|
Ali Rıza Çelik |
2013/2014
güz dönemi |
|
Öğr.No: 13922710 |
Doktora ödevi - 5 |
|
Dersten kazanımlarınızı yazınız. Beş ödeve
yorum yazınız. |
Kur'ân ilimleri ve bu ilimlerin tarihi süreçte
gelişimiyle ilgili bilgilere vakıf olmak. Bu konuda yazılmış literatür hakkında
geniş bir bilgi birikimi elde etmek. Kur'ân ilimlerinin içeriği, birbirleriyle
olan ilişkileri ile bu ilimler ile fıkıh, akâid ve hadis gibi diğer islâmî
ilimlerle olan alâka ve bağlarının incelenmesi. Tüm bunlarla birlikte tarih ve
önceki kavimlerin özellikle elçilerle ilişkilerinin Kur'ân'ın anlaşılması
hususunda tefsire katkısı. Bu bunun gibi değişik ilimler müvâcehesinde Kur'ân'ı
anlama ve tefsir edebilmek amacıyla ortaya konacakların, bilginin bütünlüğü
çerçevesinde değerlendirilmesi gerektiği hususu genel olarak elde edilen
kazanımlarımdır bu eserden.
Bu genel çerçeveyle birlikte özellikle üzerinde
durulması gereken esbâb-ı nüzûl hususunda Kur'ân'ın anlaşılması amacıyla oluşturulan
tarihi kazanımların ortaya konması ve bunların değerlendirilmesi. Bu konuda
hadis ve fıkıh ilimlerinin katkılarının bilinmesi ve bu iki ilmin usûlleri
açısından esbâb-ı nüzûlün değerlendirilmesi. Daha anlamlısı ise esbâb-ı nüzûl
rivâyetleriyle ilgili yeni yaklaşımların ortaya konması ve bunların Kur'ân
tefsirine katkılarının neler olduğunun kazanımını elde etmiş olduğuma
inanıyorum.
Esbab-ı Nüzul I
5. Ödev: Dersten kazanimlariniz
2013-2014 Akademik Yılı
Güz Dönemi Doktora Ödevi
Kemal Gözütok
ÖĞR. NO: 12922764
1-Esbab-i nuzul degerlendirmelerinde vukufiyet elde edilmistir.
2-Ornek metin taberi uzerinden rivayet degerlendirilmesi
yapilmistir. Bu sayede tefsir rivayetlerine nasil yaklasilmasi gerektigi ogrenilmistir.
3-Bilginin nasil islevsel hale getirilmesi gerektigi ogrenilmistir.
4-Islami ilimlerin butunluk icinde mulahaza edilmesi gerektigi
ve bu disiplinlerin birbirinden ayrilmaz parcalar oldugu tespit edildi.
Bu girişten sonra Müslüman öznenin ortaya koyduğu dini bilgiler, mutlak olmayıp özneldir ve dinin kendisiyle özdeşleştirilemez. Dolayısıyla ‘’İslamî, dinî veya şer’î’’ nitelemesi, İslâm’la veya dinle olduğu anlamında bir nitelemedir. Şer’i ilimlerin kapsamı ise, Hz. Peygamber (s.a.v)’den öğrenilenlerle sınırlandırılmayıp, Hz. Peygamber (s.av)’den öğrenilen veya ondan öğrenilene dayalı olarak elde edilen ilimleri kapsayacak şekilde geniş tutulmuştur. Bu suretle kelâm, mantık ve fıkıh usülü de bu ilimler kategorisine dahil edilmiştir. İlmin resmi olarak İslâm kültür havzasında tedvinin başlangıcı olarak kabul edilen hicrî 2. yüzyıla kadar İslâmi İlimler aynı kategoride yarışan, bir bütünlük arzeden, birbirini ikame eden bir sistem içinde mutalaa edilirken bu tarihten sonra kendi metolojisini oluşturmuş farklı disiplinler şeklini aldığına değinmiştik. Bu kanatimizi ödevin ikinci aşamasını oluşturan İslâmî İlimlerin usullerine dair yaptığımız mukayeseli okumalarda yukarıda bahsettiğimiz gerçekliğin önümüzde durduğunu ancak bu farklılaşmanın ilimlere bir katkı olarak fikir üretiminde ümmetin devasa bir atılımı gerçekleştirmesine önayak olduğunu ve bu zaman diliminin insanlık medeniyetinin piramidini yukarılara doğru yükseldiği köşe taşları olarak telakki edilmesi gerektiği kanatine vardık. Beşerin telakki ve düşünce omurgasına yön veren yeni dönem aydınlanmasının buradan tırmanışa geçtiğini gördük. İslâm Düşünce Ekollerinden biri olan Endülüs Mağrib Ekolünün Batı Medeniyetine ilham olmasını kasdediyoruz.
Büyük şemsiyenin kısımlarını oluşturan bu disiplinlerin her birinin varlığının, İslâm Medeniyetinin merkezinde olan vahiy kaynaklı Allah’ın kelâmını anlamaya yönelik bir ilmi çaba olarak Hz.Peygamber (s.a.v.)’le beraber başladığını ve tarihin belirli bir döneminde nâzil olan bu vahyin tedricen, o günkü toplumu oluşturan fertlerin sorunlarına çözüm olma adına Allah’ın doğrudan müdahalesi olarak; yeni bir olguyla karşı karşıya olduğumuzu gördük. Bu yeni olgu vahiy ve ona bağlı olarak sebebi nüzûl kavramıydı. Dersimizin dördüncü konusunu oluşturan Kur’an ve Bağlamı konusuyla tefsir disiplinin önemli konularından biri olan sebebi nüzûlun anlamı, faydaları, ilk nesil arasındaki yeri, konumu ve bu alanda yapılmış çalışmalara değinmek suretiyle salt metin üzerinden nassın anlaşılmasını önündeki zorluklara dikkat çektik. Aynı ölçüde bu konuda gelen rivayetlerin çokluğuyla beraber elimizde var olan bilgilerin ayıklanması gerektiğine işaret ederek yeni bir usul arayışının bizden önceki eslafımızın bize aktardıkları üzerinden te’sisinin kaçınılmaz olduğu kanaatına vardık.
