Kur’an tefsir kaynaklarının neler olduğu konusunda bilgi sahibi oldum.
*Tefsir ilminin tarih
içinde geçirdiği dönemler, tefsir kaleme alma yöntemleri ve tefsir çeşitleri
hakkında bilgi edindim.
*Tefsir alanıında önemli müfessirlerin hayatları ve bu
müfessirlerin tefsir alanında yer edinmiş eserleri hakkında bilgi edindim.
*Dönem süresince teknolojik ortamda devam eden ödev paylaşımlarının biz öğrencilere
çağın gerektirdiği gibi teknoloji ile iç içe bir eğitim sürmede faydalı olduğunu düşünüyorum.
*Dönem boyunca sayın hocamız Ahmet Nedim Serinsu’nun bligilerinden
faydalanma ilkanı bulduk.Emekleri için teşekkürler, saygılar…
--TEFSİR DERSİNDEN KAZANIMLAR--
Ben bu dersi daha önce İmam Hatip'te gördüm. Orada Kur'an-ı Kerim tarihini, tefsir ilminin ne demek olduğunu ve temel kavramlarını, tefsir tarihini, Kur'an ilimlerini ve Kur'an'dan tefsir edilecek önemli metinlerini gördüm. Buraya geldiğimde tekrar bir tefsir dersinin olduğunu öğrendim. Lisede gördüklerimin aynısını derste göremedim ya da ben fark etmedim ama ödevleri yaptıktan sonra hepsini tekrar gözden geçirdiğimde anladım ki aslında biz lisede gördüğümüzün üzerine biraz koyarak aynı konuların üzerinde konuştuğumuzu gördüm. ‘'Kur'an nedir?'' kitabını okudum ve insanın hayatının her alanında, hayatına anlam katmasında ve kendisine rehber olarak kullanabileceği bir kitabın yani Kur'an'ın ne kadar önemli olduğunu bir kez daha anladım. Bunun da şartı olarak ve insanın kendisine görev kabul edeceği bir şey var ki o da oku-düşün-anla-yaşa ‘ dır. Yani insan bir sorumluluk sahibi olarak hayatını bunun çevresinde kurmalıdır. "Kur'an'ın Bütünlüğü Üzerine" kitabını okudum ve buradan da Kur'an'ı tefsir ederken nasıl açıklanıp yorumlanacağını, nelere dikkat etmemiz gerektiğini, başvuracağımız yolların neler olduğunu ve tefsirin çekirdek dönemini bilmemiz gerektiğini öğrendim. Daha sonra da "Kur'an ve Hadis İlimleri" kitabının 5. Ve 6. Ünitelerini okudum. Buradan da tefsirin tarih içindeki yeri, gelişimi, yapılan çalışmaları, Kur'an'ı tefsir etmede Kur'an ilimlerinin yeri ve önemi, tarih içerisinde tefsir geleneğinin farklı yorumlar ortaya koyduğunu öğrendim. 6. Ünitede de yine tarih içerisinde Kur'an'ı tefsir eden önemli şahsiyetleri öğrendim. Yani "müfessir kimdir?" sorusunu kendime sorup bu çerçevede de cevap vermeyi öğrendim. Sonuç olarak ise şunu söyleyebilirim: biz önce Kur'an'ı tanıyacağız, okuyacağız, okuduklarımızı mütalaa edeceğiz ve onu hayatımıza uygulayacağız. Bu bizim hayatımızda olmazsa olmazı haline getirmeliyiz. Değerli hocama da emeklerinden dolayı teşekkür edip saygılarımı sunuyorum...
MUHAMMED BAYRAM ÇİNAR
11040401 İDKAB-2
Tefsir'in ne kadar önemli bir ilim dalı olduğunu daha iyi kavradım. İnsan
yaşadığı şu fani dünyada ve ahirette
mutlu olması sadece kur'an'ı anlamak olacağını ve bunun içinde tefsirin
öneminin büyüklüğünü görebiliriz.
Peygamberimizden
günümüze kadar gelmiş olan tefsir çalışmalarına bakıldığında müfessirlerin
kendi görüş, düşünüş ve mensup olduğu mezheplere göre çalışmalarını
yönlendirdikleri görülür. Bundan da anlaşılacağı gibi tefsir ilmi bir dirayet
işidir.
Bizler mutlu bir hayat yaşamamız için oku, düşün,
anla ve yaşa metodunu hayatımıza uygulamak ve bu yolda ilerlemek gerekir.
Tefsir çalışmasının
ele alınması için birinci kural arap dilinin inceliklerinin iyi bilinmesi
gerekir. Kur'an'ın indiği dönemdeki dil
ve edebiyetı iyi tahlil etmek gerekir ki Kur'an'ı hayatımıza doğru bir şekilde
uygulayalım.
Müfessir'in de tefsir
çalışması yaparken bu konulara dikkat etmesi gerekir; çünkü halk tarafından bir
yanlış anlamaya sebebiyet vermesi ne denli kötü şeyler doğuracağını göz ardı
etmemek gerekir.
HATİCE KÜBRA KURT 11040238 İDKAB-2
Anladım ki Kuran'ı sadece kuru bir şekilde okuyup geçmek yetmiyormuş. Onun bize, insanlığa yaptığı bir çağrısı var. Bu çağrıyı duyup, anlayıp hayatımıza bir anlam vermemiz gerekiyor. Çünkü benim insan olarak bir görevim var. Ben yeryüzünde Allah'ın halifesiyim. Kuran asla bana, benim fıtratıma aykırı olacak bir şey söylemez. Bize özümüzü, ne olduğumuzu, yaratılış amacımızı anlatır. Onu okuyup, düşünüp, anlayıp, yaşamamızı istiyor. Bu konuda da en büyük örneğimiz peygamberimizdir. Onun en büyük örnekliği Kuran'ı yaşayıp, onunla hayatını anlamlandırmasıdır. İşte ben bu dersle bunların farkına vardım. Aynı zamanda varlığa, insana ait yeni bakış açıları kazandım. Bir insana dinimi anlatırken ne yapmam gerektiğini anladım ve bir alt yapı kazandım. Tefsir konusunda ne kadar az bir bilgiye sahip olduğumun farkına vardım. Tefsir kavramının tanımını ve kapsamını öğrendim. Sadece tefsir, amel etmek için yeterli değildir. Tevile de ihtiyacımız vardır. Tefsir dilin ve tarihin de bilgisinden yararlanmaktadır. Tefsir için sahabe ve tabiinin de görüşleri önemlidir. Aynı zamanda kuran kendisini tefsir etmektedir. Bu derste bunlar gibi belli başlı temel bilgileriöğrendim.Son olarak da hocamıza bize yeni bakış açıları kazanmamızı sağladığı, hayatımıza Kur'an'la anlam katmamız için gösterdiği çabaları ve hayat tecrübelerini bizimle paylaştığı için çok teşekkür ederim. Bazı şeylerin farkına varmama vesile olduğu için Allah hocamızdan razı olsun.
ibrahimKUNDU/11040235/İDKAB-2
Önceliklle şunu belirtmek istiyorum yazacağım şeyler de samimi olacam ve içimden geldiği gibi yorum yapacam.Brinci olarak ben bu internet sayfasının amacına ulaştığını zannetmiyorum çünkü burdaki amaç şuydu okuduğumuz şeylerin arkadaşlarımız tarafından okunup yorumlanmasını amaçlamıştınız bence amacına ulaşmadı çünkü her öğrenci zaten kitapları okudu ve başkasını özetini okumaya gerek kalmadığını düşünüyorum ama bu vesileyle kitapları okumak bana farklı bir bakış açısı kazandırdı bu yüzden size teşekkür ederim. İkincisi tefsir dersine farklı işlediğinizi düşünüyorum yani ders ilgi çekiciydi,doğrusu ders sıkıcı değildi. üçüncüsü ise ben sınavımın iyi geçtiğini sanıyordum ama aldığım not kötüydü halbuki ben sizin söylediklerinizi , kitaptakini ve verdiğiniz nottakileri çok iyi çalışmış ve üçündende çümleler kurarak sınav kağıdıma yazdım ama yinede kötü aldım doğrusu bu sonuç beni dersten biraz soğutttu. Belki orada sorun kendimi iyi ifade etmediğimden kaynaklanıyor olabilirdi. Sonuç ve neden herneyden kaynklanıyor bilmiyorum ama şu sonuç ortaya çıktı çalıştığım halde olmuyor buda insanı umutsuzluğa sevk ediyor
KAZANDIKLARIM, KAZANMAYA ÇALIŞTIKLARIM
Tefsir dersi ilk olarak burda tanıştığım bir
ders değildi.Lisede aldığım bu ders üniversitedeki ile epeyce farklıydı.Biz
lisede sadece tefsir örneklerini ele almıştık.Bir kaç tefsir örneği bu kadar fakat üniversite de bu derste
tefsirin sadece kitaplaştırılmış hali olmadığını bu kitapların, tefsirin ortaya
çıkışını,gelişim aşamalarını, oku-düşün-anla-yaşanın ne olduğunu kazandık.En
önemlisi de Kur’anın tefsir edilişin odak noktasında ana kolonda insanın baz
alındığını bize öğreten Sayın Hocamız AHMET NEDİM SERİNSU’ ya teşekkür
ediyorum.Verdiği örnekler, derste ki müderrislik duruşu ile bize örnek
oldunuz.Bizim Kur’anı anlayıp-yaşamamızı, yaşayıp- yaşatmamızı bize her ders öğüt olarak verdiniz.Tekrardan
teşekkürler HOCAM.
BAHAR TÜRKOĞLU/11040318/İDKAB-2
Kur'an Nedir? Kuran'ın Bütünlüğü Üzerine, makaleniz ve dersin içeriğinden elde ettiğim kazanımlar;
K.Kerim tamamıyla insanı anlatan, insanın anlam arayışında ona yön veren bir kitaptır. Tefsir ilmide K.Kerim'i anlamaya, açıklamaya ve yorumlamaya çalışan bir disiplindir. K.Kerim İslam'ın ana kaynağıdır ve her şey onda gizlidir .Onu doğru anlamak hayatta doğru adımlar atıp girdiğimiz bu imtihanda başarılı olmamızı sağlar.
Hz. Peygamber K.Kerim ayetlerini hem davranışlarıyla hem de sözel olarak tefsir etmiştir. İlk tefsir faaliyetini Hz. Peygamber gerçekleştirmiştir. O sahabilerini K.Kerim' i yaşamaya yönlendirmiştir.Bu durum K.Kerim'in yaşanabilir olduğunun en belirgin örneğidir.Hz Peygamber K.Kerim ayetlerini sahabilere tek tek ezberletiyor ancak ayetleri sahabilerin kalblerine yerleştirmelerini ve hayata geçirmelerini için zaman veriyor,daha sonra diğer ayetleri ezberletiyordu.O hem sahabilerine K.Kerim'i öğretmiş hem de sahabilerine K.Kerim'i hayatla bütünleştirme metodunu aşılamıştırBir öğretmen adayı olarak Hz.Peygamber'in yaktığı ve sahabilerden bize kadar gelen meşale ile dünyayı aydınlatma sırası bizde...Hacerü'l Esved bezi yönteminde de Hz Peygamber savaş durumunu barışa çevirmiş yani imkansızlıklar içerisinde bir çözüm bulmamış mıydı? Bu durum bize Hz. Peygamberin bir muallim ve olağanüstü yaşama sanatının mimarı olduğunu gösterir
İnsan ilk önce var olma koşullarını anlamalı ve varlığıyla bütünleşmelidir ki .Daha sonra hayatının anlam merkezine K.Kerim'i koysun.Ben kalabalık bir ailede büyüdüm.Ailemle birlikte güldük,birlikte ağladık ve aynı acılara göğüs gerdik.Ben paylaşmanın ne olduğunu onlarla anladım,fazlalıklarımızın eksikliklerimizi aratmadığı bir ortamdı.İşte burada bize en büyük desteği annem ve babam sağladı.Onların arkamda olduklarını bilmem benim bu hayatta sahip olduğum varlık koşullarının farkına varmamda en büyük desteğim oldu.
K.Kerim bizden oku ,düşün,anla ve yaşa çemberinde hayatımızı idame ettirmemizi ister.Bu çemberin dışında olduğumuz müddetçe K.Kerim'i sadece okumuş olacağız.Halbuki bizim onu hayatımızın merkezine koymamız gerekir.Bu maddeyi bir örnekle açıklamak gerekirse;
Oku: Arapçası olmayan bir müslümanın beş vakit kıldığı namazda Fatiha suresini okuması.
Düşün: Ben Fatiha Suresini beş vakit okuyorum ama burada ne diyor?
Anla: Biz sadece K.Kerim'i okumakla değil aynı zamanda onu anlamakla da sorumluyuz. Bu yüzden Ehli Sünnet Alimleri'nin tefsirlerini okuyup, düşünüp anlamaya çalışmalıyız. Çünkü anlayarak yapılan ibadetle sadece okuyup amin denilen ibadetin getirisi aynı olmayacaktır. Yani anlamanın önemini kavramadan K.Kerim'in insanların hayatını anlamlandıran kitap olduğunu anlamamız pekte mümkün olmayacaktır.
Yaşa:Artık öğrendiğimiz doğrularla amel etmeye başladık.Fatiha Suresini bu süreçten önce okumamız bizi etkilemezken bu süreçten sonra bizi manevi bir atmosferin içine sürükler ve bilincimiz şekillenir.Buradan sonra olağanüstü yaşama sanatının kapısını aralamış oluruz.