Kur’ân’a karşı sorumluluk bilincinin, ümmetin âlimlerine yüklediği ictihad misyonu gereği bu çaba ve eğilimlerden kaçmalarının kendilerini bütün insanlığa karşı sorumlu tutacağı gerçeğinden hareketle insanlığa hayır getirecek projelerin teknolojik gelişmelerden de faydalanmak suretiyle -Kur’ân’ın değerler üzerinden inşa etmeye çalıştığı asr-ı saadetini ve insanlık ailesine mutluluk verebilecek beşâretini bütün insanlığın hissedar olabileceği yaygınlık ve genişlik ölçüsünde- yeni alanların açılması (etüt merkezleri, Kur’ân Araştırma Merkezlerinin açılması ve web siteleriyle desteklenmesi) vb. çalışamaları örnek olarak sayarsak bunun kaçınılmaz insani ve İslâmî bir sorumluluğumuz olduğu kanatine vardık. Herşeyden önce Akif’in dediği gibi asrın idrakine sunabilmeliyiz bu Kur’ân-ı. Düşünce ve pratiği berrak olan toplumsal modellerin oluşturulması için Kur’ân ve vahye dair aklın yeniden inşa edilmesini istiyorsak Kur’ân-ı mehcur (terkedilmiş) olmasının anlamını önce kendimiz tefekkuh etmeliyiz. Başarının sırrını sırf geçmişte aramak değil geleceğini Kur’ân üzerinden kurgulayan, geçmişi yücelten değerleri bizi de nasıl yüceltebilir onu yeniden düşünmeliyiz. Yeni neslin Kur’ân’la ilişkisinde var olan zihinsel sorunlarına çözüm bulmada bu ders aşamasının bana kazandırmış olduğu kazanımlara kısmende olsa bu vesileyle işaret ettim. Vesselam...
2013-2014 GÜZ Yarıyılı Tefsir Bölümü Ebab-ı Nüzul 5. Ödev (Mehmet Tahir PEKİM / öğrenci no:12952702)
DERSTTEN KAZANIMLARIMIZ VE ÖDEVLERE YORUM
Esbab-ı Nuzûl I dersinden kazanımlarımızı şöyle sıralayabiliriz.
Tefsir usulü ilminin yapılan tariflerinden yola çıkarak tanımaya çalıştık ve bu ilmin ne olduğunu öğrendik. Bu ilmin tefsir ilmine bir giriş mahiyetinde olup bu ilimsiz sağlıklı bir tefsir faaliyetinin olamayacağı kanaatine vardık. Ayrıca bu ilmin ilk kurucusu kim olduğu gelişme süreci nasıl devam ettiği ve bu alanda yazılmış eser ve çalışmalar hakkında genel bir bilgi edindik .
Kur ‘anın anlaşılmasında usul ilminin yanında özellikle esbabı nuzül konusunun önemini kavramanın yanında Esbab-ı nüzulün tarifi, tespiti ve bu alandaki yazılan eserleri tanıdık.
Kur ‘anın anlaşılmasında her ne kadar önemli bir yer işgal etse de esbab-ı nuzûlun anlaşılmasında tartışmalar olduğu ve bunun için esbab-ı nüzulü kullanma noktasında yeni bir yöntem ve metoda ihtiyaç olduğu gerçeğini gördük. Mesela nüzul asrının; sosyal, fikri, iktisadi, siyasi şartları ve dönemin insanını inceleyen araştırmalar esbab-nüzulden Kur’an’ı anlamak için daha fazla faydalanmamızı sağlayacaktır
Bir tefsirin yazılmasında nelere dikkat edilmesi gerektiğini öğrenmiş olduk. Ayrıca İdeal bir tefsirin nasıl yazılabileceği hakkında bilgi sahibi olduk.
Çerçevesi çizilen yeni esbab-ı nuzûl yöntemi ışığında bir örnek olsun diye sâ‘lebe kıssaı ve bu konudaki sebebi nüzuller ele alınmıştır.
Esbab-ı nuzûl konusu felsefi metodlar çerçevesinden incelenmeye çalışılmıştır.
ÖDEVLERDEN KAZANDIKLARIMIZ
Bu derslerde yapılan ödevlerden kazanımlarımızı şöyle sıralayabiliriz.
Birinci ödev ile İslam’da bilginin bütünlük arz ettiğini ve İslami bilimlerin hepsi tek bir kelâmı açıklamak için çaba sarf etmiş olduğu kanaatine vardık. Dolayısıyla İslam da bilgi bütünlüğü esastır ve bu bilgi parçaladığında verimliliği de ortada kalmaz. Bunun doğruluğunu sağlamak için günümüz ile eski dönemi karşılaştırmak yeterli olur. Nitekim bir Gazali, Nesefi, Karafi ve ibn Kudame yukardaki sayılan disiplinlerin hepsinde söz sahibi idi ve bütün bilgileri bir arada harmanlayabiliyordular.