Hayatında bir anlam bulamayan insan kendini bir boşlukta hisseder.İçinde hep bir umutsuzluk hakimdir ve bu umutsuzluk onu intihara kadar götürebilir.İstatistiklere göre kişi başı milli gelirin çok yüksek olduğu İskandinav ülkelerinde intihar vakalarının da çok yüksek olduğu görülür.Bunun sebebi parasızlık mıdır?İnsanların maddi ihtiyaçlarını karşılayamadıkları için midir?Bu tamamen yoruma açık bir soru ...Bu durumun en büyük sebebi çoğunluğun bir inanca sahip olmamaları ve evrende var olmalarının sebebine bir türlü ulaşamamalarıdır.Bu şekilde kaybolup giden hayatlar kaçınılmaz olmaktadır.
Sonuç olarak söylemek gerekirse;İnsanın hayatta var olma gayesini bulması,hayatının manasına ulaşması için hayatının anlam merkezine K.Kerim'i koyması gerekir.Çünkü insanın hayatına yön vermesinde en doğru yönü ancak ve ancak K.Kerim belirleyebilir. Muallim olabilmek duasıyla...
KAZANIMLAR
Tefsir benim
için olsun tüm müslümanlar için olsun önemlibir ilimdir.Çünkü bize Kur’anı en
iyi şekilde anlamamız için ortaya çıkan bir ilimdir.Tefsir dersinden benim
kazanıımlarım gerçekten önemli ölçüdedir.Tefsir dersinin bana kazandırdıklarını
şöyle anlatabilirim.Kur’anı bir insana nasıl sevdirebilirim ? Kur’anı bir insana
nasıl anlatabilirim ? yani Kur’anı insanların hayatından çıkmayacak bir şekilde
onların hayatına nasıl aşılayabilirim ? bütün bu sorularının cevabını bu derste
aldım.Kur’anı sadece ilahi bir kitap olarak değilde insanın hayatına yön veren,
hayatı anlamlandıran bir kitap olarak değiştirdim.Kur’anı kendi hayatımıza
nasıl uygulayacağımızı öğrendim.Oku-düşün-anla-yaşa gibi muhteşem tabiri bu
derste öğrendim.
*Hocam, dersin bana katkıları gerek okuduğum kitaplar gerek sizin aracılığınız ile ulaşıp okuduğum fotokobiler, tefsir dersine katkısı çok büyük oldu.
*Bir dersimizin boş geçdiği zaman kendi zamanınızdan fedakarlık edip ek ders yapmanız bize değer verip öğretme isteğinizi net bir şekilde bana yansıttığını düşünüyorum bu durum benim de derse teşvikimi arttırdı; fakat dersteki işlediğimiz slaytlar benim ilgimi uzun süre canlı tutmadı dikkatimi tam anlamıyla ona veremedim.
*Tefsirin ne olduğunu 'ayetlerin açıklaması bilgisidir' diye ile sığ tutarken bu dönem tefsir dersinde bu ilmin ne şekilde, nasıl bir yöntem izlenilerek yapıldığını ve ona neyin kaynaklık ettiğini öğrendim.
* İnsan okuduklarını unutabiliyor bunun için tefsir dersinde yapmış olduğumuz ödevlerden olan iki kitabın özetini bu sitede arkadaşlarla beraber paylaşmak bilgimizi taze tuttu; ama ben ve bir çok arkadaşım site ile sorunlar yaşadı. Ödevlerin stresini değil sitede yayınlama stresi çektim
*Eğitim Fakültesinde gördüğüm dersleri tamamen dışarıda bırakarak, İlahiyat Fakültesinde gördüğüm her dersin bana olumlu katkısı oldu. Farklı bakış açısı ve bir konu hakkında görüşümün şekillenmesine yardımcı oldu tefsir dersi de buna dahil olduğu için seviniyorum.
*Görüşlerimize değer verip bunları söyleme hakkı tanıdığınız için minnettarım ben de olumlu, olumsuz yaşadıklarımı samimi bir şekilde söyleyerek teşekkürlerimi ve saygılarımı sunuyorum.
KAZANIMIM
Tefsir dersi adına bu sene faydalı bilgiler aldığımı düşünüyorum. Bir kere insanın anlam arayışı içinde olduğunun farkına vardım. Çünkü insan fıtraten doğuştan beri anlam arayışı içindedir. Kur'an'ın insanın hayatını anlamlandıran bir kitap olduğunu öğrendim. Onun kuru kuruya okunmaması gerektiğini ve her ayeti okurken üstümüze alınmamız gerektiğini düşünüyorum. Çünkü Kur'an insanın fıtratına seslenen bir kitaptır. Bizi bizden iyi bilendir. Ve biz O'nu sadece okumakla kalmamalıyız okuduklarımızı hayatımıza geçirmeliyiz. Tıpkı Peygamberimiz gibi Kur'an'ı yaşamalıyız. Hz. Peygamber en güzel Kur'an'ı yaşayan yani tefsir edendi. O'nun yaptığı oku, düşün, anla, yaşa idi. Zaten kur'anda bu sebeple insanlara gönderilmiştir. insanlar kendilerine rehber edinsinler diye gönderilmiştir. Biz insanları Kur'an'a yöneltmek için O'nun insanın fıtratına seslendiğini belirtmeliyiz. Karşıdaki muhatap olan insan nasıl olursa olsun Kur'an insanın fıtratına seslenir. Bence alınması gereken bu derste ki ana nokta buydu. Bu benim için çok gerekli bir bilgi. Son olarak ta tefsir işinin çok emek ve gayret isteyen bir ilim işi olduğunu öğrendim.
lisedeki tefsir dersinden çok çok farklı bir dersti öncelikle bunu belirtmeliyim. ders işlenişi, ödev tarzı son derece orijinal bir düşüncenin ürünü...bu kadar ödevlerin üstüne de kazanım, değerlendirme istemeniz ve bunları da tek tek okuyor olmanız gelemeyeceğiniz derslere ek ders yapmanız gerçekten öğrencilerinizi önemsediğinizi gösteriyor.meslek olarak değil varoluş sebebinizin gerçekten bu makam olduğu çok iyi anlaşılıyor. bizlere de Kur'an'ı Kerim'in öngördüğü yaşantıyı, düşünceyi, varoluş mantalitesini, insanı ve fıtratını ve bu doğrultuda hareket etmeyi öğretme isteğiniz, bu mantığı benimsetme ve Kur'an'ı Kerimi hayatımızın anlamına atfederek bizlerin de başkalarına bu doğrultuda yaklaşmamızı istemeniz, bu ders sayesinde kazanıldı.teşekkürlerr... elif kaim-11040212- idkab-II
Tefsir dersleri içerik olarak umduğumdan
farklıydı.Ben tefsir denildiğinde Kur'an'ın açıklaması ve yorumlaması yapılan
bir ders düşünüyordum.
Dersimizde tefsiri direkt yapmadık ama
tefsir konusunda nasıl bir yol izlendiğini, neler yapıldığını gördük.
İzlediğimiz bu yolda kullandığımız çeşitli kaynak kitapların içeriğini beğendim
ve bunların bana yardım sağlayacak kitaplar olduğu kanaatindeyim.