İkinci ödev ile İslam Âlimlerinin ilim yolunda kat‘ ettikleri büyük mesafeleri ve zorlukların yanında ortaya koydukları bu muazzam metodojiler sayesinde İslam’ın sınırlı sayıdaki nasslarını Kiyâmet kadar bir değere dönüştürme yöntemlerini de vermektedirler.
Diğer ödevler sayesinde tefsir usulü ve özellikle esbab-ı nuzûl ilmine vakıf olmanın yanında Esbab-ı Nuzûl hakkında yapılan çalışmaları gördük. Ayrıca verilen veb sayfaları olsun verilen kitap ve mekâleler olsun Esbabı Nuzûl hakkında başvurabileceğimiz birçok kaynak edindik.
Muhammet karaosman
doktora
1. Bilginin bütünlüğünün ne denli önemli olduğunu bu ders vesilesi ile öğrenmiş olduk.
2. Esbab-ı nüzul rivatelerini değerlendirme hususunda daha makul bir yaklaşım sergilemenin kültürünü elde etmiş olduk.
3. Tefsir ilminde önemli bir yer tutan sebeb-i nüzul rivayetlerini ayıklayacak ve sağlıklı ve doğru bir şekilde kullanabilecek bir usül, yöntem elde etmiş olduk.
4. Kendi zamanı içinde hapsolmuş bir bilginin bize hidayet etmeyeceğini öğrendik.
5. Bunun için bilgiyi sökonusu Kur’an olduğunda H.z Peygamber zamanına hatta H.z Adem zamanına götürmenin gereğini anlamış olduk.
6. Bu tür önemli bakış açılarını elde etmenin yanında hayata dair de birçok tecrübeye tanık olduk.
2013-2014
Akademik Yılı
Güz Dönemi
Doktora Ödevi
Mustafa FIRAT
ÖĞR. NO:
13922714
Esbab-ı Nüzul I
5. Ödev: Dersten
kazanımlarınızı yazınız.
2013-2014
Akademik Yılı Güz Dönemi Doktora Esbab-ı Nüzul I dersi
çerçevesinde gerek ders gerekse verilen ödevler çerçevesinde kazanımlarımızı ifade
etmek gerekirse;
Esbab-ı Nüzul I
1. Ödev ile: Bilginin Bütünlüğü ile Kur’ân-ı Kerîm'in anlaşılmasında
bazı kavramların açıklığa kavuşturulması adına incelenen kavramları yeniden
hatırlama ve gözden geçirme imkanı elde ettim. Kavramları, mahiyetini
(seçiklik) ve anlam içeriğini (açıklık) tartışmadan, onları oluşturan kültürel
ve tarihsel serüveni gözardı ederek kendi kültür alanımıza taşıdığımız sürece
kavram (ve bilgi) karmaşası, kimlik problemimizin bir temel boyutu olarak devam
edeceği anlaşılmıştır.
Bilgi algılamamız diğer İslami bilimler ve İslamî
usul ilimleri ile değerlendirildiğinde daha bir anlamlı olacağı kanaati hâsıl
olmuştur.
Esbab-ı Nüzul I
2. Ödev ile: Mukayeseli Tarihler/Usuller kıraati hülasası nedir? ödevimizin
incelenmesi kapsamında İslam aleminin tarih süreci içerisinde Siyasî
ihtilâflar, itikadî ihtilâflar, İslam düşmanlığı, Irk, belde ve mezheb taassubu
v.b. gibi saiklerin etkisiyle İslami ilimlerin Hz. peygamber döneminde
temelleri atılan ilimlerin ivme kazanarak zaman içerisinde sistematik hale
gelerek tedvin edilip ulaştığını ancak bu sürecin devam ettirilip günümüz
sorunlarına çare üretmek adına “Geçmişi reddederek bir şey yapmak yerine, Ben
olsaydım bunu nasıl yapardım düşüncesi ayrı ayrı şeyler olduğunu, Biz var
olandan hareketle ben olsaydım nasıl yapardım fikrinin daha sağlıklı bir
yaklaşım olduğu düşüncesine yöneldiğimizi ifade etmek gerekir. Bu mantığın bu
ilimlerin oluşmasında, ilmî faaliyetlerin canlı tutulmasında temel etken olduğu,
eğer geçmişi atlayarak bir şey icat etme fikrinden hareket edilseydi bu
ilimlerin hiç birisinin oluşmaması gerekeceğinden bahisle yapılması gerekenin
hiyerarşik bir anlamanın takip edilmesi kanaatini izhar ettik. Bunun içinde
faydalanılacak kaynakların çok iyi tespit edilmesi adına bu düşüncenin fıkıh,
hadis, tefsir tarihleri ve geleneğinin oluşumunda etkili olduğu kanaatimizi, bunu
anlatabilmek içinde ilimlerin istinat ettiği temel eserleri ve prensipleri
anlamaya çalışmak gerektiği hissiyatına ulaştığımı ifade edebilirim.
3. Ödev olan On
web sayfası önerme çalışmasıyla alanımızla ilgili ulaşabileceğimiz dijital olan
literal ortamdaki sahadan haberdar olma imkanı elde ettiğimizi söyleyebilirim.
4. Ödev: Kur’an
ve Bağlam kıraati hülasası çalışmasını yaparken bir vâkıa olarak
esbâb-ı nüzul nedir? sorusu çerçevesinde, Esbâb-ı nüzul bilgisinin, Kur’ân-ı
Kerîm’in nüzul ortamının aslî bir unsuru olduğunu, İslâmî ilimlerin birçok
alanında âlimlerce önemle üzerinde durulan bir vakıa olduğunu, esbâb-ı nüzul
olgusunu en isabetli ve en sağlıklı bir şekilde değerlendirmeye katkı sağlama
adına hocamızın esbâb-ı nüzule eleştirel bir yaklaşımda bulunarak bunu
gerçekleştirmeye çalıştığını, islamî ilimlerin ebab-ı nüzul konusu gibi bize
ulaştığı haliyle inceledikten sonra kritiğe tâbi tuttuktan sonra, çözüm
önerilerini ortaya koymak lazım geldiğini, burada da esbâb-ı nüzul meselesine
bu açıdan ve güncel yani içinde bulunduğumuz şartlar içinde Kur’ân-ı Kerîm’in
anlaşılması çabalarında bir katkısı ve anlamı olacak şeklinde yaklaşmaya gayret etmenin günümüz açısından
da bir zorunluluk olduğunu, Esbâb-ı
nüzul konusunda şimdiye kadar yapılmış araştırmalarda ortak özelliğin klasik Kur’ân
ilimlerinden veya esbâb-ı nüzulden bahseden eserlerdeki malumatı nakletmek,
bilhassa esbâb-ı nüzulü bilmenin faydalarından söz etmek şeklinde
tanımlanabileceğini, halbuki esbâb-ı nüzulün ne olduğunu öncelikle ortaya
koyduktan sonra “bu malzeme, Kur’ân-ı Kerîm’in anlaşılmasında ne kadar
yararlıdır” meselesini tartışmak icap ettiği önerisinin dikkatimizi çektiğini ifade edebiliriz.
Esbâb-ı nüzule olan
ihtiyacımızın boyutlarını tespit edebilmek adına;
- Esbâb-ı nüzul
rivâyetlerinin geçmişten günümüze bir nevi muhasebesini yapmak, bu bakımdan da öncelikle
meseleyi Kur'ân ilimleri ve esbâb-ı nüzul gibi konuyla ilgili kavramları
tanımlayarak esbâb-ı nüzulü ele almak,
-Ardından
esbâb-ı nüzul olgusunun Kur’ân-ı Kerîm'in anlaşılması maksadıyla
kullanılırken ve değerlendirilirken yapılan hataları ortaya koyarak
düşülebilecek yanlışlıklara dikkat çekmek,
- Esbâb-ı nüzul
olgusunun günümüze nasıl taşına bileceği araştırmasının gerekli olduğu, yoksa esbâb-ı
nüzulden bahseden eserlerde görülen ve her biri diğerinden nakledilmiş bulunan bu
ilmin yararlarını onaylamak, doğrulamak veya reddetmek yönünde bir gayretin
devam ettirilmesinin bir tekrardan öteye geçmeyeceğinin bilgisine ulaştığımızı
rahatlıkla ifade edebilirim.
SAYGILARMLA.
ALİ BAHADIR
ÖZDEMİR
BİRLEŞİK
DOKTORA
ÖĞRENCİ NO :13952701
ESBAB-I NÜZUL-1’DEN KAZANIMLARIMIZ
-
Kur’an’ın anlaşılmasında Esbab-ı Nüzul ’ün rolünün
ehemmiyetini kavradık.
-
Esbab-ı Nüzule yeni bir yaklaşımla bakmamızda Sa’lebe
Kıssa ’sının önemini kavradık.
-
Özellikle Kur’an’ın anlaşılmasının sağlıklı olabilmesi
için, indiği döneme başvurmamızın önemini, sahabilerin söylem ve eylemlerinin
açıklayıcılığını müşahede ettik .
ÖDEVLERE
YORUM
-
1. Ödev : Bilgi bütünlüğünün Kur’an’ın anlaşılmasındaki
ilk adımı ve ehemmiyetini kavramamızı sağladı.
-
2.Ödev : Hadis Tarihi ve Usulü, Tefsir Tarihi ve
Usulü, Fıkıh Tarihi ve Usulü ödevi, bu ilim dallarının her ne kadar ayrı ayrı
isimler altında ele alınsa da, kaynak olarak bir olduğunu, birbiriyle içiçe
olduklarını gördük. Kur’an’ı anlamada birlikte ele alınması gerektiğini
öğrendik.
-
3. Ödev :Faydalı internet siteleri hakkında
bilgilendirildik.
-
4. Ödev: Kur’an Ve Bağlam özetinden: Kur’an’ın anlaşılmasında Esbab-ı Nüzul ’ün
rolünün ehemmiyetini kavradık. Esbab-ı Nüzule yeni bir yaklaşımla bakmamızda Sa’lebe Kıssa ’sının
önemini kavradık. Özellikle
Kur’an’ın anlaşılmasının sağlıklı olabilmesi için, indiği döneme başvurmamızın
önemini, sahabilerin söylem ve eylemlerinin açıklayıcılığını müşahede ettik .
-
5. Ödev : Takdim edilen eser ve makaleler sayesinde
esbab-ı nüzul ile ilgili başvurabileceğimiz kaynaklar hakkında bilgi sahibi
olduk.
2013-2014 Akademik Yılı Güz Dönemi Doktora Ödevi
Necdet Kahveci
Öğr. No:
13922706
Esbab-ı Nüzul I 5. Ödev
Allah-u Tealanın bir lütüf olarak
inzal buyurduğu Kur’an’ı Kerimin anlaşılması noktasında Kur’an ilimlerine vakıf
olmak ve bu vukufiyetle vahye daha iyi muttali olma imkanına sahip olduk. Artık
günümüzde bir alanda araştırma yaparken sadece o sahayla değil aynı zamanda onu
ilgilendiren diğer alanlarla da birebir ilişki içerisinde olmamız gerektiğini
öğrendik. Tefsirle uğraşırken aynı zamanda fıkıhla hadisle ve kelamla da
irtibata geçmek artık günümüz şartlarında kaçınılmaz bir hususiyet arz etmektedir.