Sınavlar ve genel dersler için
yararlandığımız kitapların da özetini çıkarıp sitemizde yayınlamamız bizim
bilgiyi alıp kullanmamız açısından yarar sağladı fakat sayfaya giriş yönünden
birçoğumuzun yaşadığı sıkıntılar bilgilerimizin biraz tahribata uğramasına
sebep oldu diyebilirim.
Kitaplarda '' Kur'an Nedir '' in son
bölümündeki '' Osmanlı Mimarisindeki Kültürel İfadelerin Görsel Kullanımı ''
adlı makale farklı tarzda hazırlanmış, güzel bir bölümdü.Fakat tefsiri
anlayabilmek için genelde İlitam yayınlarında konuyla ilgili daha net bilgiler
vardı.
Genel olarak tefsir dersleri şimdiye kadar gördüğüm derslerden farklı bir konumdaydı ve bazı noktalarda ilgi çekiciydi ama daha nitelikli bir ders geçirmeyi umduğumu da belirtmek isterim çünkü içerik olarak genelde tefsir yapmadık ve fazla bir bilgi edinemedik. Emeğiniz için teşekkürler, diğer öğrencilerinizle daha iyi dersler geçirmeniz temennilerimle.
ŞEYDANUR KAZALAK 11040209/ İDKAB2
Bu ders ile Kur’an’ı Kerimin düşündüğümden ne kadar da harika bir kitap olduğunu anladım. Kitaplar ve makaleler tefsir ve Kur’an ilmi hakkında bilgi sahibi olmamı sağladı. Ayrıca tefsirin günümüze gelene dek hangi aşamalardan geçtiği, çeşitli tefsir akımlarını ve tefsir tarihinde önem arz eden müfessirleri ile onların ilim adına verdikleri gayretlerini öğrendim. Bütün bunların yanında derste sürekli slayta bağlı kalınması beni derse karşı soğuttu ve bu yüzden slaytlardan verim alamadığımı da belirtmek isterim. Derslerde her zaman slayt kullanılmayabilirdi bunun yerine öğrencinin derse daha dikkatli ve istekli olması sağlanabilirdi. Elbetteki bu hocamızın dersi anlatım tarzıdır saygı duyuyorum ama buna alışmakta da güçlük çektiğimi vurgulamak istiyorum. Yine de hocamızın üzerimizdeki emeğinden ve bizlere kazandırdığı farklı bakış açısından dolayı hocamıza sonsuz teşekkürlerimi sunuyorum.
1- Dönüp geriye baktığımda bu dersten bana kalan en büyük kazanç " Kuran nedir? " sorusu üzerine düşünmek ve bir cevap bulmak oldu. Kuran, yaşamak için bir hayatı anlamlandırmaya ihtiyacı olan insanın anlam arayışına en büyük cevap. Çünkü insanoğlu ancak Kuranın insan modelinde fıtratıyla buluşabiliyor ve mutluluğa erebiliyor. İşte bu yüzden Kuran bizden sadece kendisini okumamızı değil okuduklarımızı üzerinde düşünmemizi, anlamamızı ve yaşamamızı istiyor.
2- Benim için tefsir ayetlerin açıklamaların yapıldığı tefsir kitaplarından ibaretti. Bu dersten öğrendim ki hayatını Kuranla anlamlandıran bir insan için; tercih ettiği mekan , eylemleri, kararları, tepkileri, kıyafetleri vb. her şey Kuranı tefsir edişinin tezahürleriymiş.
3- Kuran nasıl tefsir edilmeli? Bu dersteki en önemli kazanımlarımdan biride bu sorunun yanıtı oldu. Çünkü Kuranın bir yönü var ki kötü niyetli insanlar tarafından hep süistimal edile geldi; tek bir ayet ve akabinde gelen eleştiriler... Oysa Kuran kendi içinde bir fikir bütünlüğüne ve kendine has bir üsluba sahiptir. Bunu göz önünde bulundurmadan, Kuran'ın tamamını incelemeden ve özümsemeden herhangi bir ayetle yorum yapmak ya da hüküm vermek insanlara ciddi yanlışlara götürebilir. Yani Kuran; Kuranla ve kendi bütünlüğü içinde tefsir edilmelidir.
4- Başka bir kazanımım ise tefsirinde bir insanın faaliyeti olduğunu, bu yüzden hataların ve farklılıkların normal olduğunu ve tabiki çeşitlerinin olabileceğini kavramak oldu. Kuranı doğru anlayabilmek için birden fazla tefsir okunmalı. Çünkü bir tek kişinin görüşüne bağlı kalmak insanı sadece yerinde saydırır. Kuran ise daima kendini yenileyen evrensel bir kitaptır. Bu tutum aslında Kuran'ın isteklerine
Bu Dersten Neler Öğrendim!
Öncelikle derse asistanını göndermeyip özel
olarak derslere iştirak eden hocamız Ahmet Nedim SERİNSU’ya teşekkür ederim. Bu
ders diğer tefsir derslerinden farklı olarak ilk önce kutsal kitabın
muhatabının anlaşılmasını ve onun tanınmasıyla başladı. Bu muhatab şüphesiz
İnsan dı. Daha sonra Kur’an’ın hayatımızdaki rolünden bahsedildi. Çünkü Kur’an
hayatımızı anlamlandıran kitaptı. Tefsir dönemi yani çekirdek dönem, tefsirin
ortaya çıkışı, belirli kurallar dahilinde olmadığını öğrendim.
Oku-düşün-anla-yaşa çerçevesinde ayetlerden çıkarım yapmayı öğrendim. Bu ders
sıradan bir tefsir dersi değildi. Biz geleceğin öğretmenlerine neyi nasıl
öğreteceğimizi gösteren bir yaşam dersiydi. Ahmet Nedim SERİNSU hocamıza
akademik hayatı boyunca iyi çalışmalar diliyorum. Selam ve dua ile..
Hayatımızı Kuran ile nasıl anlamlandırırım sorusuna cevap buldum. Kurani bir bakış açısı kazandım. insanın hayatını anlamlandırma sürecinde Kuranın nasıl bir yeri de olduğunu öğrendim. Kuranın hayatımızı anlamlandırma biz Müslümanlar için temel kaynak olmalıdır.
İnsan için anlamsız hayat çok boş olur.Hayatına bir anlam bulamayanlar psikolojik olarak çöküntü içindedirler. Hayata anlam bulma ya da hayatı anlamlandırma insan için oldukça önemlidir.
Derste sorun yaşadığım tek şey bu kitap özetlerini internete geçirmem oldu. Sitenin değişmesi benim için problem oldu. Bunun dışında dersten memnun kaldım.
Vizeden tam bir gün önce yatsıdan sonra elimde çay pencereden Ankara'nın ışıklandırılmış manzarasını izlerken kendime bir soru sordum. "Yaşım belli, başımın derdi neydi de ben çıktım Ankara'ya geldim. Ne işim var benim burda". Oku-düşün-anla-yaşa ve Hacerü-l Esved Bezi Yöntemi ile bu sorunun cevabını buldum. Önce Hacerü-l Esved Bezi Yöntemini oku-düşün-anla-yaşaya çevirdim.