Mesela Kur’an ilmiyle uğraşan müfessir ayetlerin hayata aktarımının ancak
fıkıhla mümkün olduğunu bilir ve ayetlerin bağlamını, tarihsel arka planını
elde etmesi için de hadis ilminden kendini müstağnı kılamaz.
Tefsir sahasında araştırma yapan
bizler bilgileri bir bütün olarak ele alıp incelemek yapılması gereken en
önemli husustur. Kur’an’ı bir bütün olarak değerlendirdiğimizde diğer
disiplinleri de uzuvlar olarak ele alırsak vücudun herhangi bir yerinde meydane
gelen arızanın tespitinde doktor kombine olarak vücudun tamamını göz önüne
alır. Bizler de İslami alanda kafa yoran akademisyenler olarak Tefsirin
ilişikte olduğu tüm sahalarla beraber ele alıp araştırmalıyız.
Çizmiş olduğumuz bu çerçeveyle
beraber tarihsel arka plan diye de ifade ettiğimiz esbab-ı nüzul büyük bir
öneme haizdir. İslam’ın geldiği toplumda da değer atfedilen bu husus ayetlerin
iyice anlaşılması ve ileriki nesillere katkısının sonsuz olması için önemlidir. Bu
konuda Sahih rivayetlere ağırlık vermek gerektiği gibi anlayış olarak da onu
tarihin bir dönemine hapsetmemek gerekir. Önemli olan yaşadığımız çağda ilahi
hitabın bizlere neler söylemek istediğidir ve bugün bu zamanda İlahi hitapla
nasıl bir iletişime geçmeliyiz.
Saygılarımla
ADI SOYADI: |
YILMAZ BARLAS |
DÖNEM: |
GÜZ DÖNEMİ 2013/2014 |
ÖĞRENCİ NO: |
13922712 |
BÖLÜM: |
DOKTORA |
Esbâb-ı Nüzul I 5. Ödev: Dersten kazanımlarınızı yazınız |
İslam ilimleri arasında “Esbâb-ı Nüzul” ilminin nekadar önemli bir yere sahip olduğunu; Kur’an’ın ancak esbâb-ı nüzul ilmi sayesinde doğru anlaşılacağı bilgisine vakıf olduk.
İlmî çalışmalarda bilgi bütünlüğünün ne kadar önem arzettiği konusunu fehmettik.
Kur’an ilimlerinin ve tefsir ilminin geçirdiği evreleri tüm ayrıntılarıyla öğrenmiş olduk
Her hangi bir konuda doğru bir değerlendirme yapabilmek için bütüncül bakışın ne denli önemli olduğunu ve dolayısıyla esbâb-ı nüzul ilmini de bu bakış açısıyla ele almamız gerektiği….
İslamÎ ilimlerin bir bütün olduğunu ve birbirinden ayrı olarak düşünülemeyeceğini…..
Bir konu çalışılırken nasıl bir yol haritası takip etmemiz gerektiği hususunda yeterince aydınlatıldığımızı; “Kur’an ve Bağlam” isimli eser özellikle bu konuda nadide eserlerden biri olduğunu düşünüyorum.
Derslerimizde aynı şekilde pratik hayatla ilgili birçok kazanım elde ettiğimi ve bu konuda değerli hocama sonsuz şükranlarımı sunmayı bir borç bilirim.
Saygılarımla
DOKTORA-GÜZ DÖNEMİ-13922708-Mustafa Kumru
Zat-ı alinizin ilmen ve edeben ikramlarına mazhar olduk.Esbab-ı nuzul mevzusunun muasıren münazarası yapılırken ilmin tenkit nazarıyla bakılmasında faydalar gördük.Mühaddisun sarraflğı ile esbab-ı nuzul rivayatının işlenmesinin;nazmı celilin tefsir,tebyin ve tebliğine; ahkamının istinbatına sağlayacağı faidelerin ehemniyyetine şahitlik ettik.Buhranlarımızdan ve ahir zeman fitnelerinden tezkiye olmada, ayat-ı Kuranın sahih esbab-ı nuzulünün serdettiği hakikatı tarihiyylerin ibraet alınmazsa tekerrür edeceğine ;mazlum, maktül ve mahcürun hep alem-i islamdan zuhur edeceğine bir kez daha şahit olduk.
Esbab-ı Nüzul dersinde dönem bayunca detayli geliştirici bilgiler edindik. Kavram ve terim hakkında detaylı bilgiler verilmesi ile birlikte felsefenin beşeri bilimlerdeki önemine vakıf olundu.Nüzul dönemi incelendi ve sınırları belirlendi. Tefsir için önemli olan nüzul döneminin öğrenilmesi açısından tefferruatlı bilgiler e sahip olundu.
Ödevler değerlendirildiğinde ise tefsir için gerekli olan başta bilginin bütünlüğü olmak üzere, tefsir usulü ve tarihi incelenerek hadis ve fıkıh tarih çalışmalaraı yapıldı. Web, kitap ve makale araştırmaları üzerinde duruldu. Diğer ilimlerde olduğu gibi temel islam bilimleri dahilindeki nüzul dönemi başta olmak üzere konumuz ile ilgili literatür çalışmasının yapılması önem arz etmektedir.
Saygılarımla
Esbab-ı Nüzul dersinde dönem bayunca detayli geliştirici bilgiler edindik. Kavram ve terim hakkında detaylı bilgiler verilmesi ile birlikte felsefenin beşeri bilimlerdeki önemine vakıf olundu.Nüzul dönemi incelendi ve sınırları belirlendi. Tefsir için önemli olan nüzul döneminin öğrenilmesi açısından tefferruatlı bilgiler e sahip olundu.
Ödevler değerlendirildiğinde ise tefsir için gerekli olan başta bilginin bütünlüğü olmak üzere, tefsir usulü ve tarihi incelenerek hadis ve fıkıh tarih çalışmalaraı yapıldı. Web, kitap ve makale araştırmaları üzerinde duruldu. Diğer ilimlerde olduğu gibi temel islam bilimleri dahilindeki nüzul dönemi başta olmak üzere konumuz ile ilgili literatür çalışmasının yapılması önem arz etmektedir.
Saygılarımla
Emine Nilüfer SEVİN
Bütünleşik
Doktora-13952702
ESBAB-I NÜZÜL I / ÖDEV 5
Esbab-ı Nüzul dersinde dönem bayunca detayli geliştirici bilgiler edindik. Kavram ve terim hakkında detaylı bilgiler verilmesi ile birlikte felsefenin beşeri bilimlerdeki önemine vakıf olundu.Nüzul dönemi incelendi ve sınırları belirlendi. Tefsir için önemli olan nüzul döneminin öğrenilmesi açısından tefferruatlı bilgiler e sahip olundu.
Ödevler değerlendirildiğinde ise tefsir için gerekli olan başta bilginin bütünlüğü olmak üzere, tefsir usulü ve tarihi incelenerek hadis ve fıkıh tarih çalışmalaraı yapıldı. Web, kitap ve makale araştırmaları üzerinde duruldu. Diğer ilimlerde olduğu gibi temel islam bilimleri dahilindeki nüzul dönemi başta olmak üzere konumuz ile ilgili literatür çalışmasının yapılması önem arz etmektedir.
Saygılarımla
Adı Soyadı: Erdal ERTORUN
Öğrenci No: 13922709
Ders Grubu: Doktora
Dönem: 2013-2014/1.Dönem
5-Dersten Elde Edilen Kazanımlar ve Yorum:
Kur’an ve Bağlam adlı kitab doğrultusunda ele alınarak
işlediğimiz Esbab-ı Nüzül dersinde öncelikle Kur’an’ın indiği dönemin
şartlarının iyi bilinmesi gerektiğini öğrendik. Bu bağlamda, gerek ayetler ve
gerek hadislerin ifadelerinin, o dönemin
şartları içerisinde anlaşılmaya çalışılması, Kur’an-ı bugün doğru anlamada isabetli ve gerekli bir yol
olduğu gerçeğini bilmek olmuştur.
Ayrıca, Kur’an’ın anlaşılmasında sebebi nüzülün tarihsel şartlar içerisinde bir
vakıa olduğu, ayetlerin günümüze taşınmasında bu gerçekliğin gözden
kaçırılmaması gerektiğini fark etmiş olduk. Bilgi bütünlüğünün faydasını
gördük. Yine, her türlü siyasi, ekonomik, sosyal ve etnik kültür ve şartların
Kur’an’ın anlaşılmasında önem arzettiği bilincimizi tazeledik. Bu şartlar
içerisinde, günümüzde daha modern ve aydınlatıcı olan teknik özellikli
tefsirler yazamaya ihtiyaç duyulduğu vurgusunu bilincimizde tazelemiş olduk.
Kısaca, sebebi nüzülü bilmenin Kur’an-ı anlamada gerekli ve lazım bir iş
olduğu gerçeğinin unutulmaması
gerektiğini öğrendik. Kuran ilimlerini bilmenin, hadis ve sünneti Kur’an
bağlamında yorumlamanın, ayetlerin Hz. Peygamber sonrası ortaya çıkan
mezheplerce yorumlanışının ve Kur’an ile
ilgili ele alınan her türlü çalışmanın, Onu daha iyi anlamaya/anlatmaya yönelik
iyi niyetli çalışmalar olduğunu ve bir
bütünlük içerisinde ele alınmaları gerektiğini gördük. Bir müslümanın
Kur’an-ı bilmek kadar önemli bir
vazifesinin olduğunu kavramış olduk.
Saygılarımla
Abdussamet Varlı
(Öğrenci No:13922711)
Doktora Ödevi
(2013-2014 Güz Dönemi)
Dersten Kazanımlar
Esbab-ı Nuzulun Kur’anın
anlaşılmasındaki öneminin üzerinde durulduğu ve Kur’an’ı anlamanın, indirildiği
bağlamı iyi bilmekten geçtiği anlaşıldı. Yirmi üç senelik bir süre içerisinde
nazil olan ve evrensel olduğunu söylediğimiz Kur’an’ın, tüm zamanlara hitap
edebilmesinin yolunun onu nazil olduğu süreç içerisinde iyi anlamaktan geçtiğini
ve hitap ettiği kitle ile olan ilişkisini tüm yönleriyle iyi şekilde
incelemekten geçtiğini öğrendik.