1. OKU: Peygamberimiz (s.a.v.) Kabe'ye gelir ve iki kavmin arasındaki kargaşayı yüzlerinden okur.
2. DÜŞÜN: Peygamberimiz (s.a.v) bu olayı nasıl kan dökülmeden çözebileceğini düşünür.
3. ANLA: Düşünme sonucunda bu sorunu nasıl çözebileceğini anlar.
4. YAŞA: Bulmuş olduğu çözüm yolunu hayata geçirir yani yaşar.
Sınavda Fatiha suresi üzerinden örnek göstermiştim, şimdi ise hayatımın anlamı üzerinden örnek vermek istiyorum.
1. OKU: "Ben Ankara'ya ............. geldim". Cümle arasındaki boşluk gibi hayatımın içinde de bir boşluk vardı.
2. DÜŞÜN: "Ben Ankara'ya NEDEN geldim?" Bir insan nedensiz ise o insanın bir rotası olamaz. Rota belirlemek için de hayatın bir anlamı olmalıdır.
3. ANLA: Benim hayatımın anlamı başta annem ve babam olmak üzere ailemdir. Ne kadar mantıklı karşılanır bilmiyorum ama kendim için yaşamayı bırakalı çok oluyor, ben ailem için yaşıyorum. Onlar nasıl istiyorsa hayatımı öyle şekillendiriyor, o şekilde yaşıyorum. Onları üzecek her olaya ben müdahale ediyorum. Bir nevi ateşe atlıyorum. Ailem bunu biliyor, kendim için de yaşamam gerektiğini sürekli söyleseler de pek dinlemiyorum. Bunların hepsini annem ve babamdan duymak istediğim tek bir söz için yapıyorum, o da "ben senden razıyım, Allah da razı olsun". Çok şükür Rabbime ki bana bu sözü ikisinden de duymayı nasip etti. Bundan ötesi ne olabilir ki... Bu anlattıklarımı göz önünde bulundurarak cümleyi hayatımın anlamı ile anlamlandırarak tamamlıyorum. "Ben Ankara'ya ANNEM VE BABAMIN RIZASINI ALMAK İÇİN BİR YOLA BAŞ KOYMAYA, ONLARIN HAYATLARINDA YARIM BIRAKTIKLARINI TAMAMLAMAYA VE EN ÖNEMLİSİ ONLARA MANEVİ HUZUR SAĞLAMAYA geldim". Öncelikle herkes hayatına bir anlam yüklemelidir. Eğer ki hayatının bir anlamı yoksa yaşamasının da bir anlamı olmayacaktır. İskandinav ülkeleri en yüksek milli gelire sahip olmalarına rağmen en çok intihar olaylarına sahne olmaktadır. Bunun sebebi de anlam eksikliğidir. Anneye babaya saygıyı bize öğütleyen ana kaynağımız Kur'an-ı Kerim'dir. Onu bizlere ulaştıran ise Peygamber (a.s)'dır. Bunun bilincinde olmak birçok şeyleri de görmemize vesile olacaktır. Bir insan hayatının anlam merkezine Kur'an'ı koyabilmesi için öncelikle somut hayatla idman yapması gerekir. Nasıl ki leylayı bulmadan mevla bulunmaz, bu da ona benzer. Herkes sıradan gibi görünse de hayatına bir anlam yükleyip, anlamlılığın tadına varmalıdır. Sonrasında zaten ilahi anlamlar kendiliğinden kalplere yerleşecektir.
4. YAŞA: Hayatın anlamını bulduktan sonra sıra onu hayata geçirmektedir. Önceleri sadece ailem için baş koyduğum bu yolda aslında kendim için de ilerlediğimi farkettim. Artık sadece ailem ve sevdiklerim için değil kendim için de yaşamam gerektiğini öğrendim ve şu an hepimiz çok mutluyuz. Bu sadece tek bir hayat sahnesini kapsıyor, mühim olan tüm alanlara bunu yansıtmayı başarmaktır.
Şunu itiraf etmem gerekir ki bu ders bana unutmuş olduğum hayatımın anlamını tekrardan hatırlattı ve kaybetmiş olduğum yönümü bulmama ışık tuttu. Daha önceleri kendimi sürekli olarak bir boşlukta hissediyordum. Ama artık çok mutluyum. Çünkü bir amacım ve hayatımın bir anlamı var.
11040424 DENİZ ÖZYILMAZ İDKAB 2.SINIF
Böylesine önemli bir dersin bir döneme sığdırılmasından dolayı olsa gerek tefsir dersi benim beklediğim gibi geçmedi.Okuduğumuz kitaplar oldukça faydalıydı, dersten birçok kazanımlarımız oldu .Tefsire faklı açılardan yaklaşmayı öğrendim.Eğitimde teknolojik araç gereçlerden faydalanma durumunu desteklememe rağmen , ödevin henüz tam oturmamış bir sistem üzerinden yapılmasının istenmesi benle birlikte birçok arkadaşımızı olduğundan fazla uğraştırdı.Kitaplar okunup özetler yapılmasına rağmen siteye ödev aktarmadaki sorunlar bizi daha çok zorladı.Bu dönem benim için zor ama güzel bir dönemdi.Emeğiniz için teşekkürler...
*Kur'an'ın alışılagelmişim dışında çok farklı bir tanımını öğrenmekle işe başladık.
*Ana hatlarıyla, dönemsel olarak tefsir ilmi faaliyetlerin nasıl oluştuğunu,
*Peygamberimizin,sahabenin,tabiunun ve daha sonraki tefsir alimlerinin Kur'an'ı açıklama biçimlerini,
*Müfessirlerin hangi metodları temel alarak Kur'an'ı açıkladıklarını,
*Kur'an'ı birçok farklı yönden ele alan müfessir ve tefsir eselerinin çeşitlerini,
*Kur'an'ın dinamizmini etkilemeden nasıl tefsir edileceğini,
*En önemlisi de günümüze değin bilmediğim Kur'an'ı sadece okumam gerektiği için değil de hayatıma aksettirmemde yardımcı olacak etkin okumayı (oku,düşün,anla,yaşa),
Allah'ın izniyle nisyan olan şu kulun öğrendiğini varsayıyorum...
Ders içerisinde yukarıda zikrettiklermin yanında değerli hocamın hayran bıraktığı ders işleyiş biçimini, sonuç olarak Kur'an'ı ilk vahyolunan ayetlerini gözönünde bulundurarak sıklıkla okumamızı ve öğrendiğimiz birçok müfessirin eserlerini okuyup hayatımı vahy üzere anlamlandırmam gerekeceğini idrak etmiş bulunmaktayım.Öğrencisini düşünme girdabına çekip ve bir çok hususta gözünün önündeki perdeyi aralayıp engin bilgileriyle bizi aydınlatan değerli hocama teşekkürü borç bilip ile'l ebed saygılarımı sunuyorum...
Abdülbasıt AYTEMİŞ
11040460
İDKABÖ-2.