Kur’ân’a karşı sorumluluk
bilincinin, ümmetin âlimlerine yüklediği ictihad misyonu gereği bu çaba ve
eğilimlerden kaçmalarının kendilerini bütün insanlığa karşı sorumlu tutacağı
gerçeğinden hareketle insanlığa hayır getirecek projelerin teknolojik
gelişmelerden de faydalanmak suretiyle oluşturulup uygulanmasının Kur’an’a
karşı görev olduğu bilinci oluşturuldu. Yine bu projeler kapsamında ideal bir
tefsirin yazılması için kafa yormanın gerektiğini ve böyle bir tefsirin nasıl
yazılabileceği hususunda beyin fırtınaları gerçekleştirildi.
Ulumu’l Kur’an’ı daha iyi anlama
hususunda gayretler oldu ve bu gayretler güzel neticeleri meydana getirdi.
Muhammed Hayri ŞAHİN
Doktora 12922755
Dersin ve Ödevin Kazandırdıkları
Dersten ve Ödevlerden Kazanımlar
Kur’an, insanlığın ahlâken
bittiği bir anda Allah Teala’nın bu bitişe müdahalesidir. Diğer mukaddes kitaplardan
farkı onun evrensel ve kıyamete kadar cari olacak olmasıdır. Bu, onun kıyamete
kadar yaşayacak olan her insanın ahlaki hayatına olumlu yönde/anlamlandırma
doğrultusunda müdahil olacağı anlamına gelmektedir. Kur’an-ı Kerim insanın
hayatına dört aşamada etki eder. “Oku, düşün, anla, yaşa” şeklinde formüle
edilebilecek bu aşamaların en önemlisi şüphesiz yaşama aşamasıdır. Yaşandığı takdirde
Kur’an ancak insanın hayatını anlamlı bir hayat kılar. Doğru yaşama biçimini
gerçekleştirmek ise Doğru anlama ile gerçekleşir.
Hayatı anlamlandırma yolunda
Doğru anlamayı gerçekleştirme amacını elde etmeye yönelik olarak işlediğimiz
Esbab-ı nüzul derslerinde Esbab-ı Nüzul rivayetlerinin iki grubu olduğu
işlendi. Siğalarına göre anlaşılan bu rivayetlerden kimi gerçek sebeb-i nüzulü
belirten rivayetler, kimi ise sebeb-i nüzul rivayetleri olarak karşımıza
çıkmaktadır. Bu rivayetlerin ise her durumda ilgili ayetlerin anlaşılmasında
faydalı olduğu aşikardır. Ancak Sa’lebe kıssası örneğinde olduğu gibi bu
rivayetlerin bir tenkit süzgecinden geçirilmesi gerektiği de görülmektedir. Bu,
günümüz teknolojisiyle artık daha rahat ve kolay olan ancak yine de sa’y-u
gayret ve himmet gerektiren bir ameliyedir.
Böyle bir çalışmayı gerçekleştirmek, Kur’an ilimleri olarak nitelenen disiplinlerin ortak çalışmaları, bilgi bütünlüğü ile sağlanır.
Rukiye Öztürk /
Yüksek Lisans / 12912778
Hadis Eserlerinde Tefsir Rivayetleri Dersinden Kazanımlar / Yorumlar
► Kur’an’ı anlamaya çalışırken bugüne kadar gelen ilimler asla birbirinden kopuk olarak alınamaz.
► Bu bölümde okuyan herkes tefsir tarihini ve usullerini, hadis tarihi ve usullerini, fıkıh tarihi ve usullerini bilmeli ki, okuduğu kitapları anlayıp yorum yaparken hataları azalsın ve inşallah yok olsun.
►Müfessirlerin, ravilerin ve fakihlerin amacı Kur’an-ı Kerim’in ışığında Hz. Muhammed’in düzenini devam ettirmektir.
► Esbab-ı Nüzul, Kur’an’ı anlamada kilit öneme sahiptir ve hangi ayetin ne sebeple indirildiğini bilmek onu anlayıp açıklamak için gereklidir.
V. Ödev:
Esbab-ı Nüzul I
2013-2014
Akademik Yılı Güz Dönemi -Birleşik Doktora-
Mehmet
Şerif YÜKSEL Öğ. No: 11912708
“Kur’an
ve Bağlam”dan
Elde Ettiğimiz Kazanımlar:
__
Ulumu’l-Kur'ân’ın tarihi süreçteki gelişimleri, alan ve içeriklerini,
birbirleriyle olan ilişki, alâka ve bağlarının inceleme, özellikle Ulumu’l-Kur'ân
içerisinde en önemli konuma sahip Tefsir ve Tefsir usulüne dair bazı tanımları
ve kavramları anlamlarıyla beraber öğrenme imkânı bulduğumu,
__
Tarihsellik kavramı gibi sınırlarını belirleyemediğimiz birçok ithal
kavram olduğunu ve tartışmalarımızda sonuç alabilmek için öncelikle bu
kavramaların çerçevesini belirlememiz gerektiği, “Esbab-ı
Nüzul” konusunda yazılmış
literatür hakkında geniş bir bilgi birikimi elde ettiğimi ve bilginin nasıl işlevsel
hale getirilmesi gerektiğini öğrendiğimi,
__ Kur’an’ın
anlaşılmasında usûl ilminin yanında özellikle “Esbâb-ı Nüzûl”ün ne
derece önemli olduğunu ve tefsir ilminde “Esbâb-ı
Nüzûl”e baş vururken ihtiyaç duyulan yeni bir
yöntemle tanıştığımı, dolayısıyla Tefsir ilminde önemli bir yer işgal
eden “Sebeb-i Nüzul” rivayetlerini ayıklayacak ve doğru bir şekilde
kullanabilecek ilkeli bir yöntem elde etmiş olduğumuzu,
__ “Esbab-ı Nüzul”ün vahyin
iniş süreci ve ortamını resmeden hadise olduğunu ve Esbab-ı Nüzul doğrultusunda
Kur’an-ı Kerim’den nasıl yararlanacağımı ve hangi ilkelere uygun hareket
edeceğimi keza “Esbab-ı Nüzul”
ve ilgili diğer ilimler ışığında Kur'an'ı doğru bir şekilde tefsir edebilmek
amacıyla ortaya konması gereken materyalin, bilginin bütünlüğü ekseninde nasıl değerlendirilmesi
gerektiği ve dolayıyla da İslamî ilimlerin bütünlük içerisinde mülahaza
edilmesiyle Bilginin Bütünlüğü olayının ne denli önemli olduğunu
bu kitap vesilesi ile öğrendiğimizi ve son olarak; Kur’an’ın doğru tefsiri
hususunda Arap Dili, Belagat, Hadis ve Fıkıh gibi ilimlerin katkılarının ne
kadar gerekli ve önemli olduğunu kavradığımızı özetle ifade etmek istiyorum.
__ Ulumu’l-Kur'ân’ın tarihi süreçteki gelişimleri, alan ve içeriklerini, birbirleriyle olan ilişki, alâka ve bağlarının inceleme, özellikle Ulumu’l-Kur'ân içerisinde en önemli konuma sahip Tefsir ve Tefsir usulüne dair bazı tanımları ve kavramları anlamlarıyla beraber öğrenme imkânı bulduğumu,
__ Tarihsellik kavramı gibi sınırlarını belirleyemediğimiz birçok ithal kavram olduğunu ve tartışmalarımızda sonuç alabilmek için öncelikle bu kavramaların çerçevesini belirlememiz gerektiği, “Esbab-ı Nüzul” konusunda yazılmış literatür hakkında geniş bir bilgi birikimi elde ettiğimi ve bilginin nasıl işlevsel hale getirilmesi gerektiğini öğrendiğimi,
__ Kur’an’ın anlaşılmasında usûl ilminin yanında özellikle “Esbâb-ı Nüzûl”ün ne derece önemli olduğunu ve tefsir ilminde “Esbâb-ı Nüzûl”e baş vururken ihtiyaç duyulan yeni bir yöntemle tanıştığımı, dolayısıyla Tefsir ilminde önemli bir yer işgal eden “Sebeb-i Nüzul” rivayetlerini ayıklayacak ve doğru bir şekilde kullanabilecek ilkeli bir yöntem elde etmiş olduğumuzu,__ “Esbab-ı Nüzul”ün vahyin iniş süreci ve ortamını resmeden hadise olduğunu ve Esbab-ı Nüzul doğrultusunda Kur’an-ı Kerim’den nasıl yararlanacağımı ve hangi ilkelere uygun hareket edeceğimi keza “Esbab-ı Nüzul” ve ilgili diğer ilimler ışığında Kur'an'ı doğru bir şekilde tefsir edebilmek amacıyla ortaya konması gereken materyalin, bilginin bütünlüğü ekseninde nasıl değerlendirilmesi gerektiği ve dolayıyla da İslamî ilimlerin bütünlük içerisinde mülahaza edilmesiyle Bilginin Bütünlüğü olayının ne denli önemli olduğunu bu kitap vesilesi ile öğrendiğimizi ve son olarak; Kur’an’ın doğru tefsiri hususunda Arap Dili, Belagat, Hadis ve Fıkıh gibi ilimlerin katkılarının ne kadar gerekli ve önemli olduğunu kavradığımızı özetle ifade etmek istiyorum.
Mustafa Başkan
Öğrenci No: 13922756
Bahar Yarıyılı- Doktora
Dersten Elde Ettiğim Kazanımlar
Dönem başında
“bilginin bütünlüğü” kounusu el alındı. “Bilginin bütünlüğü” sayesinde İlahiyat
alanındaki küllî yapıyı görebilme imakânına sahibiz. Bu durumu aynı zaman Tefsir- Hadis- ve Fıkıh
Tarihi okumalarımızda görebildik ve bu okumalarımızda müslüman kültüründeki
bilgi serüvenini takip etme fırsatımız oldu.
Tefsir
eserlerinden yola çıkarak bu eserlerin yazıldığı dönemlerde hangi ilmî meseleler tartışıldığını
görebildik. Ayrıca müslüman kültürün en temel yapısının bir meseleye farklı
pencereden bakma fırsatı tanıdığını öğrendik. Maksat bir, yöntemlerin farklı
olabileceğini ve bunun rahmet olduğunu, hayatın yapısı ihtilâf üzerine
kurulduğu ve bu ihtilâf bir aheng oluşturduğu belledik. Müntesiplerin
ihtilafının rahmet olduğu İSLAM’dan
başka hiçbir yapının olmadığını, ancak bunun da
yüksek insanlar olmaya bağlı olduğunu kavradık. Bu derste esas meselenin
insanın inşası olduğunu ve insana odaklanmak işin temelini oluşturduğunu
farkettik.
Derste Taberî ve
İbn Kesîr mukayesesi yapıldı ve Tefsir rivayetleri çerçevesinde incelendi.
Kalıplara dikkat çekildi. Bu rivayetler bize tarihi vaka-vahiy ilişkisini
gösterdi. Herkesin kendi tarihindeki anlamasını ortaya koyduğunu gösterdi. Zira
bir sosyal durum, toplumsal durumun olduğunu ve her bir müfessir çevrenin bir
ürünü olduğunu ve bir tarihinin içine doğduğunu gördük.