MERYEM SÖZER 11040463 İDKAB2
Kur'anın insanın anlamdıran bir kitap olduğunu
ilk dersten itibaren bizlere öğretmeye çalıştınız.Yüce Allah insanlara evren ve
yaratıcı ile ilişkilerini nasıl olması gerektiğini öğretmek için örnek ve önder
kişiler olarak Peygamberleri gönderdiğini öğrendim.Kur'anın bütünlük
içerisinde değerlendirilmesini ve çelişkilerden uzak durmamızın gerektiğini
öğrendim.Kur'anın kur'anla tefsir edilmelidir.Kur'anın doğru anlaşılması için indiği dönemin özelliklerinin ve o
dönemin arapçasının önemli olduğunu bunun hakkındada bir çok faydalı bilgiler
verdiniz.Tefsir alimlerinin yaşadıkları dönemi kültürleri hayatı,eğitimi vs...
öğrendim.Okuduğumuz kitap ve fotokopiler kendimizi geliştrmemiz adına çok fayda
sağladı.Bu ders sayesinde öğrendiğim bilgiler bilgimi arttırdı.Kur'anın sadece
bir kitap olmadığını insanın hayatını anlamdıran bir kitap olduğunu öğrendim.Yeni
bakış açıları kazandım.Tefsir hakkında bilgi sahibi oldum.Tefsirin nasıl ortaya
çıktığını ne gibi özellikleri olduğunu
öğrendim.Ayet tefsirlerini öğrenmesemde tefsir hakkında bilgi
edindim.Her şey için çok teşekkür ederiz.Sizin sayenizde tefsir dersini sevdim.Önemli
olan bilgileri nasıl ulaşmamız gerektiğini öğrettiniz.Bize emek verdiğiniz ve
bizi önemsediğiniz teşekkür ederim.Hakkınızı helal edin.Saygılarımla.....
Hocam dersinize ilk geldiğimiz hafta üç kişi idik. Sınıfın çoğu tatilden dönmemişti. Bizlere nereli olduğumuzu ve şehirlerimizin neyi ile meşhur olduğunu sormuştunuz. Bizlerde meşhur olan yiyeceklerini saymıştık. Sözümüzü bitirdiğimizde siz bize şehirlerimizin bildiğimiz fakat anlatmadığımız meşhur Allah dostlarını saydınız. Sonrada neyi meşhur denildiğinde bunları söylememiz gerktiğini anlattınız. O gün ders işlemedik. Fakat sizin bu davranışınız benim adıma iyi bir ders oldu ve size karşı güzek düşünceler beslememi sağladı. Derslerinizde ısrarla oku, düşün, anla, yaşa üzerinde durmanız; mesleğinizi yaşadığınızın ve bizlerden de mesleğimizi sıradan bir memurluk gibi değilde temsil makamı olarak kullanmamızı istediğinizin ve bunu bize kazandırmaya çalıştığınızın bir göstergesidir. Hele Medine'de kalmak gibi bir şansınız varken Türkiye'ye dönmeniz başkaları adına yaşadığınızın kanıtıdır.
Tefsir dersini İmam Hatip'te görmüştük. Bu bize unuttuklarımızı hatırlama adına iyi oldu... Son olarak şunları söylemeliyimki siz bize balık vermediniz, nasıl balık tutacağımızı öğrettiniz. Asıl bunun için teşekkür ederim. Hakkınızı helal edin.
MEDİNE AKTAŞ//İDKABII 11040022
Tefsir dersinde
öncelikle söylemek istediğim okumakla
zorunlu olduğumuz kitapların
bana faydası cok oldu.İlk
olarak okuduğum ''Kur'an Nedir?''
adlı kitab ta Hocamızın
da sürekli vurgulayarak
üzerinde durduğu şey
olan Kur'an'ın insanın
hayatını anlamlandıran kitap
olduğu anlayışını iyice
kavramış oldum Kur'an'ı
okuyup üzerinde düşünmeyi, düşünüp anlamayı, anlayıp yaşamayı
ve yaştmayı ve
bunu oku-düşün-anla-yaşa tabiri
ile zihnimize yerleştirmiş
olduk. Diğer bir kitap olan
''Kur'an'ın Bütünlüğü Üzerine ''
adlı kitapta da Kur'an'ı
Kerim'in birbiri içinde her
ayetin her surenin nasıl bir
bütünlük içerisinde kuşandığını
iyice anlamış oldum.Kur'anI
okurken okuduğumuz bir ayeti
tek bir anlam
içine sığdırmamızın yanlış
olduğunu, bütün ayetlerin bütün surelerin bir
bütünlük arzettiğini anladım.
''Kur'an ve
Hadis İlimleri'' adlı
kitabın da beşinci
ve altıncı bölümlerini
okurken de önemli
tefsir alimlerinden birkaçı
hakkında genel bir
bilgi sahibi oldum .Bu
alimlerin tefsir kitapları
hakkında az da
olsa bilgi edindim, tefsir çalışmalarını
yürütürken ne gibi
sıkıntılarla karşılaştıklarını da öğrenmiş
oldum. Bunun dışında Hz. Peygamber, Sahabe ve Tabiin dönemi
tefsir özellikleri ve
Peygamberimizin ilk tefsirci olduğunu
fakat Kur'an'ın tamamını
tefsir etmediğini de iyice öğrenmiş
odum.Tefsir kelimesin
anlamını mahiyetini,meal ve
tercümeden farkı ve
tefsir ile te'vil arasındaki
fark ve
benzerlik hakkında bir
şeyler öğrendiğimi düşünüyorum.Ayrıca rivayet
ve dirayet tefsirleri
arasındaki farkı ve de rivayet
tefsirinin aynı zamanda
bir dirayet tefsiri
olduğu gibi önemli
bir bilgiyi de
hafızama yerleştirmiş oldum.
Son olarak
derslerin işlenilişi hakkında
bir iki şey
söylemek istiyorum hocamızın
derste kullandığı dersi
slayttan anlatma yöntemi
benim için çok da
verimli olmadığını belirtmek
istiyorum bir buçuk saat gibi
uzun bir zaman
dilimi içerisinde kendimi
sürekli derse verip
odaklanamıyordum çünkü sürekli
aynı yöntemin kullanılması
dersi çok sıkıcı
bir hale getiriyordu ve belli bir
zamandan sonra kopukluk olup dersi
anlayamıyordum. Tabi bunları söyleyerek Hocamızı eleştirmek
gibi bir niyet
içerisinde değilim sadece
düşüncelerimi belirtmek istedim.Hocamızın da
beni anlayacağını umuyorum.Bir
de açılan web sitesinde
yorumları yazdıktan sonra
yazıyı silme ve
düzeltebilme şansımızın
olmaması biraz kötü
oldu çünkü ben
yorumumu gönderdikten sonra
yazılarım birbirine girdi
ve benim onu
düzeltme gibi bir
şansım olmadı Hocamız
okurken eminim anlamada sıkıntı
yaşayacaktır ama sitedeki bu problemi göz
önünde bulundurarak değerlendirmesini yapacağını
umuyorum.....
KAZANIMLAR
Tefsir ilminin öneminden ne
kadar bahsetsek azdır.Bizim bu derste gördüğümüz tefsirini temeli
niteliğindeydi.Kur’anın nasıl tanımlanacağı, insan hayatıyla nasıl
bütünleştirileceği, bütünün görülmesi gerektiği şüphesiz en temel konulardı.Benim
bu dersten anladığım en önemli şey aslında herşeyin Kur’anı ne kadar hayatımıza
kattığımızı ne kadar anlamlandırdığımızı göstermesidir.Bütün davranışlarımızda
işimizde gücümüzde ortaya koyduğumuz eserlerde aslında Kur’anı ne kadar
anlamlandırdığımızı gösteriyormuşuz meğer…
YASEMİN
ŞAHİN 11040447-İDKAB-2
Bu dönem
tefsir dersinde Kur’an nedir? ve Kur’an’ın bütünlüğü üzerine kitaplarını
okuduk.Kur’an’ın insanın hayatını anlamlandıran kitap olduğunu ve insan neye
inanıyorsa hayatını ona göre anlamlandırdığını öğrendik.Kur’an’ın insandan
oku,düşün, anla, yaşayı istediğini ve bunu en iyi peygamberlerin yaptığını ve
peygamberlerin insanlara en iyi örnek olduğu üzerinde durduk.Peygamberimizin
bize örnek olarak gösterdiği davranışlarını sünnet olarak tanımlıyoruz ve
Peygamberimizin tebliğ, tebyin görevlerinin olduğunu öğrendik.Tefsirin
tanımını,tefsir tarihinin nasıl oluştuğunu ve tefsirin rivayet ,dirayet ve
işari tefsir olarak gruplara ayrıldığını ve tefsire değinirken hadis
sürecindende bahsettik.Müfessirin kim olduğunu ve bazı meşhur tefsircilerin
hayatlarını öğrendik.Müslümanlıkta bilginin oluşmasına tefsir tarihi açısından
inceledik ve bilginin bütün olarak yapısını inceledik.Kaynak ve yöntem
açısından tefsiri inceledik.Dersimizde tefsir tarihi açısından geniş bilgi
edindik.Başlangıçta dersin adını duyunca
surelerin tefsirini öğreneceğimizi bekliyordum ama şunu öğrendimki
tefsir tarihini bilmeksizin sureleri tefsir etmenin doğru olmayacağının farkına
vardım ama belki birkaç kısa surenin tefsiri yapılabilirdi.Siz değerli hocamıza
tefsir konusunda bizi bilgilendirdiğiniz için şükranlarımı sunuyorum.
6. ÜNİTE
Mukatil B. Süleyman (699-767)
Tefsir iliminin önde gidenlerindedir. İlk fıkhi tefsirleren birini yapmıştır. Kur'an'ı baştan sona ayet sırasına göre tefsir etmişdir. Elimize ulaşan Fatiha- Nas tefsiridir. Arap dilinin inceliklerini öğretilmesinde büyük katkılar sağlamış, kelime bilgisi içeren el-Vücuh ve ve'n-Nezair isimli eseri vermiştir. Ayetleri izah ederken iraba başvurmuş, kendi irabına uygun olarak ayete mana vermiş. Tefsirinde israliyata yer vermiştir. Bazı yerlerde sebebi nüzüle başvurmuşdur.
İbn-i Kuteybe (828-889)
Bir çok alanda eserler vermiş bir alimdir. Hadis,fıkıh,kelam,tarih,dil,edebiyat ve şiir alanında kendini yetiştirmişdir. Eebiyat, dil ve şiir'e ağırlık vermişdir. Kur'an' subjektik olarak yorumlayanlara filolojik deliller sunarak çürütmeye çalışmışdır. İbn-i kuteybe arap dilinin gramer yapısını girmemiş eserlerinde hadis ve isnat zinciri zikretmekten kaçınmışdır. Te'vilı Müşkilu'l Kur'an ve Garibü'l Kur'an adında iki eser vermiştir.
Taberi (838-923)
Zamanın ünlü alimlerinden fıkıh, hadis, kıraat, tarih, edebiyat dersleri almışlardır. Küfe, Basra, Rey, Mısır, Bağdat, Medine, Suriye gibi pek çok İslam ülkesinde bulunmuştur. Eserinin adı Camiu'l-Beyan an Te'vili Aye'l-Kur'andır. Rivayet tefsiri yapmış, ilklerdendir. Taberi kelime izahlarında kelime garip lafızlarında Arap dilinin inceliklerinde kullanmış ve şiiren faydalanmışdır. Tefsir alanındaki bütün rivayetleri toplamış tefsir ansiklobedesi oluştuurmuştur.
İbn Ebi Hatim (854-939)
Kur'an ve kıraat ilmi almıştır. Taberi gibi pek çok rivayetlerden faydalanmış ve kendinden sonraki alimlere kaynaklık etmiştir. Aklın hükmünü en aza indirmiş Naslardan hüküm çıkarmayı esas almıştır.
Ez-Zemahşeri (1075-1143)
Dil, Edebiyat,Mantık, Hadis, Kelam, Felsefe ve Arapça dersleri almış büyük bir müfessirdir. Zemahşeri ititakta Mu'tezile, amelde Hanefi ekolüne mensup bir Türktür. Tefsirinde dil ve belagat çalışmalrına önem vermiştir. Mu'tezile mezhebinde olduğu için tefsirinde objektif olamamamış bunun etkisinde kalmıştır. Tefsirinde soru-cevap içeren mantıki çalışmalara cevap vermiş, eğer şöyle dersen bende şöyle derim şeklinde açıklamalar yapmıştır. el-Keşşaf en önemli eseridir.
El-Kurtibi (?-1273)
endülüdte yaşamış Maliki mezhebine bağlı bir alimimizdir. Dil, Kıraat, edebiyat, fıkıh, hadis dersleri almışdır. Tefdiri Ahkamu'l-Kur'andır. Bu tefsiri ahkamu'l-Kur'anlar içinde sayanlarda olmuş çünkü Ahkam ağlıklı bir eserdir. Ancak El-Kurtibi Kur'an ayetlerine Hadis, Fıkıh, Akaid ve Kelam, Tarih ilmi açısından hemen her yönden inceleyen Tabii ilimler açısından da ayetleri tefsir etmeye çalışan bir alimdir.
Fahrussin Razi (1149 -1210)
Kelam, Fıkıh Usülü, Fıkıh, Tefsir, Edebi ilimler, Matematik, Fizik Kimya,Astronomi, Tıb gibi bir çok sahada söz sahibi olan bir alimdir. Derin bir Kelam alimidir bu yüzden tefsirinde akıl prensiplerini kullanarak Kur'an'a yöneltilen tenkitleri çürütmüş İslam inançlarını akıl ışığında savunmuştur. Eserinin adı Mafatihu'l Gayh'dır. Tefsirinde her sure bir kitap niteliğindeddir. Kitaplar bölümlere, Bablar meselelere, Meseleler 6 başlıga bölünmüşlerdir. Ayetler arasında münasebet kurarak nüzül sebeblerini kullanmış kelime tahlillerine yer vermiştir.
İbn Kesir (701-774)
Taberinden sonra en önemli rivayet tefsiri alimidir. Tefsirinde kendi görüşlerine de yer vermiştir. İlk önce tefdir edeceği ayetleri açıklar daha sonra kısa bir özet vererek konuyla ilgili ayetleri sıralardır Kur'an'la Kur'an'ın tefsirinde önemli bir yer tutar.
Ebusuud (1490-1574)
Osmanlı Döneminde en uzun Şeyhülislam yapan kişidir. Halka olan vaazları toplayarak kitap haline getirilmiştir. Rivayetlerinin senetlerini kaldırdı, rivayeti tentik etmek zorlaştı, tenkit etmek kriter ortadan kaldırıldı.
İsmail Hakkı Bursevi (1653-1725)
Balkanlarda görev yapmış bir vaizdir. Fatiha-Nas tefsiri yaptı. Tefsirinde hem rivayet hem dirayet tekniğini kullanmıştır. İşari tefsir yapmışdır eserinin ası Ruhul-Beyandır.
Öncelikle dersten ve kaynak metaryerlerden çok Sizin hayata bakışınız ve kişiliğiniz bende kalıcı izler bıraktı. Çalışkan, Başarılı, Azimli, Olumlu, Sürekli Araştıran, Yeniliklere açık oluşunuz gerçekten taktire şayan. iki çoçuklu bir ögrenci olarak böyle bir örneğe çok ihtiyacım vardı, Allah bana da Sizdeki öğrenme azminden bana da nasip eder inşallah. Tefsir dersindeki en önemli kazanımım Kur'an Nedirde Kur'an'ın bir hayat kitabı olduğunu Kur'an'ın anlam bütünlüğünden Kur'an'ın araştırmaya açık olduğu kadar kendi içinde bir metodolojisi olan çok derin bir ilim olduğunu anladım. Kur'an tefsiri yapabilmek için derin bir Arapça dil bilgisine, Hadis, Fıkıh, Kelam,Mantık ilmine ihtiyacımız vardır. Ayrıca en öenmli şartlardan biri de objektif olamak ve Kur'an'nı kendi anlam bütünlüğü içinde değerlendirmektir. Kaynaklar dahilinde Tefsir ilmine dair genel bir bakış açısı oluşturmaya çalıştım.
Rabia KARAKAYA
İDKAB-II / 08040175
Saygılar...
Kuran’ın ne olduğunu,
bu konuya yabancı kimselere tam manasıyla nasıl anlatabileceğimi öğrendiğim
gibi, öncelikle Kuran’ın ezberden uzak anlamını, gerçek mahiyetini kendim
öğrendim. Buna göre Kuran sanıldığı gibi Allah’ın emir ve yasaklarını insanlara
bildirmek amacıyla gönderilmiş bir kitap olmaktan uzak, asıl amacı insan
hayatına anlam kazandırmaktır. Çünkü insan hayatına anlam kattığı derecede
insanlık sıfatına nail olabilir. Kuran’da bunun farkında olarak hayatın
anlamını keşfedememiş beşer olan insanı, ahlaki öğretilerle insan olma sıfatına
eriştirmeyi amaçlamıştır.
Kuran’ın insanı ön
planda tuttuğunu, içerisinde yer alanların insan fıtratına uygun olduğunu
biliyordum fakat bu kadar insan merkezli olduğunu, yalnızca insanın hayatını
anlamlandırmak için gönderildiğini bu derste öğrendim.
İnsanın Kuran’la
hayatını nasıl anlamlandırabileceği yani nasıl bir yöntem (oku-düşün-anla-yaşa)
kullanması gerektiğini, ve Kuran’la hayatını anlamlandıran somut bir kişilik
olan; Peygamber (s.a.v) model alındığında hayatı anlamlandırma işinin daha
kolay yapılabileceğini öğrendim.
İnsanın doğası gereği
bir anlam arayışı içerisinde olduğu, hayatına anlam vermenin onun için neden önemli
olduğu ve anlamlandırılamamış bir hayatın insanın yaşamına mal olabileceğini
öğrendim. Hayatını anlamlandırabilen bir kimse fıtri yeteneklerini keşfetmiş
olur ve hayatındaki problemlerle başa çıkabilecek bir yetenek kazanır. Hayatını
anlamlandıramayan bir kimsede ise hayat yük olmaya başlar ve anlık hazlara
yönelme durumu gözlenir.
Müslümanların Kuran’ı
tefsir etmesi mekanlarında da mevcuttur. Yapılan camilerde Kuran’ın tefsiri
görülebilir. Bunu yanında evlerdeki levhalar, dükkanlardaki levhalar vs. de
Kuran tefsirini içerir.
RAMAZAN ÖZÇELİK 11040425 İDKABÖ/2
@İlk insan ve peygamber olan Hz. Adem'den, son peygamber olan Hz. Muhammed(sav)'e kadar gelen bütüm peygamberler Tevhid inancını yani Allah'ın Bir olduğunu söylemişlerdir.
@Kur'an-ı Kerim'in sadece kutsal kitabımız olmasının yanında ''OKU, DÜŞÜN, ANLA, YAŞA'' prensibi ile hayatımaza uygulanması gerekir.Ben de naçizane buraya bir şey ekleyerek daha iyi olacağını düşündüm;''OKU, DÜŞÜN, ANLA, YAŞA ve YAŞAT''.
Bunlar en büyük kazanımlarım, bunların yanında yazamadığım benim içim önemli olan kazanımlarım olduğunu düşünüyorum sizden ve dersinizden.
Burada sizden istediğim rica ve görüşler bulunuyor kazanımların dışında.
@Hocam sizin derin bir iminiz var bunu da dersinizi alarak gördük fakat, dersi işlerken slayt arasında bilgileri vermeniz bu bilgileri sönük bırakıyor bana göre.Bu bilgileri bilgisayar ve slayt açık değilken verin.Bu, üniversiteye geldiğimden bu yana gördüğüm bi eksiklik hocalarda öğrenciye kendisinden, ilminden bir şey vermiyor sürekli bilgisayar açık dersi slayttan işliyor.Bu yüzden en başta slayttan ve dersi slaytla işleyen hocalardan soğudum.Sizden ricam bundan sonraki derslerinizde slaytı daha az kullanıp, derin ilminizi ve tecrübe ettiğiniz bilgileri öğrencilerinize slayt kapalı iken anlatmanız.Bunun da daha yararlı olacağını düşünüyorum öğrenciler açısından.
Son kısımda yazdıklarımla amacım kesinlikle sizi eleştirmek değil, dersin öğrenciler açısından daha iyi ve verimli olacağını düşündüğüm görüşlerimi yazmak istedim.Her şeye rağmen sizle geçen derslerimizin benim ve arkadaşlarım açısından verimli olduğunu düşünüyorum.Hakkınızı helal edin, Allah'a ısmarladık...